رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی اعلام کرد:

حرکت به سمت تضمین اشتغال ، شرط صدور مجوز فعالیت در دوره های علمی کاربردی

۲۰ مهر ۱۴۰۱ | ۱۶:۱۲ کد : ۶۳۷۲۲ اخبار ستاد
تعداد بازدید:۹۵۹
حرکت به سمت تضمین اشتغال ، شرط صدور مجوز فعالیت در دوره های علمی کاربردی

رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی اعلام کرد: حرکت به سمت تضمین اشتغال، شرط صدور مجوز فعالیت واحدهای متقاضی اجرای دوره های آموزش عالی علمی کاربردی است.
به گزارش روابط عمومی دانشگاه جامع علمی کاربردی ، دکتر حسین بلندی رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی در نشست خبری که به مناسبت آغاز سی و یکمین سالروز تأسیس این دانشگاه برگزار شد ، اظهار داشت: هرچند تمامی درخواست ها برای راه اندازی مراکز آموزش عالی علمی کاربردی قابل بررسی است لیکن اولویت با واحدهای متقاضی است که تضمین های لازم برای اشتغال پذیری دانش آموختگان ارائه دهند.

وی افزود: فرآیندهای مرتبط با این موضوع درحال تدوین است.
متناسب سازی ملاک‌های جذب و نگهداشت مدرسان دوره های عالی علمی‌کاربردی 
دکتر بلندی با اشاره به بازنگری و متناسب سازی ملاک های جذب و نگهداشت مدرسان منطبق با ماهیت آموزش های عالی علی کاربردی افزود: در یک بازه زمانی با محور قراردادن دانش نظری و بدون در نظر گرفتن مهارت ها و توانمندیهای تخصصی مرتبط با تدریس در دانشگاه جامع علمی کاربردی نسبت به پایش بیش از 99 هزار مجوز تدریس اقدام شد که این امر موجب حذف تعداد قابل توجهی از مدرسان واجد شرایط شد. وی تصریح کرد: به زودی فراخوان جذب حدود 1500 نفر مدرس براساس نیازسنجی توسعه دوره های عالی علمی کاربردی در سراسر کشور آغاز می شود.
امکان ادامه تحصیل همزمان در دانشگاه جامع علمی‌کاربردی و دانشگاه های نظری 
رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی در ادامه به طرح جدید این دانشگاه اشاره کرد که براساس آن دانشجویان در ترم های هفتم و هشم دوره های کارشناسی پیوسته دانشگاه‌های نظری طی دو نیمسال همزمان پودمان تخصصی رشته مورد علاقه خود را در محیط کار مرتبط طی می‌کنند و با تجربه یکساله کاری فارغ التحصیل می‌شوند. وی در تشریح این الگو اظهار داشت: دانشجویان سایر دانشگاه‌ها می‌توانند پس از گذراندن ۶۰ واحد ، ۳۶ واحد را در دانشگاه جامع علمی کاربردی در شغل و تخصص مورد علاقه خود طی نمایند و با دو مدرک کارشناسی پیوسته و ناپیوسته فارغ التحصیل شوند.
رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی، اجرای طرح همزمانی تحصیل دانشجویان سایر زیرنظام‌های آموزش عالی در دوره‌های علمی‌کاربردی و راه‌اندازی پودمان‌های تخصصی تکمیلی را از جمله راهکارهای تقویت توان اشتغال‌پذیری دانشجویان دانست.
خلاء ۱۴۰ هزار شغل به دلیل تعطیلی مراکز وابسته به دستگاه های اجرایی دانشگاه جامع علمی کاربردی 
دکتر بلندی در ادامه به تعطیلی 310 مرکز آموزش علمی کاربردی وابسته به دستگاه‌های اجرایی اشاره کرد و گفت: تعطیلی این مراکز کاهش پذیرش ۲۰۰ هزار نفری دانشجو در این دانشگاه و به تبع آن حذف فرصت ایجاد ۱۴۰ هزار شغل را به دنبال داشته، در حالی که هدف از تاسیس این دانشگاه رفع نیازهای آموزشی بازار کار بوده است. وی با طرح این موضوع که مراکز آموزش علمی‌کاربردی مجری دوره های این دانشگاه هستند و مستقلا مدرک تحصیلی صادر نمی کنند، نقش نظارتی دانشگاه بر تمامی فرآیندهای آموزشی را تشریح نمود.
وی با اشاره به سابقه تشکیل شورای صلاحیت حرفه ای دانشگاه پیش از شکل گیری قانون نظام جامع آموزش و تربیت فنی و حرفه ای بر نقش آموزش عالی در راهبری سنجش صلاحیت حرفه‌ای از سطح ۴ به بالا تاکید کرد و افزود: با تشکیل شورای مهارت افزایی در وزارت علوم تعامل بسیار خوبی برقرار شده و به سمت هم افزایی هستیم. اکنون وزیر علوم نیز موضوع مهارت و اشتغال را برای تسهیل ورود فارغ التحصیلان به بازار کار پیگیری می کند.
بازنگری ۱۰۴ برنامه درسی علمی کاربردی در دستور کار قرار دارد
رئیس دانشگاه جامع علمی‌کاربردی همچنین پیرامون برنامه‌‌های درسی دانشگاه افزود: با وجود اینکه در دوره کرونا بیش از هزار شغل از بین رفته و هزار شغل جدید به وجود آمده، علیرغم وجود ظرفیت لازم در دانشگاه متاسفانه شورای برنامه ریزی آموزشی و درسی طی سال‌های پیشین عملا فعال نبوده است.

وی با اشاره به تعداد مشاغل موجود در دنیا و ایران افزود: در حال حاضر این دانشگاه برای حدود 1000 شغل برنامه درسی تدوین نموده است.
دکتر بلندی درخصوص اقدامات مدیریتی خود در حوزه برنامه‌ریزی درسی تصریح کرد: طی این مدت، 125 برنامه درسی جدید در دانشگاه تصویب شده و از مجموع 320 برنامه درسی نیازمند بازنگری  برنامه‌ریزی برای بازنگری 104 عنوان در سال جاری صورت پذیرفته است. 


طرح هوشمندسازی دانشگاه جامع علمی‌کاربردی
رئیس دانشگاه جامع علمی‌کاربردی با اشاره به برنامه ریزی برای بازبینی و بهینه‌سازی فرآیندهای این دانشگاه گفت: گام نخست هوشمندسازی فرآیندها آغاز شده است که در صورت تحقق در انجام این شیوه پیشگام خواهیم بود.
اجرای طرح دستیار فناوری در دانشگاه جامع علمی‌کاربردی
دکتر بلندی ضمن تشریح برنامه های خود در تقویت و تکمیل زیست بوم نوآوری و فناوری دانشگاه، به مشارکت فعال در طرح دستیار فناوری افزود: 33 تفاهم نامه در سطح کشور با پارک های علم و فناوری منعقد شده و به دنبال ایجاد پیوند بین این طرح و کارورزی دانشجویان این دانشگاه نیز هستیم.

وی از ایجاد حداقل یک خانه خلاق در هر استان به منظور اجرای سند ملی فناوری های فرهنگی، نرم و سخت خبر داد. 
رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی با بیان اینکه در برنامه ما حضور ۵۰ مرکز بین المللی است، گفت: تاکنون ۳ مرکز در حال طی مراحل قانونی برای بین‌المللی شدن هستند.
وی با اشاره به جذب ۴۵ هزار دانشجو در بهمن‌ماه سال 1400 از پذیرش ۱۲۲ هزار دانشجو در مهرماه سال جاری خبر داد.
دکتر بلندی همچنین با اشاره مسائل فرهنگی افزود: برنامه فرهنگی جدی برای دانشجویان علمی کاربردی نیاز داریم که خروجی آن خودباوری و وجدان کاری باشد.
وی در ادامه گفت: طی هشت ماه گذشته طرح آمایش آموزش عالی علمی کاربردی و توسعه دوره های علمی کاربردی انجام شده و ما به طور دقیق می‌دانیم نیاز آموزشی بازار کار هر شهری چیست و چه کاری باید انجام دهیم.
رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی باتوجه به ضرورت و اهمیت آموزش مهارتی برای رفع نیازهای کشور توسط این بخش خواستار حمایت بیشتر از اجرای دوره‌های علمی‌کاربردی شد.


( ۸ )