وزیر علوم: باید به سمت دانشگاه هاى مهارت گرا حركت كنیم

۲۳ دی ۱۳۹۳ | ۱۳:۳۰ کد : ۶۶۲ اخبار شیرپوینت
تعداد بازدید:۶۱۹
 دكتر محمد فرهادى، وزیرعلوم، تحقیقات و فناورى، در جمع دانشگاهیان دانشگاه گیلان گفت: بایدبه سمت دانشگاه‌هاى مهارت گرا حركت كنیم.  
وزیر علوم: باید به سمت دانشگاه هاى مهارت گرا حركت كنیم
 به گزارش روابط عمومى دانشگاه جامع علمی کاربردی، دكتر فرهادى در این نشست بر ایجاد دانشگاه‌هاى نسل سوم تأكید كرد و گفت: جهت گیرى دولت به طرف راه اندازى دانشگاه‌ها با فناورى، مهارت اندوزى و تولید ثروت با محوریت دانشگاه‌هاى مهارت گراست. وى تحقق توسعه پایدار را مرتبط با توسعه كیفى در دانشگاه‌ها دانست و گفت: منابع انسانى باید كیفى باشند و رشد كنند و این امر از طریق دانشگاه‌ها امكان پذیر است.  دكتر فرهادی، با اشاره به عدم نیاز به بسیارى از رشته‌هاى آموزشى در دانشگاه‌ها، خاطرنشان كرد: رشته‌هاى تحصیلى باید متناسب با نیاز كشور و منطقه باشد و تحصیلات تكمیلى و عالى در این زمینه آموزش داده شود. وزیر علوم، با اشاره به اینكه ایجاد دانشگاه‌هاى مهارت گرا باید مورد توجه باشد، یادآور شد: دانشگاه‌ها باید در زمینه محیط زیست، آب و پسماند، قطب برطرف كردن مشكلات در جامعه باشند. دكتر فرهادى خاطرنشان كرد: باید به طرف توسعه تحقیقات پیش برویم و ارتباط با صنعت، كشاورزى و همكارى با ارگانها حائز اهمیت است. وى بر استفاده از امكانات دیگر نهادها در راستاى توسعه پاركهاى علم و فناورى و شركت هاى دانش بنیان در دانشگاهها تأكید كرد و گفت: دولت مكلف به تهیه امكانات در دانشگاه هاست؛ اما استفاده از خیّران و كمك گرفتن از فارغ التحصیلان دانشگاهها نیز مهم است. وزیر علوم، موضوع هبه و وقف در دانشگاهها را مهم خواند و متذكر شد: در محیط هاى دانشگاهى، كمك خیّران براى حمایت علمى دانشمندان، حائز اهمیت است. همچنین دكتر فرهادى، در جمع مدیران اجرایى استان گیلان و رؤساى دانشگاه هاى این استان، اظهار داشت: شركت هاى دانش بنیان در دانشگاههاى كشور فعال می‌شوند. وى، با بیان اینكه پژوهش از اولویت‌هاى وزارت علوم در دانشگاه‌هاست، افزود: رشته‌هاى تحصیلى میان رشته‌اى در دانشگاه ها راه اندازى می‌شود و راه اندازى رشته ها و گرایشهاى تحصیلى در دانشگاهها باید هدفمند شود. وزیر علوم، بر لزوم تبدیل شدن دانشگاهها به قطبهاى علمى - تخصصى تأكید كرد و گفت: بهره گیرى از فناوری هاى نو در دانشگاه‌ها و مراكز آموزش عالى كشور گسترش می‌یابد. وى با تأكید بر تدوین برنامه هاى راهبردى در دانشگاه ها،تصریح كرد: دانشگاه‌ها باید بر اساس نقشه جامع علمى كشور، برنامه جامع توسعه دانشگاه را تهیه و تدوین كنند. دكتر فرهادى، با تأكید بر ضرورت آموزشهاى مهارت و كارآفرینى در دانشگاه‌ها و مراكز علمى كشور، اظهار داشت: ارتقاى كیفى سطح علمى و افزایش اعتبار پژوهشى دانشگاه ها در دستور كار وزارت علوم قرار دارد. وى بر اختصاص 15 درصد بودجه دانشگاه ها به حوزه پژوهش تأكید كرد و افزود: دانشگاه ها باید به سمت اقتصاد دانش بنیان حركت كنند تا در این زمینه نیز شاهد افزایش اعتبارات باشیم. وزیر علوم، با اشاره به ضرورت بازسازى و تجهیز آزمایشگاه هاى دانشگاه ها و مراكز علمى كشور، گفت: تجهیز و نوسازى آزمایشگاه هاى كشور، نیازمند دو میلیون دلار اعتبار است كه باید با برنامه ریزى اجرایى شود. وى خاطرنشان كرد: با نوسازى و تجهیز آزمایشگاه هاى فرسوده دانشگاه ها و مراكز علمى، آزمایشگاه هاى مرجع در دانشگا‌ه هاى كشور ایجاد می‌شود. دكتر فرهادى، با تأكید بر غنی‌سازى منابع علمى دانشگاه‌ها و مراكز علمى كشور، گفت: اعتبار ویژه پژوهشى براى تأمین منابع علمى و نشریات معتبر علمى به دانشگاه‌ها اختصاص می‌یابد. وى، با اشاره به افزایش برنامه‌هاى فرهنگى در دانشگاه‌ها،تصریح كرد: اجراى برنامه‌هاى جامع فرهنگى در دانشگاه‌ها و مراكز آموزش عالى كشور، یك ضرورت است كه باید مورد توجه مسؤولان دانشگاهى باشد. وزیر علوم، در خاتمه، با اشاره به برنامه‌هاى این وزارتخانه، گفت: مناطق ویژه علم و فناورى در كشور با هدف تحول در حوزه علمى، پژوهشى و فناورى ایجاد می‌شود. ​