نماینده مردم اراک، خنداب و کمیجان در مجلس شورای اسلامی:
دانشگاه جامع علمی کاربردی یک نیاز اساسی برای کشور در تمامی حوزه های دولتی و خصوصی است
نماینده مردم اراک، خنداب و کمیجان در مجلس شورای اسلامی گفت: دانشگاه جامع علمی کاربردی یک نیاز اساسی برای کشور در تمامی حوزه های دولتی و خصوصی است.
به گزارش روابط عمومی دانشگاه جامع علمی کاربردی استان مرکزی، دکتر محمدحسن آصفری نماینده مردم اراک، خنداب و کمیجان در مجلس شورای اسلامی با دکتر علیرضا نظام آبادی سرپرست واحد استان مرکزی و رؤسای مراکز آموزش علمی کاربردی این استان دیدار و گفتگو کرد.
در این نشست دکتر آصفری با اشاره به معضل بیکاری در کشور گفت: مسئله بیکاری یکی از مهمترین مسائل کشور است که در نتیجه آن به کشور آسیب های فراوانی وارد می شود.
نماینده مردم اراک، خنداب و کمیجان در مجلس شورای اسلامی افزود: هر مسئولی در هر پست و مقامی که باشد باید بخشی از فعالیت خود را به حوزه کار و اشتغال جوانان اختصاص دهد و تمام مسئولین کشور در موضوع بیکاری وظیفه دارند و وظیفه دانشگاه ها پرورش نیروی متخصص برای رفع مشکلات جامعه است، که متاسفانه امروزه دانشگاه ها کمتر به ابعاد عملی کار می پردازند و بیشتر وقت خود را صرف آموزش مسایل تئوری به جوانان می کنند، در همین راستا وظیفه دانشگاه جامع علمی کاربردی به جهت ماهیت آن بیشتر از سایر دانشگاه ها می باشد.
دکتر آصفری گفت: آنقدر که دانشگاه های کشور به ابعاد تئوری می پردازند به ابعاد عملی توجه نمی شود و این مسئله برای کشور یک تهدید جدی است. دانشگاه ها باید طوری رفتار کنند که صنایع و شرکت ها برای تامین نیروی متخصص به آنها مراجعه کنند و عملکرد دانشگاه جامع علمی کاربردی باید به گونه ای باشد که هرکس نیروی کار متخصص خواست به مراکز آموزش علمی کاربردی مراجعه کند.
وی افزود: اگر در کشور کمتر موفق به جذب بازار دنیا شده ایم به این دلیل است که نتوانسته ایم با ابداعات و فناوری های روز دنیا هماهنگ شویم و در این جهت مراکز آموزش علمی کاربردی از جایگاه خوبی برای رشد توانمندی های جوانان کشور برخوردارند و می توانند با آموزش مهارت های مورد نیاز و همسو با پیشرفت دنیا، استاندارد تولیدات در کشور را افزایش دهند.
عضو هیات رئیسه کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها در مجلس شوارای اسلامی تصریح کرد: دانشگاه جامع علمی کاربردی می تواند علاوه بر آموزش نیروی کار داخلی، در حوزه پذیرش دانشجویان خارجی نیز قدم بردارد و مراکز آموزش علمی کاربردی با توجه به ویژگی ها و ظرفیت های کاربردی در زمینه جذب دانشجوی خارجی اقدام کنند. دانشگاه جامع علمی کاربردی ظرفیت درخشش بیشتری دارد و با ورود به زمینه مبادلات علمی در حوزه های کشاورزی، صنعتی، معادن و پتروشیمی با سایر کشورها در جهت افزایش تولید و درآمدزایی بیشتر در کشور می تواند اثرات بسیار مثبتی در اقتصاد مردم داشته باشد که این موضوع می تواند برای دانشگاه و کشور سود آور باشد.
وی ادامه داد: مراکز آموزش علمی کاربردی یک نیاز اساسی برای کشور در همه حوزه های دولتی و خصوصی هستند و کشوری که مشکلات بسیاری دارد باید آموزش کاربردی را در رأس برنامه های خود داشته باشد. دانشگاه های تخصصی باید نگاه کاربردی به مسایل مختلف داشته باشند باید مراجعه حوزه های مختلف صنایع به مراکز آموزشی جهت رفع مشکلات خود در قانون الزام شود.
نماینده مردم اراک، خنداب و کمیجان در مجلس شورای اسلامی در پایان سخنان خود و بعد از بیان مسایل مختلف توسط رؤسای مراکز آموزش علمی کاربردی گفت: در قانون هم قانون گذار به این نکته اشاره کرده است که مدیران صنایع بزرگ باید بخشی از بودجه و اعتبارات خود را در حوزه آموزش هزینه کنند، چرا که هر میزان در حوزه آموزش هزینه کنیم به عنوان یک صندوق ذخیره است، وقتی کیفیت آموزش بالا برود هم هزینه ها کاهش می یابد هم بهره وری افزایش پیدا می کند و این آمادگی در مجلس شورای اسلامی وجود دارد که با ارائه پیشنهاد از سوی وزارت علوم ، تحقیقات و فناوری در راستای توسعه مراکز آموزش علمی کاربردی، سازمان ها و شرکت های عمومی غیر دولتی ملزم به هزینه کردن در حوزه آموزش های مهارتی شوند.
در ابتدای این نشست ، دکتر علیرضا نظام آبادی سرپرست واحد استان مرکزی اظهار داشت: توسعه فرهنگ مهارت آموزی در بین جوانان و خانواده ها یکی از اهداف مهم دانشگاه جامع علمی کاربردی است که در راستای رفع نیازهای کشور و ایجاد اشتغال در دستور کار قرار دارد.
وی افزود: یکی از اساسی ترین تفاوت هایی که بین دانشگاه جامع علمی کاربردی با سایر دانشگاه ها وجود دارد، سرفصل های درسی تخصصی و مهارتی است، سرفصل هایی که مرتبط با رفع نیاز حوزه های مختلف در کشور است. قطعا تمامی دانشگاه ها با دلسوزی دنبال رفع نیازهای جامعه و ارتقاء جایگاه علمی کشور هستند اما پرداختن به مباحث تئوری بدون درنظر گرفتن کاربرد آنها نمی تواند زیاد موثر باشد، این درحالی است که صنایع مختلف و کارفرمایان در حوزه های مختلف می توانند با استفاده از ظرفیت های دانشگاه جامع علمی کاربردی نسبت به رفع نیازهای خود اقدام کنند و با توجه به پویایی دانشگاه در تدوین دوره های جدید و متناسب با نیاز آنها، در راستای بهبود کیفیت محصولات خود حرکت کنند.
سرپرست دانشگاه جامع علمی کاربردی استان مرکزی تصریح کرد: در تدوین سرفصل های درسی دانشگاه جامع علمی کاربردی برخلاف سایر دانشگاه ها که تنها 30 درصد مباحث به صورت عملی ارائه می شود، سعی شده تا با کاربردی کردن مباحث علمی در جهت رفع نیازها حرکت شود و به همین جهت 70 درصد دروس به صورت عملی و 30 درصد آنها به صورت تئوری ارائه می شود.
وی با اشاره به بهره مندی مراکز آموزشی از اساتید با تجربه و خبرگان مهارتی گفت: در دانشگاه جامع علمی کاربردی ظرفیتی وجود دارد که از نیروهای متخصص شرکت ها و کارخانجات بزرگ و مطرح به عنوان مربی مهارتی بهر مند شود به طور مثال در مرکز آموزش علمی کاربردی آلومینیوم ایران این امکان وجود دارد که با استفاده از تکنیسین های با تجربه شاغل در شرکت مادر تخصصی آلومینیوم ایران به عنوان یکی از صنایع مهم و کاربردی در کشور نیروهای مورد نیاز شرکت ها و کارخانجات مرتبط با آلومینیوم تربیت شوند.
دکتر نظام آبادی افزود: استفاده از این نیروهای مهارتی تربیت شده به عنوان عالمان عامل و کسانی که علاوه بر مهارت داشتن به علم روز نیز مجهز هستند بی شک تاثیر بسزایی در تولید محصولات باکیفیت خواهد داشت که در نتیجه آن سود بیشتری نیز نصیب کشور و استان می شود.
وی در ادامه اظهار داشت: با توجه به آماری که در صنایع استان مرکزی وجود دارد، در حال حاضر وضعیت برخی صنایع از نظر استفاده از ظرفیت تولید و راندمان مناسب نیست و دانشگاه جامع علمی کاربردی با حمایت و رهنمودهای مسئولان استانی به دنبال افزایش کمی و کیفی مراکز آموزش علمی کاربردی در استان می باشد تا از این طریق با بازآموزی و افزایش مهارت در کارکنان و پرسنل بخش های مختلف دولتی و بخش های خصوصی و گسترش و آموزش مهارت در بین جوانان بتوانیم نسبت به بالابردن کمی و کیفی تولیدات در صنایع مختلف حرکت کنیم.
سرپرست دانشگاه جامع علمی کاربردی استان مرکزی در خاتمه گفت: براساس برنامه ریزی های انجام شده در دانشگاه به دنبال آن هستیم تا مراکز آموزش علمی کاربردی دراین استان به عنوان مراکز تخصصی کاریابی و اشتغال فارغ التحصیلان مطرح شوند و صنایع و شرکت های مختلف جهت تأمین نیروهای متخصص و تکنیسین مورد نیاز خود به این مراکز مراجعه کنند ، در همین راستا مراکز آموزش علمی کاربردی جدید که در حال تأسیس هستند باید بتوانند دانش آموختگان خود را در فعالیت های مرتبط استفاده نمایند و موقعیت شغلی ایشان را تضمین کنند.
