به مناسبت گرامیداشت آغاز سی و یکمین سال تأسیس دانشگاه؛

سخنرانی سرپرست استان کرمان پیش از خطبه های نماز جمعه شهر کرمان

۲۶ مهر ۱۴۰۱ | ۰۸:۴۰ کد : ۶۳۸۳۷ اخبار واحدهای استانی
تعداد بازدید:۱۶۲

به مناسبت گرامیداشت آغاز سی و یکمین سال تأسیس دانشگاه؛ سرپرست دانشگاه جامع علمی کاربردی استان کرمان پیش از خطبه های نماز جمعه شهر کرمان سخنرانی نمود.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه جامع علمی کاربردی استان کرمان، دکتر مسعود ایرانمنش سرپرست واحد استانی ، جمعه 22 مهرماه به عنوان سخنران پیش از خطبه های نماز جمعه کرمان گزارشی از وضعیت این دانشگاه ارائه کرد.
دکتر ایرانمنش در ابتدای سخنان خود با سلام و درود به روح مطهر شهدای انقلاب اسلامی، دفاع مقدس، شهدای مدافع حرم و در رأس آنها شهید گرانقدر سپهبد حاج قاسم سلیمانی، شهدای مدافع سلامت ، شهدای مدافع امنیت و امام شهیدان و ضمن تبریک ولادت با سعادت حضرت رسول اکرم(ص) امام جعفر صادق (ع) و همچنین تبریک سال جدید تحصیلی به دانشجویان، اساتید و دانش آموزان که آیندگان این سرزمین اسلامی هستند، عنوان کرد: امروز به مناسبت سی و یکمین سالروز تاسیس دانشگاه جامع علمی کاربردی حسب وظیفه خدمت شما مردم شریف و با بصیرت کرمان رسیدم تا گزارشی از آخرین وضعیت دانشگاه جامع علمی کاربردی و اهداف و عملکرد آن را ارائه نمایم.
وی در ادامه اظهار داشت: دانشگاه جامع علمی کاربردی بعد از جنگ تحمیلی و به منظور رفع نیازهای ساخت و ساز در کشور ایجاد شد، در واقع هدف اصلی تشکیل دانشگاه این بود که تکنیسین تربیت کند، یعنی تربیت افرادی که بتوانند در زمان کوتاه مشکلات بزرگ را پاسخگو باشند.
سرپرست دانشگاه جامع علمی کاربردی استان کرمان ادامه داد: عمل نکردن به علم موجب زوال و از بین رفتن  آن خواهد شد که این دانشگاه برای برطرف کردن عدم مهارت کافی فارغ التحصیلان دانشگاهها برای اشتغال، بروز نبودن دوره های تحصیلی متناسب با نیاز اشتغال در بازار کار و نقص هرم نیروی انسانی در صنایع بواسطه عدم وجود نیروهای تکنیسین و ماهر بقدر کافی که از  نواقص آموزش عالی هستند، تشکیل شد.
دکتر ایرانمنش افزود: آموزش با هدف ایجاد اشتغال و کار آفرینی و انجام آموزشهای شغل محور با اولویت نیازسنجی شغلی و بعد اجرای دوره های آموزشی، پویایی دانشگاه در ایجاد دوره های آموزش جدید توجه توامان به جنبه های علمی و کاربردی، پر کردن خلاء فقدان مهارت در فارغ التحصیلان دانشگاهها  و اصلاح هرم نیروی انسانی صنایع در بخش تکنیسین از مهمترین اهداف دانشگاه جامع علمی کاربردی می باشد.
وی دوره های تدوین شده در دانشگاه جامع علمی کاربردی را باتوجه به نیازهای جامعه در 4 گروه صنعت، کشاورزی، خدمات اجتماعی و هنر  برشمرد و گفت: این دوره ها با همکاری گروههای مرتبط شغلی تدوین و دانشجو پس از گذراندن دوره آموزش های 30 درصد نظری و 70 درصد عملی می تواند وارد شغل مورد نظر خود شده و یا حتی اقدام به تاسیس شرکت های دانش بنیان کرده و کارآفرین آن حوزه شوند.
سرپرست دانشگاه جامع علمی کاربردی استان کرمان افزود: در سالی که مقام معظم رهبری آن را بنام سال تولید، دانش‌بنیان و اشتغال‌آفرین نامیده اند، ما خود را در بحث اشتغال آفرینی مخاطب این پیام میدانیم و در راه تحقق آن هم تلاش میکنیم. 
دکتر ایرانمنش همچنین درخصوص مقاطع تحصیلی دانشگاه جامع علمی کاربردی افزود:  ما در حالت ۲ به علاوه ۲ کار می کنیم. این روش در دنیا مرسوم هست یعنی تربیت تکنیسین در اولویت بوده و نهایتا درصد کمتری از دانشجویان به مقاطع تحصیلی بالاتر می روند. این دانشگاه تلاش دارد تا در یک دوره ۲ ساله به عنوان تربیت تکنیسین، افرادی را تربیت نماید که پس از فارغ التحصیلی مستقیم به سوی بازار کار رفته و نیازهای بازار را برطرف کنند. الان مشاهده می کنید تقریبا یک دهه است بیشتر کارفرمایانی که میخواهند افراد را استخدام کنند، به مدرک دانشگاهی متقاضی توجهی ندارند و بیشتر به توانمندی، مهارت و تجربه او نگاه می کنند. خوشبختانه این فرهنگ عدم توجه صرف به مدرک در جامعه به تدریج نهادینه می شود و نشانه های آن هم در حال بروز است. در پذیرش امسال دانشگاهها، بیش از 40 درصد از داوطلبان مجاز به انتخاب رشته از فرصت ورود در مقطع آموزش عالی استفاده نکرده اند و در نتیجه اکثر دانشگاههای کشور با کاهش پذیرش دانشجو روبرو بوده اند و این در حالیست که امسال تعداد دانشجویان ثبت نام شده دانشگاه جامع علمی کاربردی در کل کشور بطور متوسط نسبت به سال قبل 17 درصد رشد داشته است. یکی از مفاهیم این آمار این است که لااقل بخشی از جامعه متوجه شدند که موفقیت برای کسب شغل صرفا از طریق گرفتن مدرک دانشگاه نیست و باید دنبال کسب مهارت باشند.
وی درخصوص رشته های خاص این دانشگاه گفت: مواردی وجود دارد که سالهای قبل برای آموزش به خارج از کشور اعزام می شدند، اما امروز در مراکز آموزش علمی کاربردی این آموزشها را می بینند یا میزبان دانشجویان خارجی هستیم.  مثلا رشته تربیت آتش نشان یا دوره های خلبانی و تعمیر و نگهداری هواپیما که در  مرکز آموزش علمی کاربردی آتش نشانی تهران یا مرکز علمی کاربردی هواپیمایی ماهان کرمان که هم دانشجویان عزیز کشورمان را آموزش داده و هم میزبان آتش نشان های سایر کشورها برای گذراندن این دوره های علمی کاربردی است. 
سرپرست دانشگاه جامع علمی کاربردی استان کرمان ادامه داد: در دوره کوتاه مدیریت جدید دانشگاه، ۱۲۵ برنامه درسی جدید ایجاد شده است. خوشبختانه استقبال بیش از حد ظرفیت متقاضیان نشان دهنده حرکت صحیح دانشگاه در این مسیر بوده است. نظام آموزش عالی کشورهای توسعه‌یافته نشان می‌‌دهد حدود 70درصد نظام آموزشی این کشورها به آموزش‌های مهارتی با هدف تربیت تکنسین‌ اختصاص دارد و صرفا 30 درصد نظام آموزشی در مسیر تولید علم و دانش حرکت می‌کند. این درحالی است که سهم آموزش‌های مهارتی در نظام آموزشی ایران بسیار کمتر از کشورهای توسعه‌یافته یا درحال توسعه است. طبق قانون برنامه ششم توسعه باید۳۰ درصد آموزشهای کشور مهارتی شوند که در حال حاضر ۱۴ درصد این برنامه محقق شده و دولت سیزدهم به دنبال اجرای این قانون با کمک دانشگاه جامع علمی کاربردی است.
دکتر ایرانمنش در پایان گفت: امروز در دولت سیزدهم ، شخص آقای رئیس جمهور و وزیر محترم علوم در محقق کردن این هدف که مهارت افزایی در کنار علم آموزی است و این همان توصیه موکد مقام معظم رهبری است بسیار جدی هستند و امید است انشاءلله با حمایتهای سایر مسئولین و از همه مهمتر حمایت شما مردم عزیز و جوانان بتوانیم معضل بیکاری و اشتغال کارآفرین را حل کنیم.