دیدار سرپرست دانشگاه جامع علمی کاربردی استان کرمان با اعضای مجمع نمایندگان استان در مجلس شورای اسلامی

۰۲ بهمن ۱۴۰۱ | ۰۹:۱۶ کد : ۶۵۸۰۴ اخبار ستاد
تعداد بازدید:۲۶۴

سرپرست دانشگاه جامع علمی کاربردی استان کرمان با اعضای مجمع نمایندگان استان کرمان دیدار و گفتگو کرد.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه جامع علمی کاربردی استان کرمان، دکتر ایرانمنش سرپرست واحد استانی کرمان در جلسه مجمع نمایندگان این استان ضمن ارائه گزارشی از عملکرد دانشگاه جامع علمی کاربردی و همچنین نحوه مهارت آموزی در این دانشگاه و میزان برنامه های درسی تدوین شده به شرح وضعیت آموزش و آموزش مهارتی در استان پرداخت.

سرپرست دانشگاه جامع علمی کاربردی استان کرمان با ارائه نتایج آمایش استانی به شرح نیازهای آموزشی استان خصوصاً در حیطه آموزش مهارتی پرداخت و اظهار داشت: دانشگاه جامع علمی کاربردی آمادگی دارد باتوجه به نیاز بازار کار و کمبود مهارت، خصوصاً در هرم نیروی انسانی صنایع و بنگاه های اقتصادی، نسبت به برگزاری دوره های آموزشی، تأسیس مرکز و در صورت لزوم تدوین برنامه های درسی جدید اقدام کند.

در این جلسه پروفسور زاهدی و دکتر پور ابراهیمی نمایندگان مردم کرمان و راور، حجت الاسلام و المسلمین دکتر غضنفر آبادی رئیس مجمع نمایندگان و نماینده مردم بم، ریگان و فهرج، حجت الاسلام و المسلمین جلالی نماینده مردم رفسنجان، دکتر اعظمی نماینده مردم جیرفت و عنبرآباد، دکتر شکر اللهی نماینده مردم کهنوج و منوجان، دکتر محمدی نماینده مردم بافت و ارزوئیه برگزار شد، دکتر ایرانمنش اظهار داشت: باتوجه به نتایج آزمون سراسری دانشگاه ها در سال 1401، شاهد این هستیم که حدود 49 درصد داوطلبین که مجاز به انتخاب رشته بوده اند، انتخاب رشته خود را انجام نداده اند و از دیگر سو آمارها نشان می دهند که 44درصد دانش آموختگان دانشگاه ها در حال حاضر بیکار هستند، اما دانشگاه جامع علمی کاربردی با رشد 17 درصدی در پذیرش سال 1401 مواجه بوده است و آمارها نشان دهنده آن است که جامعه می داند موفقیت برای کسب شغل صرفا از مسیر اخذ مدرک دانشگاه نمی گذرد و افراد می بایست به دنبال کسب مهارت باشند.

دکتر ایرانمنش افزود: خلاصه اهداف دانشگاه جامع علمی کاربردی را می توان آموزش با هدف اشتغالزایی و کارآفرینی ، انجام آموزشهای شغل محور ، آموزش تقاضا محور براساس نیاز سنجی و نیاز آفرینی ، پر کردن خلاء فقدان مهارت در فارغ التحصیلان دانشگاهها، اصلاح هرم نیروی انسانی صنایع در بخش تکنیسینها و نیروهای مهارتی بیان کرد.

وی افزود: به ثمر رساندن ماموریت محول شده به دانشگاه جامع علمی کاربردی طبق سند تحول دولت مردمی که به وزارت عتف محول شده، در پاسخ به چالش های امروز جامعه که شامل ناکارآمدی بازار مهارت، اصلاح هرم نیروی انسانی، کیفی سازی آموزش ها و دستیابی به اهداف قانون برنامه ششم  توسعه که می بایست۳۰ درصد آموزشهای کشور مهارتی شوند.

دکتر ایرانمنش تصریح کرد: ویژگیهای ممتاز دانشگاه جامع علمی کاربردی باعث شده است در اجرای برنامه ها و اهداف خود بتواند به خوبی حرکت نماید. از اهم این ویژگی ها این است که دانشگاه جامع علمی کاربردی تنها دانشگاه تحت پوشش وزارت علوم، تحقیقات و فناوری است که، در راستای تحقق اصل ۴۴ قانون اساسی، وظیفه سیاست گذاری، برنامه ریزی و نظارت را برعهده دارد و اجرای آموزش را به بخش خصوصی واگذار نموده است. همچنین می توان پویایی و دینامیک بودن دانشگاه، در ایجاد دوره های آموزش جدید را ویژگی ممتاز دیگر عنوان کرد. به عنوان نمونه در سال جاری 125 رشته جدید با توجه به نیاز بازار کار و پیش بینی نیاز آتی تهیه و تدوین گردیده است. وی ادامه داد: دانشگاه جامع علمی کاربردی کمترین میزان وابستگی به بودجه را دارد، آموزش عمدتا با بودجه بخش خصوصی انجام می شود و از پتانسیلهای موجود در بخش خصوصی بیشترین بهره را می برد.

سرپرست دانشگاه جامع علمی کاربردی استان کرمان در ادامه گفت: در حال حاضر با انجام طرح پژوهشی و تهیه طرح آمایش و بهره برداری از نتایج آن، نیازسنجی استان انجام شده است و یکی از این نیازها عدم وجود تکنسین های ماهر و با تجربه در تخصص های مورد نیاز صنعت می باشد. ۳۶ درصد از جمعیت استان کرمان که در سن کار قرار دارند، شاغل هستند در حالی که نرخ بیکاری جوانان 18 تا 35 سال 23 درصد می باشد و در مجموع نرخ بیکاری استان کرمان ۱۱.۳ درصد است. تعطیلی مراکز علمی کاربردی کارآمدی مانند مرکز آموزش بهزیستی، مخابرات، برق و جهاد کشاورزی، تأثیر بسزایی در این آمارها دارند.

وی ادامه داد: عدم شناخت کافی مردم و مسئولین از این دانشگاه و دوره های مهارتی آن و عدم استقبال از بعضی رشته ها و دوره های سودمند و اشتغالزا از معظلات دیگر است که نیازمند توجیه آنها و ارتقاء فرهنگ کار در جامعه می باشد. اکنون باتوجه به مطالعات انجام شده نیاز های هر منطقه به خوبی مشخص شده اند و دانشگاه جامع کاربردی در تلاش است جهت رفع این نیازها گام بردارد و نتایج مطلوبی نیز تا به حال کسب کرده است.

در این نشست دکتر ایرانمنش خواستار حمایت نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی و کمک در افزایش بودجه های این دانشگاه در سطح ملی و استفاده از منابع استانی بمنظور توسعه فعالیتها در زمینه آموزش با هدف اشتغالزایی، ایجاد و توسعه خانه های خلاق، مراکز رشد و همینطور امور فرهنگی دانشگاه که ضرورت آن کاملا احساس می شود ، گردید.

در ادامه حجت الاسلام و المسلمین دکتر غضنفر آبادی رئیس مجمع نمایندگان ضمن اعلام حمایت از دانشگاه جامع علمی کاربردی، به جلسه نمایندگان مجلس شورای اسلامی با وزیر علوم، تحقیقات و فناوری اشاره کرد و عملکرد این دانشگاه را قابل دفاع دانست.

سپس دکتر اعظمی نماینده مردم جیرفت و عنبر آباد ضمن تأیید اهمیت موضوع مهارت افزایی اظهار داشت: در گذشته دانشگاه جامع علمی کاربردی در شهرستان های جیرفت و عنبر آباد در حوزه کشاورزی تجربیات زیادی داشته است و شایسته است که مرکز آموزش در جوار کشت و صنعت ایجاد شود.

همچنین دکتر شکر اللهی نماینده مردم کهنوج و منوجان در مجلس شورای اسلامی، ضمن استقبال از احیاء مرکز آموزش علمی کاربردی در منطقه جنوب استان اعلام کرد جلسه ای با حضور فرماندار شهرستان کهنوج و سایر مسئولان منطقه تشکیل و با هماهنگی دانشگاه جامع علمی کاربردی در این خصوص بحث و تبادل نظر کند.

دکتر محمدی نماینده مردم بافت و ارزوئیه نیز ضمن استقبال و اعلام نیاز از ایجاد مرکز آموزش علمی کاربردی در شهرستان بافت، هماهنگی هایی را برای استفاده از متخصصان و کارآفرینان منطقه در این خصوص بعمل آورد.