اصلاح 80 درصد رشته محل های دانشگاه جامع علمی کاربردی/ فرهنگ سازی لزوم توسعه فعالیت دانشگاه

رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی با بیان اینکه اصلاح رشته محل های این دانشگاه از سال گذشته آغاز شده، گفت: تا پایان سال جاری 80 درصد رشته محل های این دانشگاه اصلاح می شود.
به گزارش روابط عمومی دانشگاه جامع علمی کاربردی، دکتر محمدحسین امید در نشست خبری در سازمان مرکزی دانشگاه گفت: پس از نامگذاری سال 96 توسط مقام معظم رهبری این دانشگاه وظیفه سنگینی دارد تا بتواند این شعار را محقق کند.
وی افزود: بدون تولید، اشتغال شکل نمی گیرد و بدون نیروی ماهر تولید پایدار شکل نمی گیرد بنابراین بخشی از موضوع ایجاد اشتغال متناسب با فعالیت دانشگاه جامع علمی کاربردی است چراکه این دانشگاه وظیفه تربیت نیروی کارآفرین و مهارتی را در کشور برعهده دارد.
رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی خاطرنشان کرد: در ابتدای برنامه ششم باید تعداد دانشجویان مهارتی کشور 20 درصد کل دانشجویان باشند که این آمار در پایان این برنامه باید به 30 درصد افزایش یابد.
دکتر امید عنوان کرد: بنابراین در پایان برنامه ششم باید دانشجویان مهارتی کشور به یک میلیون و 200 هزار نفر افزایش یابد.
رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی با بیان اینکه جمعیت دانشجویی کشور روبه کاهش است، گفت: برای اینکه بتوانیم به اولویت های برنامه ششم برسیم درحال حاضر باید 800 هزار دانشجوی مهارتی کشور داشته باشیم درحالی که جمعیت فعلی دانشجویان مهارتی دانشگاه جامع که بیش از دو سوم دانشجویان مهارتی را در اختیار دارد کمتر از 450 هزار نفر است.
دکتر امید با بیان اینکه در سال 95 بالغ بر یک میلیون و 800 هزار فرصت تحصیلی در آموزش عالی کشور وجود داشت، افزود: این درحالی بود که تعداد متقاضیان آموزش عالی کمتر از 700 هزار نفر بود.
وی تأکید کرد: در دانشگاه جامع علمی کاربردی نیز حدود150 هزار نفر ثبت نام کردند.
رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی گفت: باتوجه به نامگذاری امسال، می توان گفت سال 96 به نوعی سال این دانشگاه بهشمار می رود چراکه اولویت ما تربیت نیروی ماهر و مهارتی در محیط کار برای بخشهای مختلف است.
توسعه تفاهم نامه های دانشگاه علمی کاربردی
دکتر امید با بیان اینکه روند انعقاد تفاهم نامههای دانشگاه جامع علمی کاربردی توسعه می یابد، تأکید کرد: در راستای تربیت نیروی مهارتی مورد نیاز صنعت تاکنون دو تفاهم نامه با منطقه پارس جنوبی و شرکت ماشین سازی اراک منعقد کردهایم.
وی عنوان کرد: برنامه داریم روند انعقاد تفاهم نامه های دانشگاه با مراکز صنعتی را طی ماههای آینده توسعه دهیم.
دکتر امید اظهار داشت: دانش آموختگان دیگر زیرنظام های آموزشی پس از اتمام تحصیل برای ورود به بازار کار نیازمند آموزش های مهارتی هستند درحالیکه دانش آموختگان این دانشگاه به راحتی و بلافاصله پس از اتمام تحصیل می توانند وارد بازار کار شوند.
وی افزود: در صورتی که خانواده ها پی به درصد اشتغال دانش آموختگان این دانشگاه ببرند اقبال دانش آموزان به این دانشگاه افزایش می یابد.
مراکز دانشگاه مأموریت گرا می شوند
رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی گفت: در گذشته برخی از مراکز این دانشگاه براساس محیط واقعی کار شکل نگرفته اند و مأموریت گرا نبوده اند.
دکتر امید تصریح کرد: این دانشگاه دارای هزار مرکز آموزشی است که حدود 900 مرکز آن فعال هستند.
وی عنوان کرد: از سال ۹۵ برنامه مأموریت گرایی مراکز این دانشگاه در دستور کار قرار گرفته و تا اجرای کامل آن ادامه خواهد داشت.
شناسایی مشاغل کشور توسط دانشگاه علمی کاربردی
دکتر امید با اشاره به اینکه آمار دقیقی از مشاغل در کشور وجود ندارد، گفت: در حوزه پژوهشی دانشگاه درحال احصا مشاغل کشور است.
وی اظهار داشت: در دنیا بیش از 15 هزار شغل وجود دارد در حالیکه مشاغل شناخته شده کشور کمتر از 3000 شغل است.
دکتر امید افزود: این دانشگاه براساس مشاغل موجود و جدید می تواند دروس جدید، تک پودمان های جدید و دوره های مقطع دار تعریف شود.
تعریف 46 درصد تک پودمان های دانشگاه جامع علمی کاربردی در سال 95
وی با بیان اینکه درحال حاضر 478 دوره تک پودمان و تک درس در دانشگاه جامع علمی کاربردی فعال است، گفت: این درحالی است که 46 درصد این دوره ها در سال 95 تدوین و تعریف شده اند.
رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی خاطرنشان کرد: روند تدوین و تعریف تک درسها و تک پودمانها در سال جاری با سرعت بیشتری ادامه خواهد یافت.
اعلام ارزیابی مراکز علمی کاربردی تا شهریور
دکتر امید با اشاره به ارزیابی مجدد مراکز علمی کاربردی گفت: نتایج این ارزیابی تا پایان شهریور ماه مشخص خواهد شد.
وی اضافه کرد: مراکز این دانشگاه سطح بندی شده اند اما با توجه به اینکه در ثبت و بیان اطلاعات مشکلاتی وجود داشت ترجیح دادیم نتایج را اعلام نکنیم و مجددا ارزیابی را برای سال جدید انجام دهیم.
رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی تأکید کرد: در ارزیابی مجدد مراکز این دانشگاه، اطلاعات مربوط به سال تحصیلی ۹5-۹6 مراکز مورد استفاده قرار می گیرد.
دکتر امید گفت: مراکزی که امتیاز قابل قبول را کسب نکرده باشند حذف، مراکزی که در مرتبه ضعیف قرار گرفته باشند به آنها فرصت داده خواهد شد تا ارتقا یابند و به مراکز قوی نیز تسهیلات ارائه داده میشود.
فرهنگ سازی لازمه توسعه دوره های مهارتی
وی با بیان اینکه فرهنگ سازی برای توجه بیشتر دانشآموزان به آموزشهای مهارتی بسیار موثر است، افزود: باتوجه به نحوه فعالیت دانشگاه جامع علمی کاربردی باید با فرهنگ سازی این دانشگاه بیش از گذشته به جامعه و به خصوص جوانان معرفی شود.
رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی اظهار داشت: در دین اسلام نیز موضوع مهارت آموزی و کارآفرینی مورد توجه است بنابراین با فرهنگ سازی مناسب می توان قابلیت ها و توانایی های این دانشگاه به جامعه معرفی کرد.
دکتر امید افزود: پرداخت حق التدریس مدرسان این دانشگاه اصلاح می شود و به مدرسان بر اساس سابقه کاری تسهیلاتی ارائه خواهد شد.
وی عنوان کرد: تاکنون بیش از ۷۰ هزار مجوز تدریس در این دانشگاه صادر شده است که بسیاری از این مجوزها صلاحیت حرفه ای لازم را ندارد.
رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی اظهار داشت: در سال ۹۵ برای اولین بار جذب مدرس در این دانشگاه از طریق فراخوان انجام شد و حدود ۴۲ هزار نفر در این فراخوان ثبت نام کردند.
دکتر امید تأکید کرد: در استانهایی که متقاضیان تدریس در مراکز علمیکاربردی بیش از سه برابر نیاز باشند، آزمون کتبی انجام و در مرحله بعد صلاحیت عمومی و حرفه ای افراد توسط هیأت های جذب استانی بررسی خواهد شد.
وی گفت: پیش بینی می شود در این فراخوان ۹ هزار نفر پذیرفته شوند که بیشترین آمار مربوط به استان تهران است.
رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی خاطرنشان کرد: مدرسان فعلی دانشگاه نیز تا پایان سال تحصیلی ۹۷-۹۶ ارزیابی می شوند و صلاحیت های عمومی و عملی آنها بازنگری خواهد شد و به مدرسانی که بعد از فراخوان دانشگاه جذب می شوند کارت شناسایی نیز داده می شود.
دکتر امید تصریح کرد: در حال حاضر مدرسانی در این دانشگاه فعالیت می کنند که دارای ۲۵ سال سابقه تدریس هستند اما میزان دستمزد این افراد با مدرسان جدید یکسان است ولی لازم است پرداخت حق التدیس مدرسان دانشگاه اصلاح شود.
رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی گفت: در صورت اعلام نیاز مراکز، تا پایان سال جاری نیز فراخوان جدیدی برای جذب مدرس اعلام خواهد کرد.
توضیحات رئیس دانشگاه درخصوص دو دانشگاه مهارتی
دکتر امید افزود: در هیچ زمانی موضوع ادغام دو دانشگاه فنی و حرفه ای و علمی کاربردی مطرح نبوده است، بلکه زمانی موضوع تجمیع مدیریتی این دو دانشگاه مطرح شده بود.
وی عنوان کرد: فعالیت این دو دانشگاه با یکدیگر متفاوت است اما برای اینکه برخی از برنامه های این دو دانشگاه با یکدیگر همپوشانی داشتند در زمانی موضوع تجمیع مدیریت این دو دانشگاه مطرح شد، اما اکنون تصمیم گیری در این زمینه براساس سند آمایش آموزش عالی مصوب شورای انقلاب فرهنگی است.
برنامه دانشگاه علمی کاربردی برای استان های محروم
دکتر امید تصریح کرد: امیدواریم در لایحه بودجه سال 97 امکان تأمین اعتبار لازم برای کمک به دانشجویان این دانشگاه بویژه دانشجویان مناطق محروم فراهم شود.