مدیرکل هماهنگیهای علمی و آموزشی بینالمللی دانشگاه جامع علمی کاربردی:
استان اردبیل در اولویت برنامه های بین المللی دانشگاه جامع علمی کاربردی قراردارد
به نقل از دانشگاه جامع علمی کاربردی واحد استانی اردبیل، دکتر محمدرضا دلاور مدیرکل هماهنگیهای علمی و آموزشی بینالمللی دانشگاه جامع علمی کاربردی از برگزاری نمایشگاه معرفی دستاوردهای این دانشگاه در خارج از کشور خبر داد.
مدیرکل هماهنگیهای علمی و آموزشی بینالمللی دانشگاه جامع علمی کاربردی با اعلام این خبر افزود: با توجه به هم مرز بودن استان اردبیل با کشور آذربایجان، باید تبادلات دانشجویی و برنامههای دانشگاهها بین مراکز اردبیل و آذربایجان توسعه یابد.
وی بیان کرد:سطح بندی مراکز آموزش دانشگاه جامع علمی کاربردی در برنامه کار قرار گرفته است و مراکزی که در سطح بالایی قرار بگیرند در برنامههای بینالمللی مورد اولویت هستند همانطور که مرکز آموزش علمی کاربردی ذوبآهن اردبیل یکی از این مراکز می باشد.
در این نشست دکتر محمدرضا دلاور ضمن تشریح روند بینالمللی شدن مراکز علمی کاربردی اظهار داشت: دانشگاه جامع علمی کاربردی از حدود دو سال و نیم قبل برای اخذ گواهینامه بینالمللی از وزارت علوم، تحقیقات و فناوری برای برخی مراکز آموزش علمی کاربردی اقدام کرده است. توسعه این دانشگاه در مبنای کار است و در این زمینه با دانشگاههای مختلف از جمله آلمان تفاهمنامههایی امضا شده است.
همچنین وی از پیگیری تعدادی از تفاهمنامهها با دانشگاههای کشورهای مختلف و رایزنی و مذاکرات پیرامون این از جمله: برگزاری جلساتی با دفتر منطقهای اکو، جلساتی با سفرای عضو اکو، جلساتی با اتاق بازرگانی آلمان، سازمان تبادلات علمی آلمان، سازمان تبادلات دانشجویی جهان و ... خبر داد که طبق مذاکرات انجام شده، دورههای کوتاه مدت و بلند مدتی را باید با دانشگاههای مختلف را داشته باشیم که در این راستا بتوانیم ضمن معرفی دانشگاه پذیرش دانشجو نیز داشته باشیم.
مدیرکل هماهنگیهای علمی و آموزشی بینالمللی دانشگاه جامع علمی کاربردی ادامه داد: ظرفیت پذیرش دانشجو نیز به عهده خود مراکز است ولی فرآیندها و زیرساختها از جمله تبلیغات بینالمللی برای جذب دانشجویان در مراکز آموزشی ذیربط و ستاد مرکزی این دانشگاه آغاز شده است.
وی همچنین با اشاره به اهمیت تبادل اساتید و دانشجویان در مراکز بینالمللی گفت: یکی از اهداف مهم در جهت افزایش توسعه و همکاری با سایر دانشگاهها این است که از تجربه بازار کار بینالمللی تا حد ممکن بهره ببریم. در حال حاضر
546 دانشجوی مقیم، از اتباع مختلف در این دانشگاه در 4 رشته مدیریت، کشاورزی، خدمات اجتماعی و فرهنگ و هنر در ایران مشغول به تحصیل هستند.
دکتر محمدرضا دلاور اظهار داشت: دانشجویان خارجی به دلیل اینکه دانشجویان شهریهپرداز هستند توقع بیشتری از سطح امکانات علمی و رفاهی دارند و باید از نظر امکانات و تسهیلات در سطح مناسبی باشیم تا هر دانشجویی که جذب میشود مُبلّغ ارزشمندی برای این دانشگاه و کشور محسوب شود. بنابراین باید برای فراهم کردن امکانات و شرایط بهتر در این زمینه گام برداریم.
جامعه نیازمند به نیروی کارآزموده است
مدیرکل هماهنگیهای علمی و آموزشی بینالمللی دانشگاه جامع علمی کاربردی ادامه داد: جامعه بیشتر به نیروی کارآزمودهای نیاز دارد تا بتواند در مقاطع کاردانی و کارشناسی، مشکلات علمی کشور را حل کند. آنچه که در برنامهریزی این دانشگاه گنجانده شده این است که عملا 70 درصد دانشجویان کاردانی و 30 درصد کارشناسی باشند تا دانشجویان راحتتر برای بازار کار آماده شوند. بنابراین طبق برنامه توسعه تا سال 1400 میبایست 30 درصد از کل دانشجویان کشور دانشجویان مهارتی باشند که این میزان در حال حاضر چیزی حدود 11 تا 13 درصد است.