نشست خبری رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی استان چهارمحال و بختیاری با خبرگزاری ها برگزار شد

۱۰ شهریور ۱۴۰۰ | ۱۲:۴۸ کد : ۵۶۳۱۰ اخبار واحدهای استانی
تعداد بازدید:۵۸۳

به نقل از روابط عمومی دانشگاه جامع علمی کاربردی واحد استانی چهارمحال و بختیاری، دکتر بهروز شایق بروجنی رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی واحد استانی چهارمحال و بختیاری  در نشست خبری با خبرگزاری های این استان از افزایش ۱۸ کد رشته جدید به مجموع کد رشته‌های این دانشگاه خبر داد.

رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی واحد استانی چهارمحال و بختیاری گفت: از 18 رشته جدید، 5 کد رشته برای نخستین بار از سال تحصیلی جدید آماده پذیرش دانشجو در مراکز آموزشی این استان خواهد بود.

وی افزود: رشته‌های تربیت مربی مهدکودک، پرورش زنبور عسل و تربیت مربی نمایش کودک در مقطع کاردانی حرفه‌ای و عکاسی خبری و عملیات روانی نیز در مقطع کارشناسی حرفه‌ای از جمله رشته‌های تحصیلی جدیدی به شمار می‌روند که در مراکز آموزش علمی کاربردی چهارمحال و بختیاری ایجاد شدند.

دکتر بهروز شایق بروجنی تصریح کرد: دانشگاه جامع علمی کاربردی به دنبال تحول‌آفرینی در حوزه آموزشی این استان است. استان چهارمحال و بختیاری تاکنون در۲ رشته نساجی و روغن خوراکی توانسته است به عنوان مرکز بازنگری و تدوین سرفصل‌های آموزشی مطرح شود.

وی یادآور شد: در حال حاضر ۲ هزار و ۱۰۰ دانشجو در هشت مرکز فعال علمی کاربردی استان چهارمحال و بختیاری مشغول به تحصیل هستند که در گروه های آموزشی خدمات، صنعت و فرهنگ و هنر به ترتیب با پذیرش دانشجو اولویت‌های تحصیلی متقاضیان این دانشگاه را به خود اختصاص داده‌اند.

رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی واحد استانی چهارمحال و بختیاری همچنین تعداد دانشجویان مشغول به تحصیل در کدرشته‌های حوزه کشاورزی را ۱۱۰ نفر اعلام کرد و گفت: ۴۵۰ مدرس که ۳۱ نفر از آنان را مدرسان خبره تشکیل می‌دهند وظیفه ارائه آموزش‌های علمی و مهارتی به دانشجویان مراکز علمی کاربردی این استان را برعهده دارند که داشتن تجربه و مهارت از مهم‌ترین ویژگی‌های مدرسان فعال در این مراکز محسوب می‌شود.

 

 

مراکز نوآوری با محوریت کارآفرینی در دانشگاه‌های علمی کاربردی استان افزایش می‌یابد

دکتر بهروز شایق بروجنی در خصوص فعالیت‌های پژوهشی انجام شده در واحد استانی چهارمحال و بختیاری افزود: این دانشگاه با وجود تمرکز بر فعالیت‌های کاربردی سعی کرده است در بخش پژوهشی و به ویژه کارآفرینی نیز نقش‌آفرین باشد که در این زمینه تاکنون ۲ مجوز فعالیت مرکز نوآوری در مراکز مرتبط با دانشگاه جامع علمی کاربردی دریافت شده است.

وی مرکز طراحی پوشاک و مرکز اپلیکیشن گردشگری را از جمله مراکز نوآوری فعال در استان چهارمحال و بختیاری دانست و اظهار داشت: تلاش خواهد شد تا با همراهی مراکز دانشگاهی، تعداد بیشتری از واحدهای نوآوری در این استان مجوز فعالیت دریافت کنند.

رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی واحد استانی چهارمحال و بختیاری همچنین برپایی چهار استارتاپ و برگزاری بیش از ۲۰ وبینار علمی در این واحد استانی را از دیگر فعالیت‌های پژوهشی بیان و تصریح کرد: تبلیغ نوین در بازاریابی و فروش محصولات باغی، شیلات، کسب ‌وکارهای کوچک و متوسط و صنعت چوب از جمله محورهای استارتاپ های برگزار شده است که با استقبال خوبی نیز رو به رو شد.

وی به شرایط ناشی از شیوع ویروس کرونا و اعمال محدودیت‌ها برای حضور دانشجویان در مراکز دانشگاهی اشاره کرد و گفت: در سه نیمسال تحصیلی گذشته که دانشگاه‌ها تحت تاثیر این شرایط به صورت غیرحضوری فعالیت‌های خود را دنبال کردند، این واحد استانی نیز در حوزه فرهنگی برنامه‌هایی همچون مسابقات ورزشی، قرآنی و مناظرات دانشجویی را در فضای مجازی اجرا کرده است.

فعالیت‌های حضوری دانشگاه جامع علمی کاربردی در صورت واکسیناسیون دانشجویان از سر گرفته خواهد شد

دکتر بهروز شایق بروجنی در پاسخ به سوال خبرنگاران در خصوص واکسیناسیون مدرسان و دانشجویان و نحوه ادامه فعالیت‌های آموزشی و کارگاهی در سال تحصیلی آینده گفت: همه مدرسان و کارکنان این واحد استانی برای دریافت واکسن به مراکز بهداشتی معرفی شده‌اند.

وی تصریح کرد: در صورتی که تا پایان بهمن ماه سالجاری تمامی دانشجویان واکسینه شوند امید می‌رود فعالیت‌های آموزشی دانشگاه‌ها به شرایط معمول پیش از شیوع کرونا بازگردد اما تاکنون برنامه مشخصی در این مورد ارائه نشده است و از این رو فعالیت‌های مراکز آموزش علمی کاربردی نیز با وجود آنکه عمده آموزش‌ها در این مراکز به صورت کارگاهی و فنی است، در سال تحصیلی جدید همچنان غیرحضوری و یا ترکیبی دنبال خواهد شد.

 

تدوین طرح آمایش آموزش‌های مهارتی در چهارمحال و بختیاری نیازمند بررسی مجدد است
رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی واحد استانی چهارمحال و بختیاری در پاسخ به سوال دیگری در خصوص مراحل تهیه طرح آمایش آموزش‌های مهارتی این استان نیز گفت: مراحل مطالعاتی و آماده‌سازی این طرح از سال گذشته در دانشگاه جامع علمی کاربردی آغاز شد اما به دلیل ورود دیگر مراکز دانشگاهی به حوزه رقابتی و ایجاد کد رشته‌های جدید، این طرح به واقعیت نزدیک نشد که لازم است مورد بررسی دوباره قرار گیرد.

وی تصریح کرد: تلاش سایر دانشگاه ها برای ایجاد رشته‌هایی که مبدع اصلی آنان دانشگاه جامع علمی کاربردی است، موجب شده است تا آنها نتوانند در زمینه جذب دانشجو موفق باشند.

دکتر بهروز شایق بروجنی یکی از نیازهای شناسایی شده استان چهارمحال و بختیاری در طرح آمایش آموزش‌های مهارتی را حوزه بهزیستی عنوان کرد و افزود: با توجه به مهیا نبودن شرایط برای ایجاد مرکز ویژه تخصصی در این رابطه تلاش شد تا راه‌اندازی کد رشته‌های زیرمجموعه بهزیستی همانند پرستاری سالمندان، پرستاری کودکان و مددکاری اجتماعی به مراکز موجود محول شود.

وی با بیان اینکه در چشم‌انداز توسعه استان چهارمحال و بختیاری برخی محورها همچون گردشگری و کشاورزی مدنظر قرار گرفته است، یادآور شد: اگر چه این محورها در روند ایجاد کد رشته‌های تحصیلی مراکز آموزش علمی کاربردی تعریف و مشخص شده‌اند اما تا زمانی که تحصیل در مقاطع دانشگاهی به صورت هدفمند برنامه‌ریزی نشود، افراد نیز ترجیح می‌دهند رشته‌های خارج از نیازهای تعریف شده را برای ادامه تحصیل انتخاب کنند که این موضوع در ادامه در بحث اشتغال نیز پیامدهایی را به دنبال خواهد داشت.

رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی واحد استانی چهارمحال و بختیاری درباره امکان بررسی شرایط شغلی دانش آموختگان مراکز آموزش علمی کاربردی و نحوه جذب آن‌ها به بازار کار نیز گفت: می‌توان گفت که بین ۶۰ تا ۷۰ درصد از دانشجویان این مراکز را افراد شاغل تشکیل می‌دهند که به منظور ارتقای علمی و مهارتی خود جذب دانشگاه‌ جامع علمی کاربردی شده‌اند.

وی تشکیل بانک اطلاعاتی دانش‌آموختگان به منظور ارزیابی نتایج آموزش‌های مهارتی در دانشگاه علمی کاربری را ضروری دانست.