نماینده مردم شهرستان کازرون و کوه چنار در مجلس شورای اسلامی:
آموزش های مهارتی دانشگاه جامع علمی کاربردی لازمه ایجاد اشتغال است
نماینده مردم شهرستان کازرون و کوه چنار در مجلس شورای اسلامی گفت: آموزش های مهارتی، لازمه ایجاد اشتغال است.
به گزارش روابط عمومی دانشگاه جامع علمی کاربردی استان فارس، دکتر فریدون عباسی دوانی نماینده مردم شهرستان کازرون و کوه چنار در مجلس شورای اسلامی با حضور در واحد استانی فارس، با دکتر حبیب دانش منش رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی استان فارس دیدار و گفتگو کرد.
نماینده مردم شهرستان کازرون و کوه چنار در مجلس شورای اسلامی ضمن ابراز خرسندی از این دیدار افزود: آموزشهای مهارتی میتواند علاوه بر تربیت نیروی متخصص و کارآمد در راستای تأمین نیروی انسانی بازار کار نقش مهم و کلیدی را در ایجاد اشتغال مولد و پایدار در سطح جامعه ایفا کند و در شرایط کنونی آموزشهای مهارتی جزء لاینفک دستیابی به خودکفایی ملی به شمار میرود.
وی تصریح کرد: نیرویی که دانش روز و مهارت داشته باشد می تواند در توسعه پایدار نقش موثری ایفا کند و در واقع استفاده از ظرفیت های نیروی انسانی مهار یکی از الزامات برای رسیدن به توسعه است.
دکتر عباسی دوانی با بیان اینکه داشتن مهارت در هر حوزهای اولویت نخست محسوب میشود، گفت: آموزش های مهارتی، لازمه ایجاد اشتغال است.
وی ضمن تأکید بر نقش مهم و ویژه آموزشهای مهارتی در سطح جامعه از آموزشهای دانشگاه جامع علمی کاربردی به عنوان کلیدیترین مولفه توسعه یاد کرد و بیان کرد تنها راه گذر از مسیر توسعه کشور توجه و گسترش آموزشهای مهارتی در جامعه است.
نماینده مردم شهرستان کازرون و کوه چنار در مجلس شورای اسلامی بیان کرد: از هیچ کمکی جهت توسعه آموزش های مهارتی دریغ نخواهد کرد و ابراز امیدواری کرد با همدلی وتلاش، شاهد ارتقاء جایگاه دانشگاه جامع علمی کاربردی و اثرگذاری این مجموعه در توسعه استان فارس باشیم.
دکتر حبیب دانش منش رییس واحد استان فارس نیز در این دیدار، اظهار داشت: دانشگاه جامع علمی کاربردی پس از پیروزی انقلاب اسلامی با هدف بهره گیری از مهارت و تخصص در نوسازی و توسعه کشور تاسیس شد.
وی افزود: هدف از تأسیس دانشگاه جامع علمی کاربردی فراهم آوردن موجباتی است که مشارکت سازمانها و دستگاههای اجرایی دولتی و غیردولتی را برای آموزش نیروی انسانی متخصص و موردنیاز بخشهای مختلف اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی کشور ممکن سازد، بهنحوی که دانشآموختگان بتوانند برای فعالیتی که به آنها محول میشود، دانش و مهارت لازم را کسب کنند.
رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی استان فارس خاطر نشان کرد: این دانشگاه به عنوان دانشگاه کارآفرین امروز توانسته است در راستای رفع نیازهای جاری کشور گام برداشته و با تعریف برنامه های متناسب و با بکارگیری مدرسان بعنوان عالمان عامل در مراکز آموزشی علمی کاربردی برخوردار از تجهیزات و امکانات پیشرفته، نسبت به تربیت نیروی انسانی متخصص، مجرب و کارآمد اقدام کند.
وی در بخشی از سخنان خود به ارائه گزارشی از فعالیت های این واحد استانی در زمینه های آموزشی، فرهنگی و پژوهشی و فناوری پرداخت و برنامه های آتی دانشگاه در زمینه های مختلف توسعه کمی و کیفی، ارتقاء علمی و تدوین دوره های مهارتی مقطع دار و کوتاه مدت دانشگاه را ارائه کرد.
دکتر دانش منش با بیان اینکه کارآفرینی برای دانشجویان از اولویت هایی است که دانشگاه جامع علمی کاربردی همواره بر آن تاکید ویژه داشته است، گفت: یکی از اهداف برگزاری رویداد های شتاب، دوره های کوتاه مدت و کارگاه های آموزشی کارآفرینی در مراکز آموزش علمی کاربردی استان ، بهبود توانایی های فردی و تخصصی دانشجویان است که این قشرتاثیرگذار جامعه را برای تولید محصولات و همچنین بهبود وضعیت اجتماعی و اقتصادی خود و جامعه مهیا می سازد.
وی در ادامه با اشاره به اینکه بسیاری از محصولاتی که در غرفه دانشگاه جامع علمی کاربردی استان فارس در نمایشگاه هفته پژوهش و فناوری استان ارائه شد، قابلیت تجاری سازی و ورود به بازار کار را داشته است، افزود: فعالیت های پژوهشی و فناوری در مراکز نوآوری مراکز آموزش علمی کاربردی استان فارس و همچنین مجتمع کار آفرینی و نوآوری این واحد دانشگاهی به سمت رفع نیاز های جامعه در حال حرکت است و انتظار می رود دولت از این فعالیت ها حمایت کند.
رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی استان فارس در ادامه عنوان کرد: در ۲۰ مرکز آموزش علمی کاربردی در این استان، آموزش ها انجام می شود، تمام مراکز آموزشی ما به جز مرکز نی ریز و پاسارگاد خصوصی هستند که این روشی نوین است که کارخانجات و صنایع و فعالان به منظور ارتقای سطح مهارت کارکنان خود می توانند تقاضای ایجاد مرکز دانشگاهی کنند.
وی تصریح کرد: با تاثیر کرونا بر مشاغل مختلف، بیش از ۱۲۰ رشته جدید متناسب با نیاز بازار کار جدید در دانشگاه جامع علمی کاربردی در استان فارس تعریف شده است .
دکتر دانش منش با اشاره به اینکه آموزش های نظام مهارتی دانشگاه جامع علمی کاربردی برای رسیدن به تحقق اهداف تولید، دانش بنیان و اشتغال آفرین است، گفت: دولت موظف شده است نسبت به افزایش مهارت و متخصص نیروی کار به ویژه دانش آموختگان دبیرستان ها، هنرستان ها تا مقطع کارشناسی دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی با ارائه آموزش های مهارتی تخصصی در قالب دوره های کوتاه مدت و پودمانی و آموزش مهارتی تخصصی همزمان با تحصیل دانشجویان، با استفاده از ظرفیت دانشگاه جامع علمی کاربردی اقدام کند.
وی در ادامه ابراز امیداواری کرد باتوجه به عدم تحقق کامل احکام قانون برنامه ششم توسعه در حوزه گسترش آموزش های مهارتی با همراهی و مساعدت نمایندگان مجلس شورای اسلامی در تدوین برنامه هفتم، گام های بلندی برای توسعه آموزش مهارتی و افزایش سهم دانشجویان دوره های آموزش مهارتی تخصصی از 13 درصد در شروع برنامه توسعه هفتم به 37 درصد در انتهای برنامه توسعه برداشته شود.