سرپرست معاونت اقتصادی استاندار کرمان:
با کسب مهارت در دانشگاه جامع علمی کاربردی، دانشجویان وارد بازار کار می شوند
دکتر مهرابی سرپرست معاونت اقتصادی استاندار کرمان گفت: با کسب مهارت در دانشگاه جامع علمی کاربردی، دانشجویان وارد بازار کار می شوند.
به گزارش روابط عمومی دانشگاه جامع علمی کاربردی استان کرمان، دکتر مهرابی در جشن نو دانشجویان دانشگاه جامع علمی کاربردی کرمان با بیان این مطلب افزود: به دلیل سابقه دانشگاهی و تدریس 27 ساله در دانشگاههای مختلف این نکته را می گویم که تعاریف مختلفی در دنیا از دانشگاه وجود دارد، اما از نگاه بنده تعریف حضرت امام (ره) جامع ترین و کامل ترین صحبت است. ایشان می فرمایند: دانشگاه کارخانه آدم سازی است.
وی ادامه داد: با کسب مهارت در دانشگاه جامع علمی کاربردی، دانشجویان وارد بازار کار می شوند و دانشجویان بواسطه مهارتی بودن این دانشگاه می توانند براحتی جذب بازار کار شده و درآمد کسب کنند ، مهارت واژه ای است که انتها ندارد و دانشجو می تواند به مرور زمان مهارت های خود را افزایش دهد.
سرپرست معاونت اقتصادی استاندار کرمان تصریح کرد: در هنگام ورود به دانشگاه مسیر و رشته تحصیلی خود را با دقت و علاقه انتخاب کنید و یک مهارت را عالی یاد بگیرید بزرگترین بیت المال عمر این جوانان است که باید از اتلاف وقت آنها در دانشگاهها جلوگیری شود.
دکتر مهرابی افزود: بیشتر مشاغلی که 50 سال پیش وجود داشته اند امروز کارایی ندارند و عده ای از مشاغل یا رو به زوال هستند و یا افول، بعضی ثابت و برخی در حال شکوفایی و عده ای هم در حال انفجار در جامعه امروز بحث کسب و کارها بسیار حائز اهمیت هستند.
در ادامه، دکتر ایرانمنش سرپرست دانشگاه جامع علمی کاربردی استان کرمان به ارائه توضیحاتی درخصوص رسالت و مأموریت این دانشگاه پرداخت و ضمن معرفی مراکز آموزش علمی کاربردی این استان و با اشاره به نقش مؤثر این مراکز در ارتقای دانش، مهارت و توانمندی های فردی، اجتماعی، خانوادگی و حرفه ای افراد در حوزه های مختلف جامعه، اظهار داشت: باتوجه به ظرفیت و توانمندی موجود در مراکز آموزش علمی کاربردی استان از جمله مراکز نوآوری، برگزاری رویدادهای شتاب، فعالیتهای پژوهشی و اجرای دوره های کوتاه مدت و مقطع دار، زمینه اشتغال مهارت آموزی در جامعه و صنعت ایجاد شود.
وی افزود: آموزش با هدف ایجاد اشتغال و کار آفرینی و انجام آموزشهای شغل محور با اولویت نیازسنجی شغلی و بعد اجرای دوره های آموزشی، پویایی دانشگاه در ایجاد دوره های آموزش جدید توجه توامان به جنبه های علمی و کاربردی، پر کردن خلاء فقدان مهارت در فارغ التحصیلان دانشگاهها و اصلاح هرم نیروی انسانی صنایع در بخش تکنیسین از مهمترین اهداف دانشگاه جامع علمی کاربردی می باشد.
دکتر ایرانمنش دوره های تدوین شده در دانشگاه جامع علمی کاربردی را باتوجه به نیازهای جامعه در 4 گروه صنعت، کشاورزی، خدمات اجتماعی و هنر عنوان کرد و گفت: این دوره ها با همکاری گروههای مرتبط شغلی تدوین و دانشجو پس از گذراندن دوره آموزش های 30 درصد نظری و 70 درصد عملی می تواند وارد شغل مورد نظر خود شده و یا حتی اقدام به تاسیس شرکت های دانش بنیان کرده و کارآفرین آن حوزه شوند.
سرپرست دانشگاه جامع علمی کاربردی استان کرمان خاطر نشان کرد: در دوره کوتاه مدیریت جدید دانشگاه، ۱۲۵ برنامه درسی جدید ایجاد شده است. خوشبختانه استقبال بیش از حد ظرفیت متقاضیان نشان دهنده حرکت صحیح دانشگاه در این مسیر بوده است. نظام آموزش عالی کشورهای توسعهیافته نشان میدهد حدود 70 درصد نظام آموزشی این کشورها به آموزشهای مهارتی با هدف تربیت تکنسین اختصاص دارد و صرفا 30 درصد نظام آموزشی در مسیر تولید علم و دانش حرکت میکند این درحالی است که سهم آموزشهای مهارتی در نظام آموزشی ایران بسیار کمتر از کشورهای توسعهیافته یا درحال توسعه است ، طبق قانون برنامه ششم توسعه باید۳۰ درصد آموزشهای کشور مهارتی شوند که در حال حاضر ۱۴ درصد این برنامه محقق شده و دولت سیزدهم به دنبال اجرای این قانون با کمک دانشگاه جامع علمی کاربردی است.
گفتنی است این مراسم با جلسه توجیهی مجموعه قوانین و مقررات آموزش برای دانشجویان نو ورود به پایان رسید.
