معاون آموزش متوسطه آموزش و پرورش استان مرکزی:
رشته های موجود در دانشگاه جامع علمی کاربردی مکمل مهارت آموزی دانش آموزان است
معاون آموزش متوسطه آموزش و پرورش استان مرکزی گفت: رشته های موجود در دانشگاه جامع علمی کاربردی مکمل مهارت آموزی دانش آموزان است.
به گزارش روابط عمومی دانشگاه جامع علمی کاربردی استان مرکزی، در راستای معرفی توانمندی های مراکز آموزش علمی کاربردی و بهره مندی از ظرفیت هنرستان های استان مرکزی در توسعه و گسترش نظام آموزش مهارتی دانشگاه جامع علمی کاربردی نشست هم اندیشی مدیران هنرستان های شهرهای اراک، شازند، خنداب و سربند با مسئولان دانشگاه برگزار شد.
در این نشست که به عنوان اولین همایش با میزبانی مرکز آموزش علمی کاربردی ماشین سازی اراک برگزار شد، جعفر عاشقی معاون آموزش متوسطه آموزش و پرورش استان مرکزی با اشاره به تعداد هنرستانهای استان گفت: آموزش و پرورش استان مرکزی از حیث آموزش های مهارتی رتبه پنجم کشور را داراست این در حالیست که در کل استان بیش از 150 هنرستان وجود دارد و از کل دانش آموزان حدد 43 درصد در رشتههای فنی و حرفهای و کار و دانش مشغول به تحصیل هستند و سایر دانش آموزان در رشتههای نظری تحصیل می کنند.
وی ضمن تبیین ادامه مسیر دانش آموزان هنرستانی در دانشگاه جامع علمی کاربردی، بر ظرفیت مراکز آموزش علمی کاربردی مانند ماشین سازی اراک و لزوم آشنایی مدیران هنرستان ها با این مراکز تاکید کرد و افزود: استان مرکزی در حوزه دانشگاه های مهارت محور دارای وضعیت نسبتاً خوبی در کشور است، افرادی که در حوزه مهارت چه در سطح ادارات و چه در سطح مدارس و دانشگاه ها فعالیت میکنند بسیار پیگیر و علاقهمند به گسترش فرهنگ مهارت آموزی هستند.
معاون آموزش متوسطه آموزش و پرورش استان مرکزی بیان داشت: آشنایی بیشتر مدیران و مشاوران مدارس با امکانات و ظرفیت های استان در زمینه آموزش های مهارتی در نهایت منجر به اشتغال بیشتر فارغ التحصیلان دانشگاهی خواهد شد که در این راستا برگزاری همایش هایی با حضور مسئولان دانشگاهی و مدارس می تواند گام موثری در این جهت باشد.
عاشقی اظهار داشت: قرارگیری رشته های موجود در دانشگاه جامع علمی کاربردی در ادامه رشته های موجود در آموزش و پرورش تکمیل کننده مهارت آموزی دانش آموزان است و باید سعی کنیم با هماهنگی بیشتر در استان در این زمینه فعالیت کنیم.
در ادامه دکتر علیرضا نظام آبادی رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی استان مرکزی نیز ضمن اشاره به تفاوت های ساختاری نظام آموزش مهارتی این دانشگاه با سایر نظام های آموزشی به بیان اهداف و برنامه های دانشگاه جامع علمی کاربردی در راستای اشتغال دانشجویان و دانش آموختگان پرداخت و گفت: در این دانشگاه فعالیت های خوبی در جهت پرورش و آموزش مهارت به دانشجویان و در نهایت توانمند سازی دانش آموختگان انجام شده است.
وی افزود: تدوین رشته های دانشگاه جامع علمی کاربردی بر مبنای آمایش سرزمینی انجام شده و به منظور رفع نیازهای صنایع مختلف به نیروی انسانی مورد نیاز و همچنین ظرفیت های منطقه ای انجام می شود.
دکتر نظام آبادی عنوان کرد: پویایی موجود در ایجاد رشته های جدید متناظر شغل، متناسب با نیاز فعلی و آینده بازار و تدوین سرفصل های مربوطه با استفاده از توانمندی های موجود در مشاغل مختلف یکی از مزیت های اصلی این دانشگاه نسبت به سایر دانشگاه هاست و بر همین اساس دانشگاه جامع علمی کاربردی می تواند محل مناسبی برای خانواده ها جهت مهارت آموزی دانش آموزان آنها باشد.
رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی استان مرکزی ادامه داد: یکی از وظایف اصلی مدیران و مشاوران تحصیلی مدارس و هنرستان ها، ایجاد بسترهای مناسب آشناسازی دانش آموزان با محیط های علمی و آکادمیک است و برگزاری این قبیل همایش ها می تواند بستری مناسب برای آشنایی بیشتر مشاوران با نظام های مختلف تحصیلی باشد.
وی افزود: همجواری مراکز آموزش علمی کاربردی با صنایع مختلف فرصت مناسبی برای دانشجویان برای یادگیری در بالاترین سطح مهیا کرده و مشاوران و مدیران مدارس باید بتوانند به درستی این مزیت ها را برای دانش آموزان خود بیان کنند تا در آینده نگرانی خانواده ها نسبت به اشتغال فرزندان کمتر شود، چرا که دانش آموختگان دانشگاه جامع علمی کاربردی نسبت به دانش آموختگان سایر دانشگاه ها از مهارت و تخصص بیشتری برخوردار می شوند.
دکتر نظام آبادی در بخش دیگر صحبت های خود به طرح آباد، طرح آموزش برای اشتغال دانشجویان و دانش آموختگان، اشاره کرد و گفت: در دانشگاه جامع علمی کاربردی نه تنها برای دانشجویان برنامه های مهارت محور مانند کارورزی، کاربینی و ارائه بیش از 70 درصد دروس به صورت عملی آن هم در محیط کاملاٌ کاربردی دیده شده بلکه برای دانش آموختگان سایر دانشگاه ها نیز در طرح آباد، آموزش های مهارت محور تدارک دیده شده است تا با این برنامه بر حجم اشتغال فارغ التحصیلان دانشگاهی در کشور اضافه شود.
رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی استان مرکزی با تشریح طرح آباد، افزود: در این دانشگاه برای تکمیل کردن چرخه اشتغالزایی در کشور، همزمان با اجرای این طرح ایجاد مراکز کاریابی در مراکز آموزش علمی کاربردی با هدف آموزش، هدایت و حمایت از ورود دانش آموختگان به بازارکار و ایجاد شرایط بهره مندی دانشجویان و دانش آموختگان از تسهیلات اشتغالزایی تبصره های 16 و 18 برنامه بودجه در سال های 1401 و 1402 را در دستور کار قرار داده است.
در ادامه اسکندری رئیس اداره فنی و حرفه ای و کار و دانش آموزش و پرورش استان مرکزی نیز به تبیین وضعیت دانش آموزان مربوط به این اداره پرداخت و شرایط ثبت نام در کنکور سراسری و همچنین پذیرش بدون کنکور در دانشگاه جامع علمی کاربردی و سایر دانشگاه ها را تشریح کرد.
گفتنی است در پایان این برنامه که با هدف آشنایی مدیران و مشاوران هنرستان ها با مراکز آموزش علمی کاربردی و رشته های مهارتی و هدایت تحصیلی دانش آموزان هنرستانی به سمت ادامه تحصیل در دانشگاه جامع علمی کاربردی برگزار شد شرکت کنندگان با حضور در مرکز آموزش علمی کاربردی ماشین سازی اراک از بخش های مختلف این مرکز بازدید کردند.
