اولین جلسه كمیته منطقهای برگزار شد
اولین جلسه كمیته منطقهای جهت پذیرش بهمنماه 93، با حضور معاون آموزشی برگزار گردید.
به گزارش روابط عمومی دانشگاه جامع علمی کاربردی ، معاون آموزشی در این جلسه گفت : تبیین نوینی از سیاستهای جدید دانشگاه با رویكرد مهارتی را در پذیرش بهمن 93 میبایست در نظر گرفت. نگاهی نو در دانشگاه جامع علمی ـکاربردی نسبت به مأموریت دانشگاه باید داشته باشیم، ایجاد و طراحی و گسترش رشته ها، مدرسان، فرایندها، ارتباط با بازار کار و دستگاه های اجرایی، تجاری سازی فناوری و افزایش بهره وری را باید مد نظر قرار داد.
دکتر مهرعلی زاده تاکید کردند : ما در تدوین استراتژی دانشگاه با دو مفهوم یعنی : لختی واکنش و کم اهمیت دانستن تغییرات تدریجی مواجه بوده ایم. که چنانچه برای آنها تدابیری اندیشده نشود کارایی و اثربخشی دانشگاه تدریجا با مشکل مواجه خواهد شد. . سمت گیری های ذهنی در واقع به خاطر چارچوب های فکری و نوع نگاه افراد به مسائل پیرامونی روی می دهند. ما طی سال های اخیر عمدتا در تصمیم گیری های استراتژیکی برحسب نگرش خود روندهای مطلوب و خوشایندی را شناسایی کرده و بر آنها پافشاری کردیم در حالیکه چنین روند هایی آسیب هایی جدی بر نظام تشکیل مهارت در سطوح آموزش عالی به دنبال داشته است و به دلیل همین نگاه یک جانبه گرایی متاسفانه دیگر روند های واقعی اما ناراحت کننده و ناخوشایند را نادیده گرفتیم که بارزترین آن تقویت روحیه مدرک گرایی و کاهش کیفیت آموزش مهارتی در مراکز بوده است. این مساله به ما می گوید که باید تلاش کنیم تا در کنار قوت های بیشمار دانشگاه علمی کاربردی برخی ضعف های خود را شناخته و درصدد اصلاح آنها برآییم.
لختی واکنش و یا تاخیر در واکنش مناسب شاید آنچنان خطرناک باشد که بقای افراد و سازمانها را در معرض خطر قرار دهد. گرچه بزرگ بودن اندازه دانشگاه مشکلاتی را ایجاد کرده است و موجب لختی یا تسریع سرعت تصمیم گیری شده است اما لختی واکنش بیش از آنکه ناشی از بزرگ بودن اندازه دانشگاه باشد به خاطر نگرش های فوق العاده مطمئن به مسیر رویداد های آینده روی می دهد. جثه بزرگ شاید به اشکال مختلف اعم از سازمان یا شرکت بزرگ, دانش زیاد, قدرت سیاسی بلامنازع و یا سرمایه انبوه ظهور یابد. اما سازمان ها و افراد بیشماری علی رغم جثه بزرگ خود توانسته اند به خوبی با تغییرات کنار آمده و پیش از غافل گیری با شناخت غیر مغرضانه پیامدهای بالقوه آینده و شفاف سازی آنها به استقبال تغییرات بروند. یکی از مهارتهای اصلی چنین افراد و سازمانهایی تصحیح مستمر نگرش ها, مبارزه با سمت گیری های ذهنی و چالاکی است.
وی افزود : مساله دیگری که دانشگاه جامع علمی کاربردی را با تهدید مواجه ساخته است مساله کم اهمیت دانستن تغییرات تدریجی است. پژوهش های انجام شده در روان شناسی اجتماعی و جامعه شناسی فرهنگی در خصوص تصمیم گیری انسان ها نشان می دهد که افراد معمولا به تغییراتی که حول یک رویداد بزرگ شکل می گیرند بیشتر اهمیت می دهند تا تغییراتی که نتیجه انباشته شدن تدریجی و بسیار آهسته تحولات جزئی هستند. چنین چیزی بیانگر وجود الگوهای خاص وزن دهی در ذهن افراد است. تغییرات تدریجی معمولا ناملموس هستند و به سختی می توان آنها را مشاهده کرد. اما شاید اثر و قدرت آنها به مراتب بیشتر از تغیرات ناگهانی و شدید باشد. در واقع افرادی که با استدلالهای به ظاهر محکم و منطقی برای تغییرات جزیی و بطئی وزن کمتری در نظر می گیرند شاید در آینده غافل گیر شده و قربانی سمت گیری های ذهنی خود شوند. گسترش مراکز و رشته ها و ظرفیت دانشجو هم فرصت است و هم تهدید. اگر نتوانیم کیفیت را در دانشگاه جاری سازی نماییم تهدید خواهد شد و در صورت مدیریت نظام تضمین کیفیت می توانیم از این فرصت طلایی برای ارتقای مهارت آموزش عالی و بهبود بهره وری اقتصادی کشور استفاده ببریم.
مهرعلی زاده در ادامه بیان کرد : میراث علمی ارزشمندی که حاصل زحمات کلیه مدیران گذشته دانشگاه بوده به ما به ارث رسیده است که نیازمند شکرگزاری است. اما برای توسعه و تحول در آن نیازمند یک مهندسی مجدد است .
لازم به توضیح است جلسات كمیته منطقهای جهت پذیرش بهمنماه 1393تا 30 مهرماه با بررسی درخواستهای دورههای مراكز علمی ـ كاربردی استانهای سراسر كشور ادامه دارد.
