نماینده مردم قزوین، البرز و آبیک در مجلس شورای اسلامی:
رشتههای دانشگاه جامع علمی کاربردی به سبب همسو بودن با نیاز جامعه ، بسیار کارآمد هستند
نماینده مردم قزوین، البرز و آبیک در مجلس شورای اسلامی گفت: رشتههای دانشگاه جامع علمی کاربردی به سبب همسو بودن با نیاز جامعه و در نتیجه مهیا بودن فرصت شغلی برای آنها، بسیار کارآمد هستند.
به گزارش روابط عمومی دانشگاه جامع علمی کاربردی استان قزوین، دکتر سیاهکالی مرادی در دیدار با دکتر دوسرانیان مقدم سرپرست دانشگاه جامع علمی کاربردی استان قزوین، با بیان این مطلب افزود: توسعه آموزش های مهارتی ، ضرورت امروز جامعه است.
دکتر سیاهکالی مرادی با بیان اهمیت جایگاه دانشگاه جامع علمی کاربردی در تامین منابع انسانی مورد نیاز جامعه، تصریح کرد: اعتقاد دارم که آموزش مهارتی به عنوان رسالت دانشگاه جامع علمی کاربردی در جوامع امروزی و به خصوص جامعه ما جایگاهی ویژه داشته و بسیار مورد نیاز است، این در حالی است که متاسفانه در این حوزه با عقب ماندگیهای زیادی مواجه هستیم.
وی آشنا نبودن خانوادهها با بسیاری از رشتههای علمی کاربردی را یکی از دلایل این عقبماندگی دانست و افزود: رشتههای دانشگاه جامع علمی کاربردی به سبب همسو بودن با نیاز جامعه و در نتیجه مهیا بودن فرصت شغلی برای آنها، بسیار کارآمد هستند و دانشآموختگان این رشتهها به سادگی میتوانند بواسطه مهارتی که آموختهاند، کسب درآمد کنند.
عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی با اشاره به صنعتی بودن استان قزوین و وجود شهرکهای صنعتی متعدد در این استان، استفاده از ظرفیتهای صنایع را برای توسعه آموزش مهارتی ضروری دانست و اظهار داشت: دعوت و گفتگو با صاحبان صنایع و مشاغل به عنوان بخشی از جامعه هدف دانشگاه و برقراری تعامل دوسویه با آنها برای بیان مشکلات و راه حلها بسیار راهگشا خواهد بود و انتظار داریم مدیران دانشگاهی در این امر پیش قدم باشند.
وی امکان تدوین و تصویب مستقل دورههای درسی مقطعدار و کوتاه مدت توسط دانشگاه جامع علمی کاربردی را ظرفیتی عالی و فرصتی مغتنم عنوان کرد و گفت: در کشور ، خلاء دورههای آموزش عالی در زمینه فضای مجازی و دیجیتال وجود دارد و دانشگاه جامع علمی کاربردی میتواند با استفاده از این ظرفیت در تدوین و ارائه دورههای به روز نظیر اینترنت اشیاء و اپلیکیشنهای موبایل استفاده کند.
نماینده مردم قزوین، البرز و آبیک در مجلس شورای اسلامی تعطیلی دانشکدهها و مراکز آموزش عالی وابسته به دستگاههای اجرایی را تصمیمی اشتباه دانست و با دفاع از عملکرد تعدادی از این مراکز دانشگاهی، اضافه کرد: پیش از این تصمیم، نیازهای فنی و مهندسی برخی از سازمانهای دولتی و حاکمیتی مانند صدا و سیما از طریق دانشآموختگان دانشکدههای وابسته تامین میشد چرا که این دانشآموختگان به شکل تخصصی و برای حل مسائل همان سازمان، آموزشهای مهارتی دیده بودند ولی امروز با تعطیلی این دانشکدهها با مشکل تامین نیروی انسانی کارآمد مواجه هستیم.
گفتنی است در ابتدای این دیدار، دکتر دوسرانیان مقدم، سرپرست دانشگاه جامع علمی کاربردی استان قزوین در تشریح سیاستهای جدید دانشگاه در امر توسعه فرهنگ کارآفرینی و مهارتافزایی، اظهار داشت: همجواری مراکز آموزش علمی کاربردی با محیط کار و استقرار دفتر برنامهریزی درسی در دانشگاه به منظور تطبیق رشتههای علمی کاربردی با نیاز بازار اشتغال در تحقق رسالت توسعه آموزش مهارتی تاثیر بسزایی داشته و دارد.
وی همکاری با آموزش و پرورش به منظور هدایت تحصیلی دانشآموزان به سمت رشتههای مهارتی و همچنین مهارتآموزی به دانشآموختگان سایر زیرنظامهای آموزش عالی در قالب دورههای پودمانی و کوتاه مدت را از برنامههای جاری دانشگاه عنوان کرد و حمایت جدی مجلس شورای اسلامی را در این مسیر خواستار شد.