به مناسبت گرامیداشت آغاز سی و یکمین سال تأسیس دانشگاه؛
سخنرانی سرپرست استان سیستان و بلوچستان پیش از خطبه های نماز جمعه زاهدان
به مناسبت گرامیداشت آغاز سی و یکمین سال تأسیس دانشگاه؛ سرپرست دانشگاه جامع علمی کاربردی استان سیستان و بلوچستان پیش از خطبه های نماز جمعه زاهدان سخنرانی نمود.
به گزارش روابط عمومی دانشگاه جامع علمی کاربردی استان سیستان و بلوچستان، دکتر حسن میش مست نهی سرپرست واحد استانی به عنوان سخنران پیش از خطبه های نماز جمعه ۲۲ مهرماه سالجاری گزارشی از برنامه ها، اقدامات انجام شده و ظرفیت های دانشگاه ارائه کرد.
دکتر میش مست نهی ضمن تبریک ولادت پیامبر اکرم(ص) و امام جعفر صادق (ع) و سالروز تاسیس دانشگاه اظهار کرد: هدف اصلی تشکیل دانشگاه جامع علمی کاربردی تربیت تکنیسین است، یعنی تربیت افرادی که بتوانند در زمان کوتاه مشکلات بزرگ را پاسخگو باشند. این دانشگاه تلاش دارد تا در یک دوره ۲ ساله به عنوان تربیت تکنیسین، افرادی را تربیت کند که پس از دانش آموختگی مستقیم به سوی بازار کار رفته و نیازهای بازار را برطرف کنند.
وی گفت: در دهه اخیر بیشتر کارفرمایانی که می خواهند افراد را استخدام کنند، به مدرک دانشگاهی متقاضی توجهی نداشته و بیشتر به توانمندی، مهارت و تجربه او نگاه می کنند.
سرپرست دانشگاه جامع علمی کاربردی استان سیستان و بلوچستان درخصوص دوره های فنی مثال هایی بیان و اظهار داشت: برنامه های تدوین شده در این دانشگاه باتوجه به نیازهای صنعت و با همکاری همان صنعت تدوین شده و دانشجو پس از گذراندن دوره آموزش های نظری و عملی می تواند وارد شغل مورد نظر شده و یا حتی خود اقدام به تاسیس شرکت کرده و کارآفرین آن حوزه شود.
دکتر میش مست نهی درخصوص مقاطع تحصیلی دانشگاه جامع علمی کاربردی افزود: در حال حاضر در حالت ۲ به علاوه ۲ کار می کنیم، این روش در دنیا مرسوم هست یعنی تربیت تکنیسین در اولویت بوده و نهایتا درصد کمتری از دانشجویان به مقاطع تحصیلی بالاتر می روند.
وی درخصوص رشته های خاص دانشگاه جامع علمی کاربردی از جمله رشته تربیت آتش نشان، افزود: سالها پیش آتشنشان های ما برای آموزش به خارج از کشور اعزام می شدند، اما امروز، در شهرداری ها مرکز آموزش علمی کاربردی آتش نشانی وجود دارد که هم دانشجویان و آتش نشان های عزیز کشورمان را آموزش داده و هم میزبان آتش نشان های سایر کشورها برای گذراندن این دوره های علمی کاربردی است.
وی همچنین با اشاره به تغییر شرایط شغلی کشور در دوران بیماری کرونا بیان کرد: در دوران کرونا صدها شغل از بین رفت و صدها شغل جدید در دنیا ایجاد شد، برنامه درسی و دانشگاهی به تنهایی نمی تواند دانشجو را برای شغل های جدید آماده کند، ولی برنامه ریزی شغلی صحیح می تواند این کار را بازنگری و ایجاد کند، اتفاقی که در دانشگاه جامع علمی کاربردی هم اکنون در حال انجام است.
سرپرست دانشگاه جامع علمی کاربردی استان سیستان و بلوچستان با اشاره به ثروت آفرین بودن تحصیل در نظام علمی کاربردی ادامه داد: اگر کسی در دانشگاه جامع علمی کاربردی تحصیل می کند، تحصیلش باید برای او ثروت آفرین باشد؛ یعنی او پس از تحصیل بتواند به راه اندازی شغل اقدام کرده تا به حل مسئله بیکاری و توسعه اقتصاد کمک کند.
همچنین دکتر میش مست نهی ضمن ارائه آمار و اطلاعات درخصوص رشته های جدید و شرایط فعلی دانشگاه جامع علمی کاربردی، گفت: در این مدت کوتاه از مدیریت جدید دانشگاه، به ۴۲ رشته جدید در بخش های پیشرفته صنعت پرداخته شده و ۱۲۵ برنامه درسی جدید ایجاد شده است که استقبال بیش از ظرفیت متقاضیان شرکت در این دوره ها نشانگر حرکت صحیح دانشگاه در این مسیر بوده است.
وی در ادامه تصریح کرد: در تمامی دنیا ۳۰ تا ۴۰ درصد ظرفیت های آموزشی دانش بنیان ها مربوط به نخبگان است و بقیه ظرفیت موجود در اختیار تکنیسین هاست و دانشگاه جامع علمی کاربردی تلاش می کند در ایران این نقیصه بصورت جدی جبران کند.
وی با اشاره به سخنان رئیس جمهور در اجلاس روسای دانشگاهها درخصوص بازار کار افزود: دانشگاه باید داخل بازارکار باشد، بحمدلله امروز ما خودمان وسط بازارکار هستیم و بدون اطلاع از بازارکار در این دانشگاه رشته ای تعریف نشده و نمی شود. از خصوصیات اجرای دوره های این دانشگاه یکبار پذیرش به منظور رفع نیاز است. ما دوره های کوتاه مدت برای فارغ التحصیلان تعریف کرده و پل ارتباطی دانشجویان بیکار و بازار کار هستیم.
دکتر میش مست نهی در خصوص تضمین شغلی دانشجویان نیز اظهار داشت: تضمین شغلی برای افرادی است که وارد دانشگاه می شوند، یعنی طرف بداند بعد از تحصیل شغلش کجاست؛ فرصت کارآفرینی برای او ایجاد شود تا کارآفرینی کند، در این دانشگاه برای یک پست اداری آموزش نمی دهیم بلکه فعالیت در راستای ایجاد کار می باشد. به هر حال امروز تمام دنیا تشنه مهارت است هیچ کس بدون مهارت کاری را نمی تواند انجام دهد، در واقع پیشرفت علم و فناوری امروز اینطور است که مهارت در آموزش عالی و سطوح پایین تر آموزش عالی هم قابل تعریف است مانند کارگر ماهر اما وقتی فرد وارد سطح تکنیسینی می شود، باید هم تئوری بلد باشد و هم تجربه کار عملی داشته باشد؛ این کاری است که در نظام علمی کاربردی به درستی در حال انجام است.
وی بیان کرد: در دانشگاه جامع علمی کاربردی ۷۰ درصد آموزش ها عملی و ۳۰ درصد تئوری است؛ امروز یک شخص نمی تواند پشت یک دستگاه مونتاژ صنعتی ایستاده و دانش آموزش عالی نداشته باشد. در دولت جدید آموزش عالی اولین بار وارد بحث اشتغال شده و وزیر محترم علوم دائم از اشتغال و مهارت صحبت می کند؛ این گامی بلند برای ایجاد تحول در کشور است .
وی تصریح کرد: به فضل الهی دانشگاه جامع علمی کاربردی چون از ابتدا این چنین ایجاد شده، مسئولیت سنگینی نسبت به سایر دانشگاهها دارد که بتواند هم نیازآفرینی امروز را انجام داده و هم نیازآفرینی فردا را انجام دهد اینکه در۴ سال آینده کجاییم و کجا باید باشیم و چه رشته هایی داشته باشیم، ما این کار را انجام داده ایم ، انشالله به زودی شاهد باشیم تا دانش آموختگان دانشگاه جامع علمی کاربردی همه هم شاغل باشند و هم ایجاد اشتغال کنند.
دکتر میش مست افزود: دانشجویان سایر دانشگاهها هم می توانند در دوره های کوتاه مدت دانشگاه جامع علمی کاربردی به اشتغال برسند. ما برای دانش آموختگان در ترم ۷ و ۸ همزمان با تحصیل در دانشگاه های نظری دیگر، شرایطی فراهم ساختیم که بیایند در دنیای کار و با فضای کار رشته تحصیلی خود آشنا شده و با تجربه یکساله فارغ التحصیل شوند؛ در این شرایط کمبودهای عملیاتی دانشجو رفع و رجوع شده و به راحتی وارد بازار کار می شود؛ همچنین اتفاق دیگر بحث صلاحیت حرفه ای است که اعتقاد داریم برای کل کشور باید محقق شود اما سنجش صلاحیت حرفه ای بخش آموزش عالی مربوط به وزارت علوم و همکاری با متولیان شغلی است که انشاالله امیدواریم به زودی صورت پذیرد.
وی با تاکید بر نگاه دانشگاه جامع علمی کاربردی بر ایجاد شغل افزود: بعد از جنگ تحمیلی در سال ۷۰ دانشگاههای در حال کار می کردند و تعدادی دانشمند آمدند و شیوه جدیدی طراحی کردند که در کوتاه ترین مدت افراد را درس عملی و تئوری بدهیم که وارد بازار کار شوند. دانشگاه جامع علمی کاربردی فقط برای شغل برنامه دارد و با تغییر شغل برنامه های ما نیز تغییر می کند. در این دوره ها مدرسان ما عالمان عامل هستند، یعنی کسانی که دهها سال در صنعت کار کرده اند آنهایی آچار بدست هستند اینها افرادی هستند که در دوره های ما تدریس می کنند، اگر برنامه درست باشد از دل بازار کار آمده باشد و کسانی که تدریس می کنند عالمان عامل باشند مطمئنا این سربازان نظام موفق می شوند به فضل الهی با داعش بیکاری مبارزه کنند.