ایجاد رشته در دانشگاه جامع علمی کاربردی بر اساس آمایش سرزمین صورت میگیرد

۱۲ خرداد ۱۳۹۵ | ۱۴:۳۰ کد : ۱۲۴۰ اخبار ستاد
تعداد بازدید:۱۱۹۳
دکتر اخباری رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی گفت: ایجاد رشته در دانشگاه جامع علمی کاربردی، براساس آمایش سرزمین و جهت‌گیری های شغلی، نیازهای بومی ، اقتصادی و موضوعاتی که در واحدهای استانی مطرح است صورت می‌گیرد.
ایجاد رشته در دانشگاه جامع علمی کاربردی بر اساس آمایش سرزمین صورت میگیرد

به گزارش روابط عمومی دانشگاه جامع علمی کاربردی، این برنامه تلویزیونی به بررسی نحوه ارتباط صنعت و دانشگاه پرداخته و موضوع تجاری سازی علم را در کشور مورد کنکاش قرار داد.  نقش دانشگاه جامع علمی کاربردی و تأثیر آن در روند تجاری‌سازی بر پایه اقتصاد دانش‌بنیان و همچنین عملکرد دانشگاه‌ها در چارچوب اقتصاد مقاومتی از جمله مباحث مهم این برنامه تلویزیونی بود.

 

دکتر اخباری، ضمن تشریح فعالیت‌های دانشگاه و اشاره به نحوه برنامه‌ریزی آموزشی دانشگاه براساس مهارت و نیز ایجاد رشته ها و تأسیس مراکز علمی کاربردی از بطن صنعت و بازار کار اظهار داشت: ارزش دانش را بازار کار به آن می‌دهد وقتی تکنیسینی را آموزش می‌دهید اگر بازار به آن ارزش ندهد و استقبالی از آن صورت نگیرد آن مهارت ها جایگاهی پیدا نمی‌کند و اینها در دنیای رقابت جوابگو نیست.

 

وی دانشگاه جامع علمی کاربردی را یک دانشگاه تقاضا محور دانسته و افزود: فعالان صنعت، براساس نیاز روز بازار کار، تقاضای رشته می‌کنند. سپس  این رشته در فرمت دانشگاه مورد بررسی قرار گرفته، مصوب و اجرا می‌شود.

 

اخباری گفت: ایجاد رشته در دانشگاه جامع علمی کاربردی، براساس آمایش سرزمین و جهت‌گیری های شغلی،  نیازهای بومی ،اقتصادی و موضوعاتی که در واحدهای استانی مطرح است صورت می‌گیرد که پس از بررسی در کمیته اشتغال استان جمع بندی، تدوین و ارائه می شود.

رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی درخصوص جذب مدرسین این دانشگاه گفت: ما هیات علمی نداریم. در حال حاضر برای جذب مدرس اولویت ما مدرسین خبره است کسانی که در صنعت سالهاست تجربه کاری دارند و حداقل مدرک لیسانس را داشته باشند برای تدریس آنها را دعوت خواهیم کرد.

 

گفتنی است در این برنامه تلوزیونی که دکتر رهنمای رودپشتی معاون برنامه‌ریزی دانشگاه آزاد اسلامی نیز حضور داشت، مباحث ذیل مورد بررسی و کنکاش قرار گرفت:

-    عدم ارتباط و گفتمان منافع مشترک بین دانشگاه ها و بازار کار

-    رقابتی نبودن بازار کار یکی از دلایل عدم تقاضای R&D و پژوهش ها

-    اختلال در ظرفیت‌های دانشگاهی به عنوان یکی از ضرورت های برنامه ریزی در سطح کلان سیستم آموزشی برای اینکه همپوشانی داشته باشیم نه رقابت منفی

-    همراه کردن اقتصاد با سیستم آموزش عالی دانشگاه‌ها