مأموریت مشترک دانشگاه جامع علمیکاربردی و خبرگزاری فارس در ترویج آموزشهای مهارتی
رئیس دانشگاه جامع علمیکاربردی کشور و مدیر عامل خبرگزاری فارس طی جلسهای، بر مأموریت مشترک دانشگاه جامع علمیکاربردی و خبرگزاری فارس در ترویج آموزشهای مهارتی با رویکرد ایجاد اشتغال تأکید کردند.
به گزارش روابط عمومی دانشگاه جامع علمی کاربردی، با توجه به تأکید مقام معظم رهبری( مدظله العالی) در سالهای اخیر به امر اقتصاد و ایجاد اشتغال و نیاز کشور به تربیت نیروهای ماهر کاری، اهمیت حضور و فعالیت دانشگاه جامع علمیکاربردی در عرصه های علم و فن آوری کشور غیرقابل اجتناب است بر این اساس دانشگاه جامع علمی کاربردی فعالیت های خود بر ساماندهی مراکز و افزایش سطح مهارت شاغلان بخشهای مختلف اقتصادی متمرکز نموده است و سعی دارد با افزایش کیفی آموزشها، دانشآموختگانی را تربیت کند که دارای مهارتهای حرفهای تخصصی در حوزه کاری خود باشند.
دکتر محمدحسین امید بیان کرد: در برنامه ششم توسعه پیشبینی شده که سهم آموزشهای مهارتی تا پایان برنامه به 30 درصد برسد که اگر این امر محقق شود تازه به عکس آن چیزی که در کشورهای پیشرفته است میرسیم ولی این مساله نیز بسیار خوشبینانه است و ما نمیتوانیم این امر را محقق کنیم و دلایل متعددی دارد.
رئیس دانشگاه جامع علمیکاربردی کشور اظهار داشت: بزرگترین دلیل این مشکل وجود روحیه مدرکگرایی در کشور است که همه مدرک بالا را میخواهند در حالی که در کشورهای دیگر هرمی از مدارک وجود دارد که مدارک بالا مربوط به درصدی از مردم است و بقیه در مقاطع دیگر تحصیل میکنند و بیشتر نیز تکنسین هستند ولی در کشور ما این امر به یک استوانه تبدیل شده و هرم نیست، یعنی پذیرش دانشجویان کارشناسی و کارشناسی ارشد ما تقریبا به یک تعداد است و همه مدرک میگیرند و کاری هم بلد نیستند بلکه منتظرند تا دولت کاری به آنها بدهد و یکی از معضلات دولت در حل مشکل اشتغال هم همین است.
دکتر محمدحسین امید عنوان کرد: بخشی از این مشکلات به نگاه مسئولان مربوط میشود که این نگاه را در مردم هم ایجاد کردند، سیاستگذاریهای دولت در 20 تا 30 سال گذشته این روحیه مدرکگرایی را تقویت کره و به این روحیه مدرکگرایی دامن زده است.
وی گفت: وضعیت را در دانشگاه خودمان آسیب شناسی کردیم که بدانیم چرا در توسعه آموزش مهارتی موفق نبودیم. در دورهای که توسعه کمی آموزش مهارتی در کشور مطرح بوده دانشگاه ما هم بسیار توسعه یافته، به طوری که از سال 84 تا 94 به یکباره تعداد مراکز دانشگاه افزایش یافت که این مساله سبب تنزل کیفیت شده است. زیرا به هر کسی مهارتهایی آموختند و بسیاری از آموزش دیدهها منتظر شغل هستند در حالی که ما دانشگاه نسل سومی هستیم، یعنی باید دانشآموختگان ما خودشان شغل ایجاد کنند ولی مراکز ما از ماموریت خودشان دور شدند.
رئیس دانشگاه جامع علمیکاربردی کشور ادامه داد: در برخی مراکز آموزشی محیط کار وجو ندارد و هر رشتهای که غیرتخصصی هم هست تدریس میشود در حالی که باید کار تخصصی صورت گیرد.
همچنین مدیرعامل خبرگزاری فارس در این دیدار با اشاره به توسعه پدیده مدرکگرایی در جامعه اظهار داشت: ما در بسیاری از موارد درگیر ظاهر هستیم و در بسیاری از حوزهها از جمله بخش علمی، به دنبال مدرکگرایی و ظاهرگرایی رفتیم ولی نگاه روشن دانشگاه علمیکاربردی در بحث مهارتگرایی قابل بسط در همه امور است.
مدیر عامل خبرگزاری فارس عنوان کرد: البته این امر نیاز به پیوست فرهنگی دارد که رسانهها میتوانند در این زمینه موثر باشند و ما با تمام توان و میل به دانشگاه علمی کاربردی کمک میکنیم زیرا ماموریت مشترکی در ایجاد اشتغال داریم که بخشی از مشکلات از این طریق قابل حل است.
وی با اشاره به اهمیت کیفیسازی در دانشگاه جامع علمی کاربردی گفت: در دانشکده رسانه فارس، برنامهریزی بر این مبنا بوده که رویکرد مهارتمحوری را تقویت کنیم و این رویکرد همچنان ادامه دارد و تا الان نیز به لطف خدا نسبتا موفق بودیم ولی خودمان هنوز راضی نیستیم و معتقدیم باید وضعیت بهتر شود که با حمایتهای شما این روند بهتر هم خواهد شد.
سرپرست دانشکده رسانه فارس با اشاره به ابداع رشتههای مهارتی تصریح کرد: یکی از عرصههایی که میتوان خلاقانه در آن عرصه به تولید اشتغال پرداخت، رسانه است و یکی از رشتههایی که در این حوزه مطرح میشود، «رسانه و تعلیم و تربیت» است.
بنیهاشمی با اشاره به اهمیت توجه به ارزیابی مدرسان در مراکز علمیکاربردی گفت: رفتار استاد، الگوی جوانان است و یک استاد حتی با حرکات خود میتواند خط فکری و سرنوشت دانشجویان را تغییر دهد.