یادگاری، رئیس جهاد دانشگاهی : اسلامی کردن دانشگاه‌ها در ظاهر و باطن مکمل یکدیگر هستند و صرفا نباید به یک جنبه توجه کرد

۰۹ شهریور ۱۳۹۲ | ۱۴:۳۰ کد : ۱۳۰ اخبار شیرپوینت
تعداد بازدید:۳۴۲
دومین گردهمایی مسئولان بسیج دانشجویی جهاد دانشگاهی با حضور محمدحسین یادگاری، رئیس جهاد دانشگاهی، مجد‌الدین، رئیس مؤسسه علمی کاربردی جهاد دانشگاهی و ندافیان، مسئول بسیج دانشجویی دانشگاه جامع علمی کاربردی برگزار شد.  
یادگاری، رئیس جهاد دانشگاهی : اسلامی کردن دانشگاه‌ها در ظاهر و باطن مکمل یکدیگر هستند و صرفا نباید به یک جنبه توجه کرد

به گزارش روابط عمومی دانشگاه جامع علمی کاربردی ، در اولین روز برگزاری این گردهمایی ، ندافیان، مسئول بسیج دانشجویی دانشگاه جامع علمی کاربردی، از مسئولان بسیج دانشجویی استان‌های مختلف خواست تا ضمن بهره‌گیری از مباحثی که در این جلسه مطرح می‌شود نسب به پیاده‌سازی آن در برنامه‌های فرهنگی سال تحصیلی جدید اقدام کنند.

در ادامه محمدحسین یادگاری، رئیس جهاد دانشگاهی به ایراد سخنرانی پرداخت و با اشاره به جایگاه رفیع مفهوم بسیج در آموزه‌های دینی مسلمانان اظهار کرد: ارزش‌های دین اسلام تأکید ویژه‌ای بر مفاهیم و موضوعاتی همچون جهاد و بسیج دارند و این موضوعات در مکتب ما از احترام و ارزش خاصی برخوردار هستند.

جهاد و بسیج به لحاظ عملیاتی از یکدیگر منفک نبوده و مکمل یکدیگر هستند

وی مفاهیم جهاد و بسیج را از جمله مواردی برشمرد که طی 33 ساله گذشته و پس از پیروزی انقلاب اسلامی به صورت عملیاتی در جامعه نمود پیدا کرده است و گفت: جهاد و بسیج به لحاظ عملیاتی از یکدیگر منفک نبوده و مکمل یکدیگر هستند.

یادگاری ادامه داد: پیش از انقلاب اسلامی نیز فرهنگ بسیج و جهاد سرلوحه اعمال افراد برای دستیابی به انقلاب و پیروزی بود امثال شهید اندرزگو، نماد بارز و عملیاتی بسیجی و جهادگری هستند، در سال‌های اخیر نیز شهیدان انرژی هسته‌ای این راه را ادامه داده‌اند.

علم نافع بار اقتصادی برای کشور به دنبال دارد

رئیس جهاد دانشگاهی به تأکیدات مقام معظم رهبری مبنی بر تلاش برای دستیابی به علم نافع اشاره و عنوان کرد: از مضمون سخنان معظم‌له چنان بر می‌آید که هر علمی که سبب خشم دشمنان بابت دستیابی ما به آن علم نشد را نمی‌توان علم نافع نامید. علم نافع بار اقتصادی برای کشور به دنبال دارد و سبب استقلال آن می‌شود و این همان امری است که عصبانیت دشمنان را در پی دارد.

وی بسیجیان جهادگر را به تحصیل علم نافع مورد تأکید مقام معظم رهبری دعوت کرد و گفت: معظم‌له معتقد هستند که امثال موفقیت‌های پژوهشگاه رویان با سه عنصر: علم، ایمان و تلاش به نتیجه رسیده است. بسیجیان نیز در تحصیل علم و دانش باید به این امور توجه داشته باشند و به دنبال علمی باشند که برای نظام جمهوری اسلامی ایران مثمرثمر باشد.

یادگاری با تأکید بر اینکه یکی از اهداف تشکیل جهاد دانشگاهی در ابتدا اسلامی کردن دانشگاه‌ها بوده است اظهار کرد: این اسلامی کردن می‌تواند دو جنبه داشته باشد که بخش اول به ظاهر و ارتباط افراد با یکدیگر و سوابق اعضای هیئت علمی مربوط می‌شود، اما بخش دیگر به خروجی‌های دانشگاه مربوط می‌شود. در یک دانشگاه اسلامی باید فعالیت‌های علمی و تحقیقاتی مثمرثمر صورت گیرد و محصول فعالیت‌های ایشان یکی از معضلات کشور را حل کند.

اسلامی کردن دانشگاه‌ها در ظاهر و باطن مکمل یکدیگر هستند

وی ادامه داد: اسلامی کردن دانشگاه‌ها در ظاهر و باطن مکمل یکدیگر هستند و صرفا نباید به یک جنبه توجه کرد بلکه باید با جدیت تمام در هر دو بخش گام نهاد تا شاهد نتیجه و ثمره مطلوب و مورد نظر باشیم.

یادگاری با تأکید براینکه جهادگران جهاد دانشگاهی ثابت کرده‌اند که نیروهای ارزشی می‌توانند کارهای نشدنی را به سرانجام مطلوب برسانند اظهار کرد: کشورهای غربی و اروپایی هرگز گمان نمی‌کردند که ما بتواینم به علم سلول‌های بنیادین دست پیدا کنیم. پیشرفت‌های ما از بستر دین و مذهب نشأت می‌گیرد.

ارتباط بین بسیجیان و جهادگران می‌تواند نیروهای اثرگذار را تکثیر کند

رئیس جهاد دانشگاهی بر ضرورت وجود مرکزی که فعالیت‌های علمی و تحقیقاتی را با محوریت فرهنگ جهادی به پیش برد و با قوانین و مقرارت مختلف دولت‌ها دچار تغییر نشود تأکید و تصریح کرد: این مکان به طور حتم می‌تواند جهاد دانشکاهی باشد و نشان دهد که با فرهنگ جهادی می‌توان ره 100 ساله را یک ساله پیمود. 

وی با تبیین اینکه فرهنگ جهادی یک سبک زندگی است گفت: باید در پرورش امثال مرحوم کاظمی آشتیانی، پژوهشگاه رویان، شهید شهریاری، احمدی روشن و ... تلاش بیشتری کنیم. ارتباط بین بسیجیان و جهادگران می‌تواند نیروهای اثرگذار را تکثیر کند.

ظرفیت‌های واقعی جهاد را محقق نکردیم

وی در بخش دیگری از سخنان خود به جایگاه فعلی جهاد دانشگاهی اشاره و عنوان کرد: اگر امروز جهاد به جایگاه واقعی خود دست نیافته است به این علت است که ظرفیت‌های واقعی جهاد را محقق نکردیم. اگر به اهدافی که در اساسنامه ذکر شده است همچون حضور جهاد در دانشگاه‌ها توجه کافی می‌شد به اثرگذاری و منافعی بیش از این دست می‌یافتیم.

رئیس جهاد دانشگاهی ادامه داد: موضوع ایده تا محصول مربوط به جهاد دانشگاهی و از جمله اهداف این نهاد انقلابی بود اما این موضوع را از بدنه جهاد جدا کردند و به مراکز رشد و پارک‌های علم و فناوری سپردند. اگر جهاد دانشگاهی را از بدو تأسیس حمایت می‌کردند و اعتبارات را 100 درصد پرداخت می‌کردند تمام نخبگان از این بستر بهره‌مند و تحولات علمی شگرفی در کشور اتفاق می‌افتاد اما از روز اول جهاد دانشگاهی را به درآمدزایی دعوت کردند.

در ادامه این مراسم مسئولان بسیج دانشجویی جهاد دانشگاهی پرسش‌های خود را در حضور رئیس این نهاد انقلابی مطرح و پاسخ دریافت کردند.