دکتر محمدحسین امید، رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی کشور طی نشست خبری در بندرعباس:
نظارت، ماموریت گرایی و هویت بخشی به مراکز علمی کاربردی در دستور کار قراردارد.
به نقل از روابط عمومی دانشگاه جامع علمی کاربردی استان هرمزگان، دکترمحمدحسین امید رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی کشور در نشست با خبرنگاران رسانه های استان هرمزگان گفت: طی چند سال گذشته تعداد مراکز علمی کاربردی از 300 به 950 رسیده است و متعاقب آن تعداد دانشجویان ما از ۱2 هزار نفر به ۸۰ هزار نفر رسید و باعث شد دانشگاه به جای رویکرد کیفی، به سمت کمیت برود و این دانشگاه به نظام آموزشی نظری بدل شود در حالی که ما نظام آموزش عملی بودیم.لذا برای فایق آمدن بر این آسیب و کیفیت بخشی به نظام آموزشی سه گام اساسی شامل: نظارت ،ماموریت گرایی و هویت بخشی به مراکز علمی کاربردی در دستور کار قرار گرفته است.
نظارت بر فعالیت مراکز علمی کاربردی تشدید می شود
رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی کشور از تشدید نظارت بر عملکرد مراکز علمی کاربردی خبر داد و افزود : برای کیفیت بخشی لازم بود نظارت بر مراکز تشدید شود، لذا در گام اول معاونت نظارت و ارزشیابی در مرکز و کارشناس نظارت در استانها فعالیت خود را آغاز کردند. یکی ازنتایج آن این است که از هزار مرکز علمی کاربردی به846 مرکز مجوز پذیرش دانشجو داده شد. این گام مهمی در جهت کیفی سازی بود. بازدید ها و نظارت ها باعث شد مراکز غیر تخصصی که خودشان هم اجازه پذیرش دانشجو داشتند دیگر نتوانند در حوزه ای که بخواهند دانشجو بگیرند.برای نمونه مرکزی که در زیر گروه صنعت دانشجو می گیرد دیگر نمی تواند در گروه فرهنگ و هنر دانشجو بگیرد. دانشگاه جامع علمی کاربردی اکنون در مرحله ساماندهی مراکز است و توسعه مراکز در دستور کار ما قرار ندارد.
درگام دوم ماموریت گرایی را در دستور کار قرار گرفت بطوریکه از تعداد1700کدرشته محل در سال 1385داشتیم و 16هزار در سال 94، در مهر96 کدرشته محل ها به 8هزار و در بهمن 96به 6200 تقلیل یافت. البته معتقد هستم باید این تعداد بازهم کاهش یابد ولی بنا شرایط مراکز حرکت ما در راستای تقلیل کد رشته محل ها آهسته است . ما در چهار گروه کشاورزی ، صنعت ،خدمات اجتماعی و فرهنگ و هنر فعالیت داریم .رشته ها و دوره های دانشگاه علمی و کاربردی ماموریتی است و انشاالله مهر 1397گام اصلی را برای مهارتی شدن بر خواهیم داشت .
مراکز علمی کاربردی دارای اساسنامه می شوند
دکتر امید با اشاره به لزوم هویت بخشی به مراکز علمی وکاربردی ، اظهار داشت : مراکز ما بعد از ۲۵سال برای اولین بار دارای اساس نامه مصوب می شوند و ما از اول امسال شروع کردیم..این اقدام با تصویب شورای گسترش مراکز آموزش عالی موجب می شود مراکز علمی و کاربردی دارای هویت حقوقی شوند و در چارچوب قواعد فعالیت نمایند . همین جا عرض کنم در اساسنامه به کسانی داده می شود که تقاضای مرکز کرده باشند ومجوز مراکز قابل واگذاری نیست .آنهایی مراکز را جابجا کرده و انتقال داده اند واقعا مسیر بسیار سختی را در پیش خواهند داشت . انشاالله در کنار مراکز آموزش علمی کاربردی، مراکز نوآوری و رشد هم ایجاد می کنیم.تا بتوانیم به هدف واقعی نزدیک شویم . در نمایشگاه پژوهش فن آوری و فن بازار امسال به عنوان دانشگاه برتر در حوزه پژوهشهای کاربردی شناخته شدیم.
ایجاد شورای مرکزی دانشگاه علمی کاربردی پس از 12سال تعطیلی
رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی کشور از فعالیت شورای مرکزی دانشگاه به عنوان رکن سوم این دانشگاه یاد کرد و گفت: مراکز آموزش عالی در کشور دارای ارکانی مانند رئیس و هیأت امنا هستند و دانشگاه جامع علمی کاربردی یک رکن اضافه به اسم شورای مرکزی نیز دارد. این شورا مصوبات خوبی داشته که از آن جمله می توان به موضوع پذیرش دانشجوی خارجی و پذیرش تأسیس مراکز در خارج از کشور اشاره کرد. در همین راستا از کشورهای عراق و افغانستان دانشجو داریم و شرایط برای تأسیس مراکز در و اقلیم کردستان، ناصریه عراق فراهم است و موضوع ایجاد یک مرکز در مسقط عمان هم در این سفر مطرح شد .
بدنبال راه اندازی مقطع دکتری نیستیم
دکتر محمد حسین امید در این نشست با اشاره محدودیت های موجود در پذیرش دانشجو در مقاطع ارشد خاطر نشان کرد : تا سال 1393دوره های ارشد دردانشگاه جامع وجود داشته و بعد از آن متوقف شد و هنوز تعداد زیادی دانشجو داریم که در این مقطع فارغ التحصیل نشده اند و تا پایان سال 1397تعیین تکلیف خواهند شد . ما از سال 1398بصورت محدود برای کارشناسی ارشد حرفه ای و کمک به برخی پروژه های بخش صنعت اقدام خواهیم کرد و اصلا بدنبال راه اندازی مقطع دکتری نیستیم .