رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس :ضرورت ایجاد یک نهاد برای فعالیت یکپارچه موسسات مهارتی

۰۶ آبان ۱۳۹۳ | ۱۳:۳۰ کد : ۵۷۲ اخبار شیرپوینت
تعداد بازدید:۳۸۳
  رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی با اشاره به ضرورت ایجاد یک نهاد برای فعالیت یکپارچه موسسات مهارتی، گفت: دانشگاه علمی کاربردی رسالت سنگینی به عهده دارد و تقویت این دانشگاه برای رفع نیازهای کشور جزو واجبات است.   ​
رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس :ضرورت ایجاد یک نهاد برای فعالیت یکپارچه موسسات مهارتی
 به گزارش روابط عمومی دانشگاه جامع علمی کاربردی، محمدمهدی زاهدی رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی در بیست و دومین سالگرد تاسیس دانشگاه علمی کاربردی، گفت: یک حقیقت و واقعیت امروز در دنیا مطرح است و آن توجه به آموزش مهارتی و حرفه‌ای است و باید قبول کنیم باوجود تلاش 30 ساله ما بعد از انقلاب هنوز نتوانسته‌ایم به آن اهدافی که در این رابطه داشته‌ایم نزدیک شویم و فاصله داریم.   وی ادامه داد: خیل عظیم فارغ‌التحصیلان دانشگاهی و بیکار را وقتی نگاه می‌کنیم می‌بینیم یک شکاف عمیق وجود دارد و ما تعداد زیادی فارغ‌التحصیل جویای کار داریم. حتما مشکلی وجود داشته است که این اتفاق رخ داده و آسیب‌شناسی آن بسیار مهم است. زاهدی گفت:‌ ما از آموزش حرفه‌ای در دانشگاه‌ها حتی در بحث آموزش قبل از دبستان و دوران دبستان غفلت کردیم، گاهی اوقات رفتار ما به گونه‌ای بوده است که نشان داده ما برای مهارت از نظر فرهنگی و جایگاه اجتماعی ارزش کمتری قائل بودیم. رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه ما در بحث آموزش‌های مهارتی متولیان زیادی داریم، افزود: وزارت رفاه کار و امور اجتماعی و سازمان فنی و حرفه‌ای متولی بوده و نسبتا نیز موفق بوده است. هر چند مشکلاتی وجود داشته ولی وزارت آموزش و پرورش با هنرستان‌ها و وزارت علوم با رشته‌های فنی و مهندسی و کشاورزی که در اکثر دانشگاه‌ها وجود دارد از متولیان این بحث بودند و در کنار آنها دانشگاه جامع علمی کاربردی و دانشگاه فنی حرفه‌ای وجود دارد. این نماینده مجلس تصریح کرد: وقتی ملاحظه می‌کنیم می‌بینیم که در بحث آموزش و مهارت بیشتر تئوری و نظری کار می‌شود تا به صورت عملی و این یک نقص بزرگ در آموزش کشور است. زاهدی گفت: آموزش عالی حداقل در دوره لیسانس بایستی 50 درصد مهارتی شود. این یک تکلیف برای ما است و ما نباید فقط درگیر تئوری و نظری باشیم. رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس با بیان اینکه دانشگاه فنی حرفه‌ای ماموریت خاصی دارد، تصریح کرد: بر اساس آماری که به من داده شده بالاتفاق فارغ‌التحصیلان فنی و حرفه‌ای وارد بازار کار شدند و بیکار بین آنها وجود ندارد مگر اینکه کسی خودش نخواهد کار کند. زاهدی خاطرنشان کرد: دانشگاه علمی کاربردی دانشگاهی است که برخلاف دانشگاه فنی و حرفه‌ای یک دانشگاه تقاضا محور است و برای آن رشته‌های دانشگاهی به صورت دائمی تعریف نشده و در این دانشگاه تقاضامحوری حرف اول را می‌زند، این دانشگاه شهریه می‌گیرد و رشته‌هایی که ارائه می‌کند بر اساس نیاز و تقاضا است. وی با اشاره به دانشگاه‌های تقاضا محور گفت: بر اساس نیاز موقت رشته تعریف می‌شود که هم در آن دانش باشد و هم آموزش و مهارت. وقتی به یک رشته در یک منطقه اشباع شد باید آن رشته را در آن منطقه تعطیل کرد. رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس ادامه داد: دانشگاه علمی کاربردی رسالت سنگینی به عهده دارد و تقویت این دانشگاه برای رفع نیازهای حرفه‌ای کشور جزو واجبات است. وی ادامه داد: نباید ادبیاتی به کار برده شود که این دانشگاه شایستگی این را ندارد که در راستای مباحث مورد نظر فعالیت کند. زاهدی تصریح کرد: نسبت به ارتقای کیفیت در واحدهای علمی کاربردی کوشا باشیم. بایستی یک جریان، نهاد و یا یک شورا یا مجمع یک چتری را گسترش دهد و همه موسسات مهارتی زیر آن فعالیت کنند. وی خاطرنشان کرد: در کمیسیون طرحی تهیه شده که نهادی زیر نظر مستقیم ریاست جمهوری درست شود و بتواند این چتر را روی سر کسانی که در این حوزه فعالیت می‌کنند بگسترانند. وی ادامه داد: باید در استخدام‌ها به جای اینکه به مدرک نگاه کنیم اول شرایط حرفه‌ای را مدنظر قرار داد و اگر رویکرد اینگونه باشد هیچ فارغ‌التحصیل دانشگاهی بیکار نمی‌ماند و ما شاهد خلاقیت، نوآوری و کارآفرینی خواهیم بود اقتصاد دانش‌بنیان در کشور رونق پیدا کرده و از اقتصاد متکی به نفت رها می‌شویم. ​