قائم مقام رییس دانشگاه جامع علمی کاربردی:

تقسیم کار ملی میان زیرنظام‌های آموزش عالی کشور، یک ضرورت است

۱۶ شهریور ۱۴۰۱ | ۰۹:۳۹ کد : ۶۳۱۱۸ اخبار ستاد
تعداد بازدید:۴۳۰

قائم مقام رییس و معاون آموزشی دانشگاه جامع علمی کاربردی بر تقسیم کار ملی میان زیرنظام‌های آموزش عالی کشور برای فائق آمدن بر مشکلات فعلی کشور به خصوص معضل بیکاری تاکید کرد.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه جامع علمی کاربردی استان قزوین، دکتر اصغر کشتکار قائم مقام رییس و معاون آموزشی دانشگاه جامع علمی کاربردی در مراسم تکریم رئیس سابق و معارفه سرپرست جدید دانشگاه جامع علمی کاربردی استان قزوین که با حضور معاون توسعه مدیریت و منابع انسانی استاندار قزوین، روسای دانشگاه‌ها و جمعی از مدیران دستگاه‌های اجرایی استان برگزار شد، اشتغال را ابرچالش کنونی کشور عنوان کرد و اظهار داشت: در پذیرش امسال دانشگاه‌ها ۴۹ درصد از داوطلبان مجاز به انتخاب رشته از فرصت ورود به آموزش عالی استفاده نکرده‌اند و از سوی دیگر ۴۴ درصد دانش‌آموختگان دانشگاه‌ها که عمدتاً در مقطع کارشناسی پیوسته هستند بیکار هستند که این اطلاعات آماری معنادار باید مورد تحلیل و واکاوی جدی قرار گیرد.

وی با تاکید بر اینکه برای ریشه‌یابی این مساله باید از تحلیل‌های سطحی و عوامانه پرهیز کرد، گفت: وضعیت آموزش عالی کشور بعد از انقلاب دگرگون شده است و امروز کشور ما به همت دانشگاه‌ها به درجه‌ای از قدرت علمی رسیده که حل بعضی از مشکلات جهانی بدون مشارکت جامعه علمی ما امکان‌پذیر نیست، با اینحال برای فائق آمدن بر مشکلات فعلی کشور به خصوص معضل بیکاری، باید با نگاهی سیستمی تقسیم کار ملی میان زیرنظام‌های آموزش عالی کشور صورت گیرد و هر زیرنظام آموزشی در چارچوب تعریف ماموریت‌های خود ابتکار عمل داشته باشد.
قائم مقام رییس و معاون آموزشی دانشگاه جامع علمی کاربردی در تشریح جایگاه این دانشگاه اظهار داشت: وظیفه دانشگاه جامع علمی کاربردی، آموزش مهارتی و تربیت نیروی انسانی برای اشتغال است در برخی از کشورها، آموزش عالی مهارتی ۷۰ درصد از آموزش عالی را پوشش می‌دهد در حالی که در کشور ما با وجود هدفگذاری سهم ۳۰ درصدی پوشش آموزش عالی مهارتی در برنامه ششم توسعه کشور، تاکنون کمتر از نیمی از این هدف محقق شده و سهم آموزش مهارتی حدود ۱۴ درصد است.

دکتر کشتکار خاطرنشان کرد: تاکید بر زیرنظام آموزش عالی مهارتی به معنای نفی سایر زیرنظام‌های آموزش عالی نیست و کشور به همان نسبت به آموزش‌های نظری نیز احتیاج دارد.
معاون آموزشی دانشگاه جامع علمی کاربردی با اشاره به تعطیلی مراکز آموزش علمی کاربردی دولتی، این تصمیم را ناشی از بی‌تدبیری دانست و اضافه کرد: مراکز آموزش علمی کاربردی فعال در حوزه صنعت آب و برق و همچنین حوزه کشاورزی از تاثیرگذارترین مراکز در آموزش عالی مهارتی بودند که با وجود خدمات شایانی که به کشور داشتند در سال ۱۳۹۶ با بی‌تدبیری تعطیل شدند. وی ابراز امیدواری کرد با پیگیری‌های صورت گرفته تعدادی از این مراکز تا بهمن ماه سالجاری احیاء شوند.

دکتر کشتکار با اعلام افزایش ۲۳ درصدی پذیرش دانشگاه نسبت به سال گذشته، این افزایش را ناشی از تنوع بخشی به رشته‌های مهارتی ارائه شده و حذف رشته‌های ناکارآمد دانست و افزود: برای اولین بار در کشور از سال گذشته تاکنون تعداد ۱۲۵ رشته مهارتی جذاب در دانشگاه جامع علمی کاربردی تعریف شده است که با ارائه این رشته‌های جدید که عمدتا در حوزه های‌تک قرار دارند تحولی در توسعه آموزش‌های علمی کاربردی مهارتی ایجاد می‌شود. وی استقرار دفاتر برنامه ریزی درسی و گسترش آموزش عالی مهارتی در دانشگاه را یکی از فرصت‌های دانشگاه جامع علمی کاربردی نسبت به سایر دانشگاه‌ها عنوان کرد که امکان هماهنگی این دانشگاه با تغییر شتابان نیازمندی‌ بازار اشتغال را فراهم می‌کند.

قائم مقام رییس و معاون آموزشی  دانشگاه جامع علمی کاربردی در خصوص افزایش شهریه دانشگاه اظهار داشت: با توجه به اینکه این دانشگاه نسبت به سایر دانشگاه‌های شهریه‌پرداز مبلغ کمتری از دانشجویان دریافت می‌کند و مراکز آموزشی نیز از کمک‌های دولتی بی‌بهره هستند افزایش شهریه اجتناب ناپذیر است.

وی تصریح کرد: افزایش شهریه دانشگاه در راستای ارتقای کیفیت آموزشی صورت می‌گیرد.
دکتر کشتکار در خاتمه، استان قزوین را استانی با ظرفیت‌های بی‌بدیل صنعتی و کشاورزی برشمرد و بر توسعه آموزش‌های مهارتی به خصوص در قالب دوره‌های کوتاه مدت تاکید کرد.
در پایان این مراسم، ضمن تقدیر از خدمات دکتر علی فتح طاهری، دکتر محمد دوسرانیان مقدم به عنوان سرپرست جدید دانشگاه جامع علمی کاربردی استان قزوین معرفی شد.


( ۱ )