آغاز برنامه مشترک دانشگاه جامع علمی کاربردی استان اصفهان و آموزش و پرورش با هدف ارتقاء سطح مهارت
دکتر بهزاد رضایی رئیس واحد استانی اصفهان در راس هیاتی با مهدی ابراهیمی مدیرکل آموزش و پرورش استان اصفهان دیدار و گفتگو کرد.
به گزارش روابط عمومی دانشگاه جامع علمی کاربردی استان اصفهان، در این دیدار دکتر رضائی ضمن معرفی مراکز آموزش علمی کاربردی استان اصفهان در سخنانی، اظهار داشت: با توجه به تاکیدات مقام معظم رهبری در زمینه گسترش آموزش های مهارتی، این واحد استانی دو تفاهم نامه همکاری در سالهای قبل با اداره کل آموزش و پرورش داشته و در راستای مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی و ابلاغ اخیر آن در خصوص سیاست های جدید دولت در حوزه اشتغال و مهارت لازم است که تعاملات بیشتری در این خصوص ایجاد شود تا آموزش عالی و آموزش و پرورش با قرار گرفتن در کنار یکدیگر بتوانند سیاست های تدوین شده در حوزه اشتغال را جامعه عمل بپوشانند.
وی افزود: نظام آموزش و پرورش طبق برنامه ششم باید 50 درصد به سمت کار و دانش و فنی و حرفه ای سوق پیدا می کرد و 30 درصد جمعیت دانشجویی نیز باید به سمت آموزش های مهارتی سوق می یافت که تنها حدود 13 درصد آن محقق شد. اما سال گذشته در آموزش و پرورش از حدود 50 هزار دانش آموخته دیپلم، میزان حدود 23 هزار نفر یعنی نزدیک به حدود 40 درصد به آموزش های کاردانش و فنی و حرفه ای سوق پیدا کرده بودند.
رئیس واحد استانی اصفهان تصریح کرد: یکی از مشکلاتی که در زمینه گسترش فرهنگ مهارت آموزی وجود دارد این است که در حوزه مشاوره و هدایت تحصیلی، بسیاری از کسانی که هدایتگران و مشاور هستند آشنایی خوبی با نیازهای شغلی واقعی جامعه نداشتند. در حوزه مهارت این مورد به طور ویژه تر دیده می شود به این دلیل که دانش آموزان به سمت رشته های غیر مهارتی سوق پیدا می کنند. اما خوشبختانه در حال حاضر با توجه به تاکیدات رهبر معظم انقلاب و توجه دستگاه های مرتبط این فرآیند در حال تغییر است که امیدواریم با قرار گرفتن دانشگاه جامع علمی کاربردی در کنار آموزش و پرورش خلاء موجود پر شده و در زمینه گسترش فرهنگ مهارت آموزی و کم کردن دغدغه خانواده ها در حوزه اشتتغال بتوانیم در کنار هم مثمر ثمر باشیم.
سپس مدیرکل آموزش و پرورش استان اصفهان اظهار داشت: سیاست آموزش و پرورش و دانشگاه جامع علمی کاربردی در حوزه مهارت، مشترک است اما گاه ما در روش ها با یکدیگر متفاوت هستیم و در خیلی از زمینه ها می توانیم همپوشانی داشته باشیم.
وی افزود: ارتقاء میزان دانش آموزان در دوره های فنی و حرفه ای و کار و دانش و جلوگیری از رشد نامتوازن در برخی از رشته ها و در نهایت اصلاح هرم شغلی کشور موضوعی است که می تواند با برنامه ریزی میان دانشگاه و آموزش و پرورش جزو اهداف و برنامه های مشترک باشد. ابراهیمی تصریح کرد: این هدف، افق بزرگی است که اگر محقق شود کار بسیار بزرگ و اساسی در راستای سند تحول بنیادی انجام شده و این جلسه مقدمه ای برای آغاز عملیات مشترک دو نهاد در جهت ارتقاء سطح مهارت استان اصفهان است.