محصولات محلی و بومی برای کشور ثروت‌آفرینی می‌کند

۲۹ شهریور ۱۴۰۰ | ۱۱:۳۱ کد : ۵۶۵۱۸ اخبار ستاد
تعداد بازدید:۱۹۴۱

به گزارش روابط عمومی دانشگاه جامع علمی کاربردی، دکتر موسی زاده مدیرکل دفتر پژوهش و فناوری دانشگاه جامع علمی کاربردی در گفت‌وگو با خبرنگار سرویس دانش و فناوری شبکه خبری تهران نیوز، توجه به محصولات محلی و بومی را برای کشور ثروت‌آفرین دانست.

مدیرکل دفتر پژوهش و فناوری دانشگاه جامع علمی کاربردی در ارتباط با با مراکز نوآوری و نقش آن‌ها در توسعه مناطق مختلف کشور اظهار داشت: چنین تجربه ارزشمندی در جهان وجود دارد که ثروت اصلی در کشوری مثل ایران، صنایع دانشی و بومی است و حاصل علمی دراز مدت است.

وی گفت: سئوال اصلی این‌جاست که مزیت‌های هر شهر و منطقه چیست؟ در ایران برنامه و شرایطی مدون برای بهره از این مزیت‌ها نداریم اما وقتی ما سراغ سوغات هر شهر و روستا را می‌گیریم قاعدتاً به دانش‌های بومی و ضمنی می‌رسیم که به فرض مثال در بحث شیرینی‌جات یزد حرف‌های بسیار دارد که نتیجه این مباحث، پدید آمدن اشتغال‌زایی بسیار و حرکت دانش سنتی با پشتوانه عظیم علمی است که متأسفانه در ایران این باور یا وجود ندارد و یا بسیار کم‌رنگ است که آنچه از پیشینیان به آن رسیده، علم و ثروتی پربهاء است.

دکتر موسی زاده  بیان کرد: متأُسفانه نتوانسته‌ایم در مورد تولیدات مختلف شهرهای گوناگون ایران که هرکدام دانش‌های بسیاری را در پی خود دارند، حرکت جدی و تجاری قابل توجهی انجام دهیم و فرهنگ‌سازی مناسبی را در این حیطه صورت نداده‌ایم.

وی در ادامه عنوان کرد: شدت فشار فرهنگی وارده بر مناطق مختلف کشور، باورها را کنار زده که متأسفانه عدم شناخت محصولات، تبلیغات درست انجام ندادن، معرفی نکردن سلامت محصولات، مکتوب نکردن دانش و عدم صدور آن و مغفول ماندن این نکته که دانش‌های بومی نیاز به ورود تکنولوژی به کشور ندارند، باعث شده تا محصولات بومی هر خطه‌ای در کشور یا در همان منطقه بماند و یا حتی به گرته فراموشی و نسیان سپرده شود.

مدیرکل دفتر پژوهش و فناوری دانشگاه جامع علمی کاربردی توجه به محصولات محلی و بومی را ثروت‌آفرینی برای مردم آن خطه و تولیدکنندگان دانست و بیان داشت: این توجه برای تولیدکنندگان ثروت است نه برای دلالان و واسطه‌های اقتصادی که دانشگاه‌ها می‌توانند به این توجه، پر و بال علمی داده و اراده توسعه سنت را با انتقال فرهنگ و ثبت دانش بومی، تجاری‌سازی کنند.

وی گفت: ایجاد و توسعه مراکز نوآوری و کارآفرینی موسوم به کارنوی تخصصی بومی در همه شهرها به دنبال انتقال دانش‌های علمی به نسل‌های آینده است؛ دانش‌هایی که در سینه پدران و نیاکان ما قرار دارد، باید به رشته تحریر در آمده، تجای شده و انتقال یابد.

دکتر موسی زاده خاطرنشان کرد: دانشگاه جامع علمی کاربردی در کشور ۱۹۹ مرکز نوآوری تخصصی بومی راه‌اندازی کرده و بابت گسترش آن‌ها و حرکت به سوی ثبت و تجاری کردن دانش‌های بومی و منطقه‌ای هیچ محدودیتی نداریم. همچنین در سال گذشته ۱۵۳ استارتاپ در زمینه‌های مختلف برگزار کرده‌ایم.

وی با بیان این‌که ما در پی آن هستیم تا با توسعه این مراکز به علم و دانش بومی خود بازگشته و سلامت را برای مردم رقم بزنیم، بیان داشت: نباید فقط در پی ثبت و ضبط دانش بومی باشیم، بلکه باید این دانش‌ها را که ثبت جهانی شده‌اند به جهانیان بفروشیم.

مدیرکل دفتر پژوهش و فناوری دانشگاه جامع علمی کاربردی در پایان با ذکر مثالی از شهرهای مختلف کشور به محصولات و سوغات آن‌ها پرداخت و تصریح کرد: بادونه مازندران، نمد چهارمحال، قطاب یزد، نوقای تبریز، لگجی بوشهر، گز اصفهان، عناب بیرجند، نان برنجی کرمانشاه و ... در فرهنگ و آئین سنتی شهرهای ما قرار داشته‌اند که برخی از آن‌ها به‌دلیل عدم شناخت و تجاری‌سازی مناسب از صفحه روزگار در داخل کشور محو شده ولی در خارج از کشور با تنوع‌های فراوان و انجام فراوری‌های مختلف در اختیار مردم قرار گرفته و حتی برخی از ایرانی‌ها این محصولات را با افتخار خریده و با خروج ارز به داخل کشور می‌آورند.


( ۳ )