برگزاری المپیاد مهارتی در دانشگاه جامع علمی کاربردی،  تغییر فرهنگ مدرک گرایی به مهارت آموزی را در بر دارد

۰۳ اسفند ۱۳۹۸ | ۰۹:۴۱ کد : ۴۸۶۸۲ اخبار واحدهای استانی

به نقل از روابط عمومی دانشگاه جامع علمی کاربردی واحد استانی مرکزی، دکتر فرزان قالیچی رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی واحد استانی آذربایجان شرقی در مصاحبه با روابط عمومی دانشگاه جامع علمی کاربردی استان مرکزی ضمن تاکید ضرورت داشتن مهارت برای افراد جامعه، برگزاری المپیاد مهارتی را در تغییر فرهنگ مدرک گرایی به مهارت آموزی موثر دانست.

رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی آذربایجان شرقی افزود:  یکی از کارهایی که در زمینه مهارت آموزی می شود انجام داد برگزاری المپیادهای مهارتی است و در حال حاضر، این المپیاد را ما در داخل خانواده دانشگاه جامع علمی کاربردی انجام می دهیم و بایستی سعی کنیم موضوع آموزش های مهارتی را به بین نسل جوان در مدارس ببریم.

وی گفت: دانشگاه جامع علمی کاربردی همه ساله مسابقاتی را در قالب افزایش مهارت برگزار می نماید و جهت تشویق افراد به شرکت در این برنامه ها  هدایایی خوبی را نیز در نظر می گیرد لذا باید از همه افرادی که در خصوص آموزش‌های مهارتی در کشور تلاش می کنند، قدردانی کرد.

دکتر فرزان قالیچی ادامه داد: در دانشگاه جامع علمی کاربردی با دادن آموزش و مهارت های لازم  به دانشجویان در تلاشیم هر چه بیشتر بر تخصص آنها بیافزاییم و در راستای رفع مشکلات جامعه گام برداریم.

وی بیان کرد: برگزاری المپیادهای مختلف، جشنواره ‌ها و دادن بورس به دانشجویان از مواردی هستند که می تواند بسیار در این زمینه موثر باشند.

افرادی می توانند در جامعه موثر باشند که دارای مهارت هستند

دکتر فرزان قالیچی با اشاره به جایگاه آموزش های مهارتی در کشور گفت: در خصوص موضوع آموزش های مهارتی و اهمیت آن در جامعه، علی رغم اینکه در حال حاضر شرایط کمی بهتر از گذشته شده است ولی باید به دنبال افزایش مهارت آموزی و ارتقاء جایگاه برای مهارت آموزان باشیم.

وی اظهار کرد: صرفا داشتن یک مدرک نمی‌تواند مبنای این باشد که این افراد می‌توانند در جامعه موثر باشند و افرادی می توانند در رفع مشکلات خود و جامعه پیرامون موثر باشند که حداقل دارای یک مهارت باشند و بتوانند یک کار را به خوبی انجام دهند..

آموزش های نظری نمی توانند مهارت لازم را به افراد منتقل کنند

رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی واحد استانی آذربایجان شرقی در خصوص برگزاری اولین المپیاد مهارتی دانشجویان علمی کاربردی بیان کرد: آموزش‌های صرف نظری، متاسفانه آمادگی و مهارت لازم را به دانشجویان نمی دهد که برای جامعه خود موثر باشند و لذا لازم است به هر صورتی که ممکن است با کمک گرفتن از رسانه‌های مختلف به این مسئله پرداخته شود و فرهنگ سازی شود تا افراد به سمت آموزش های مهارتی سوق داده شوند. در این حالت به نوعی اشخاصی که در این وادی قدم می‌گذارند، بتوانند هم شخصیت اجتماعی داشته باشند و هم از گذر آن زندگی خوبی را برای خود داشته باشند.

فلسفه ایجاد دانشگاه جامع علمی کاربردی، انتقال مهارت و ایجاد کارآفرینی است

دکتر فرزان قالیچی در ادامه گفت: خوشبختانه فلسفه ایجاد دانشگاه جامع علمی کاربردی این بوده که یک دانشگاه مهارتی و کارآفرین باشد و به نوعی آن قسمت خالی لیوان که در آموزش‌های مهارتی در کشور و در آموزش عالی وجود داشت بر عهده دانشگاه جامع علمی کاربردی قرار گرفت که بایستی این دانشگاه در این قسمت در راستای انجام مأموریت خود عمل کند که خوشبختانه در سالهای اخیر با همت مسئولین و دست اندرکاران، توانستیم این مأموریت را به نحو احسن انجام دهد.

وی افزود: اگر سرفصل رشته ها و سیلابس درس های دانشگاه جامع علمی کاربردی را با رشته های هم نام در سایر دانشگاه های مقایسه کنیم آن موقع متوجه خواهیم شد که دانشگاه جامع علمی کاربردی دانشگاهی است که برای کاربرد رشته ها و افزایش مهارت ها در افراد اهمیت بیشتری قائل است.

رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی واحد استانی آذربایجان شرقی بیان کرد: در راستای انجام مأموریت دانشگاه جامع علمی کاربردی در افزایش مهارت برای افراد جامعه لازم است که مراکز و مدرسان علمی کاربردی به این موضوع توجه کنند و مسئولیت خود را در این زمینه به نحو احسن انجام دهند.


( ۱ )

نظر شما :