سرپرست معاونت اقتصادی استانداری کرمان:
دوره های دانشگاه جامع علمی کاربردی کمک بزرگی به مهارت افزایی جامعه می کند
سرپرست معاونت اقتصادی استانداری کرمان گفت: دوره های دانشگاه جامع علمی کاربردی می تواند کمک بزرگی به مهارت افزایی جامعه انجام دهد.
به گزارش روابط عمومی دانشگاه جامع علمی کاربردی استان کرمان، دکتر ایرانمنش سرپرست واحد استانی با دکتر حسن زاده سرپرست معاونت اقتصادی استاندار کرمان دیدار و گفتگو کرد.
در این دیدار سرپرست معاونت اقتصادی استانداری کرمان اظهار داشت: مهمترین معضل کشور ما کمبود مهارت است و مهارت جایگاه ویژه ای در اقتصاد دارد. در سفر اخیر به جنوب کرمان به وضوح دیده شد که علی رغم تاسیس کارخانه های بسیار زیاد، نیروی مهارتی برای پاسخگویی به نیاز کارخانجات وجود ندارد.
وی افزود: دانشگاه جامع علمی کاربردی استان کرمان باید نیاز سنجی جهت اجرای دوره های مورد نیاز صنایع و معادن استان را انجام دهد تا بتوانیم نقشه راه استان را در جهت تربیت نیروی مهارتی ترسیم کنیم.
دکتر حسن زاده بیان کرد: دانشگاه می تواند از بودجه تبصره 5 ماده 14 قانون معادن، تبصره 18 و همچنین بودجه طرح توازن با همکاری سازمان برنامه و بودجه استان استفاده کند.
در ادامه این دیدار دکتر ایرانمنش یکی از مزیتهای این دانشگاه را تدوین سریع دوره ها دانست و گفت: با توجه به وجود شورای برنامه ریزی درسی در دانشگاه در مدت زمانی کوتاهی برای پاسخگویی سریع به بازار کار دوره مورد نظر تدوین و تصویب می شود که این موضوع چالاکی، پویایی و انعطاف پذیری دانشگاه جامع علمی کاربردی را بیان می کند.
وی اظهار کرد: در پذیرش امسال دانشگاهها، بیش از 40 درصد از داوطلبان مجاز به انتخاب رشته از فرصت ورود در مقطع آموزش عالی استفاده نکرده اند در نتیجه اکثر دانشگاههای کشور با کاهش پذیرش دانشجو روبرو بوده اند و این در حالیست که امسال تعداد دانشجویان ثبت نام شده دانشگاه جامع علمی کاربردی در کل کشور بطور متوسط نسبت به سال قبل 17 درصد رشد داشته است. یکی از مفاهیم این آمار این است که لااقل بخشی از جامعه متوجه شدند که موفقیت برای کسب شغل صرفا از طریق گرفتن مدرک دانشگاه نیست و باید دنبال کسب مهارت باشند.
سرپرست واحد استانی کرمان دوره های تدوین شده در دانشگاه جامع علمی کاربردی را با توجه به نیازهای جامعه در 4 گروه صنعت، کشاورزی، خدمات اجتماعی و هنر برشمرد و گفت: این دوره ها با همکاری گروههای مرتبط شغلی تدوین و دانشجو پس از گذراندن دوره آموزش های 30 درصد نظری و 70 درصد عملی می تواند وارد شغل مورد نظر خود شده و یا حتی اقدام به تاسیس شرکت کرده و کارآفرین آن حوزه شوند.
وی همچنین درخصوص مقاطع تحصیلی دانشگاه جامع علمی کاربردی افزود: فعلاً در حالت ۲ به علاوه ۲ کار می کنیم. این روش در دنیا مرسوم است یعنی تربیت تکنیسین در اولویت بوده و نهایتاً درصد کمتری از دانشجویان به مقاطع تحصیلی بالاتر می روند. این دانشگاه تلاش دارد تا در یک دوره ۲ ساله به عنوان تربیت تکنیسین، افرادی را تربیت کند که پس از دانش آموختگی، مستقیم به سوی بازار کار رفته و نیازهای بازار را برطرف کنند.
در پذیرش امسال دانشگاهها، بیش از 40 درصد از داوطلبان مجاز به انتخاب رشته از فرصت ورود در مقطع آموزش عالی استفاده نکرده اند. بنابراین اکثر دانشگاههای کشور با کاهش پذیرش دانشجو روبرو بوده اند و این در حالیست که امسال تعداد دانشجویان ثبت نام شده دانشگاه جامع علمی کاربردی در کل کشور بطور متوسط نسبت به سال قبل 17 درصد رشد داشته است. یکی از مفاهیم این آمار این است که لااقل بخشی از جامعه متوجه شدند که موفقیت برای کسب شغل صرفا از طریق گرفتن مدرک دانشگاه نیست و باید دنبال کسب مهارت باشند.
دکتر ایرانمنش افزود: باتوجه به محدودیت منابع مالی دولتی و نیازهای فراوان این دانشگاه خصوصا در بخش های فرهنگی، فناوری و عمرانی درخواست کمک از منابع استانی علی الخصوص تبصره 16 و 18 را داریم. همچنین خواستار شرکت در کارگروه اشتغال و کارافرینی استان هستیم.
