دکتر محمدحسین امید:

یادگیری و مهارت آموزی در محیط کار؛ مزیت دانشگاه جامع علمی کاربردی نسبت به سایر نظام های آموزش عالی است

۱۱ شهریور ۱۳۹۸ | ۱۸:۵۶ کد : ۴۶۰۹۵ اخبار ستاد

به نقل از روابط عمومی دانشگاه علمی کاربردی استان البرز، در آستانه سال تحصیلی جدید و همزمان با آغاز ثبت نام دانشگاه‌ جامع علمی کاربردی و دکتر محمدحسین امید رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی با حضور دکتر سعید ناجی معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری البرز، دکتر پیمان دانش کار آراسته رئیس دانشگاه علمی کاربردی استان البرز و جمعی از مسئولین و مقامات استانی در مراسم افتتاح ۵ مرکز جدید آموزش علمی کاربردی در استان البرز گفت: یادگیری و مهارت آموزی در محیط کار؛ مزیت دانشگاه جامع علمی کاربردی نسبت به سایر نظام های آموزش عالی است.

رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی در آیین افتتاحیه این مراکز، ضمن اشاره به سیاستهای این دانشگاه در دور جدید اهدای مجوز به مراکز جدید‌التاسیس گفت: دانشگاه جامع علمی کاربردی به عنوان محور دانشگاه مهارتی در کشور است که مسئولیت آموزش بیش از دو سوم دانشجویان مهارتی را به عهده دارد، با تعریف دور جدیدی از ماموریت و پس از یک دوره ساماندهی و توسعه کیفی، فعالیت خود را برای توسعه هدفمند رشته‌های تحصیلی آغاز کرده است.

وی ضمن اشاره به تاریخچه دانشگاه جامع علمی کاربردی اظهار داشت: روزگاری بیش از ۱۰۰۰ مرکز آموزش علمی کاربردی در کشور مشغول به فعالیت بود اما با هدف کیفیت بخشی بیشتر و ساماندهی مراکزی که به دلایل گوناگون از جمله دولتی بودن از حوزه کار خارج شدند، پس از بازنگری در رشته‌ها و محتوای آموزشی و غیره با توجه به اصل ماموریت‌گرایی و آمایش سرزمینی  بعد از توقفی سه ساله برای اهدای مجوز به مراکز جدید، فعالیت خود را آغاز کرد.

دکتر محمدحسین امید در ادامه با بیان این که تمام مراکز آموزش علمی کاربردی با توجه به تخصص و رشته  اعلام شده باید صرفاً در همان رشته تحصیلی  و در محیط کاملا فنی و کارگاهی آموزش ببینند، گفت: این امر خط قرمز دانشگاه محسوب شده و هیچ مماشاتی در تخطی از قانون وجود ندارد.

وی با بیان اینکه استان البرز محور توسعه در دام، طیور و کشاورزی است، گفت: امیدوارم بر اساس طرح توسعه استان در این مبحث نیز دانشگاه جامع علمی کاربردی ورود کند.

رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی با بیان این مهم که سالها در دانشگاه‌های نظری مهارت آموزی مورد اغفال قرار گرفت، اظهار داشت: برای جبران این امر دانشگاه جامع علمی کاربردی با محوریت مهارت آموزی وارد عرصه شد و گرچه در مقطعی از فعالیت کمی از رسالت خود دور شد اما با بازنگری در بسیاری از مقولات بار دیگر با قدرت وارد عرصه مهارت آموزی شده است؛  لذا بار دیگر تاکید می شود مراکز آموزش علمی کاربردی ملزم هستند صرفاً در محیط کاملا تخصصی و کارگاهی کار کنند.

وی مزیت دانشگاه جامع علمی کاربردی نسبت به سایر نظام های آموزش عالی را یادگیری و مهارت آموزی در محیط کار دانست که منجر به اشتغال سریع تر دانش آموختگان می شود.

دکتر محمدحسین امید ادامه داد: طبق آمار، بیش از ۷۰ درصد دانش آموختگان این دانشگاه شاغل هستند و حتی در حوزه اشتغال منطبق بر رشته تحصیلی نیز جهش خوبی داشته‌اند به طوری که  ۳۸ درصد از شغل دانش آموختگان علمی کاربردی منطبق با رشته تحصیلی آنان است.

وی با بیان اینکه در دانشگاه جامع علمی کاربردی کارمند پرورش نمی‌دهیم، خاطر نشان کرد: گرچه دانشگاه جامع علمی کاربردی در ارتقای سطح مهارتی بسیاری از کارمندان دولتی نیز سهیم بوده ولی رسالت اصلی این دانشگاه تربیت افرادی است که خود کارفرما بوده و زمینه اشتغال را فراهم کنند.

رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی در بخش دیگری از سخنانش اظهار داشت: در حال حاضر بالغ بر ۸۰۰ رشته در مراکز مختلف علمی کاربردی تدریس می‌شود که همگی مهارتی هستند و بیش از ۷۰ درصد آنان در محیط کار و در کارگاههای تخصصی تدریس می شود.

وی با بیان این مهم که چرخش رشته‌ها در دانشگاه جامع علمی کاربردی امری بسیار متداول است و بر اساس نیاز جامعه صورت می‌گیرد، گفت: ابتدای امر بیش از ۱۷۰۰ رشته تدوین شده بود که اینک با هدف کیفیت بخشی  تا ۸۰۰ رشته کاهش یافته است. هر ساله بسیاری از رشته‌ها بر اساس نیاز بازار حذف و یا اضافه می‌شوند و یا مدتی ارایه نمی‌شود تا بر حسب نیاز مجدد جامعه و اعمال تغییرات لازم ارائه شوند.

در پایان این مراسم دکتر محمد حسین امید رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی در نشست خبری رسانه های گروهی استان البرز به سوالات خبرنگاران پاسخ داد.


نظر شما :