برگزاری نشست معرفی دانشگاه جامع علمی کاربردی برای مشاوران تحصیلی هنرستان های آموزش و پرورش تهران

۱۸ بهمن ۱۴۰۲ | ۱۳:۳۴ کد : ۷۱۸۰۵ اخبار واحدهای استانی
تعداد بازدید:۳۹

نشست معرفی دانشگاه جامع علمی کاربردی برای مشاوران تحصیلی هنرستان های آموزش و پرورش تهران برگزار شد.
به گزارش روابط عمومی دانشگاه جامع علمی کاربردی واحد استان تهران غرب ، در نشست معرفی دانشگاه جامع علمی کاربردی برای مشاوران تحصیلی هنرستان های آموزش و پرورش منطقه دو تهران، بر افق روشن آموزش های شغلی در دانشگاه جامع علمی کاربردی، مسئولیت پذیری متقابل و فرهنگسازی پیرامون ترویج این آموزش ها در سطح جامعه و خانواده ها تاکید شد.
این نشست به میزبانی دانشگاه جامع علمی کاربردی واحد استان تهران غرب  با هدف معرفی قابلیت ها و بیان مزایای تحصیل در دانشگاه جامع علمی کاربردی برای مسئولان و مشاوران تحصیلی هنرستان های آموزش و پرورش منطقه دو تهران برگزار شد. 
در این نشست، دکتر سیدمحمدحسن پیش بین رئیس واحد استان تهران غرب با اشاره به تاریخچه شکل گیری دانشگاه و رسالت آن مبنی بر تربیت نیروی ماهر متناسب با نیازهای بازار کار، ضمن طرح برخی از مزیت های رقابتی دانشگاه جامع علمی کاربردی در مقایسه با سایر دانشگاه ها نظیر مشارکت بخش خصوصی در امر آموزش های مهارتی تحت نظارت بخش دولتی، تقاضامحوری و اشتغال دانش آموختگان گفت؛ یکی از وظایف مهم مشاوران تحصیلی در قبال هدایت تحصیلی دانش آموزان، افزایش روحیه خودباوری و شناخت دانش آموزان نسبت به استعداد و توانمندی های خود جهت فراگیری آموزش های مهارتی متناسب با نیازهای جامعه در زمینه های مختلف فنی و تخصصی است. 
رئیس واحد استان تهران غرب با اشاره به حضور خود در یکی از هنرستان های همجوار واحد استانی و برقراری ارتباط نزدیک با معلمان، مربیان، دانش آموزان و برخی از خانواده ها در یکی از مراسم های این هنرستان افزود؛ رهایی از تصورات کلیشه ای در بین خانواده ها مبنی بر ضرورت ادامه تحصیل فرزندان در رشته های نظری خاص و پزشکی که زمینه های شغلی برخی از آنها حتی در بازار اشباع شده است، به تعامل و ارتباطات متقابلی بستگی دارد که باید بین دانشگاه جامع علمی کاربردی و مسئولان آموزش و پرورش، مدارس و هنرستان ها با هدف افزایش آگاهی والدین در خصوص رشته های مهارتی و ضرورت و نیاز به آن در جامعه صورت گیرد، 
دکتر پیش بین در ادامه با اشاره به برخی از برنامه های دانشگاه جامع علمی کاربردی نظیر طرح تحصیل همزمان با تضمین اشتغال، برگزاری دوره های آموزشی کوتاه مدت در کنار دوره های مقطع دار، طرح آباد (آموزش برای اشتغال دانش آموختگان) افزود؛ هدف از تدوین و برنامه ریزی برای این طرح ها افزایش توانمندی، مهارت آموزی و برخورداری از یک آینده شغلی مناسب برای دانشجویان است. وی در ادامه اظهار امیدواری کرد با برگزاری مداوم چنین نشست هایی در آینده بتوان منشا خدمات و اقدامات ارزنده ای برای هدایت تحصیلی هدفمند دانش آموزان و دانشجویان شد. 

در ادامه این نشست، مهندس نرگس عافیت طلب مدیر هنرستان کار و دانش دخترانه گل یاس ضمن قدردانی و تشکر از مسئولان دانشگاه جامع علمی کاربردی، هدف از برگزاری این نشست را تبادل اطلاعات و افزایش آگاهی مشاوران تحصیلی هنرستان های آموزش و پرورش منطقه دو درباره رشته های مهارتی دانست و نسبت به فرهنگسازی و اطلاع رسانی مناسب به خانواده ها درباره آموزش های شغلی و مهارتی تاکید کرد.
وی با اشاره به ضرورت هدایت تحصیلی هدفمند هنگام ثبت نام دانش آموزان پایه دهم، بر اصلاح هدایت تحصیلی جهت بهره¬گیری از فرایندهای آگاهی محور توام با تامین زیرساخت های لازم جهت گسترش آن در سطح مدیران رده بالا تا کارشناسان و مشاوران تحصیلی تاکید و رسالت مهم مشاوران را در جلوگیری از سردرگمی خانواده ها و دانش آموزان جهت انتخاب مسیر آموزشی مناسب با توجه به فرصت کوتاه انتخاب رشته دانست. 
مدیر هنرستان کار و دانش دخترانه گل یاس با اشاره به ضرورت تقویت دانش مهارتی و فرهنگسازی مناسب در این زمینه بین خانواده ها با ذکر برخی از شباهت ها و تفاوت های موجود بین رشته های کارودانش و فنی و حرفه ای بر پیوند میان دانش و مهارت درتربیت دانش آموزان متناسب با نیازهای بازار کار از همان مقطع متوسطه اشاره کرد و افزود؛ تصور رایجی که هنرستان را محل تحصیل دانش آموزان ضعیف می داند باید شکسته شود و در این زمینه برجسته ساختن نمونه های موفق از دانش آموزانی که در رویدادهای مهارتی مدرسه نظیر "شوی لباس" موفق به کسب رتبه و با معدل بالا جذب مراکز علمی کاربردی فرهنگ و هنر شدند، حائز اهمیت است. 
وی در ادامه گفت؛ همانطور که در دهه 60 تصور جامعه مبنی بر این بود که انتخاب رشته های علوم انسانی برای دانش آموزان ضعیف است و لذا خلاء هوشمندان علوم انسانی در دهه 70 حس شد، بدبینی نسبت به آموزش های مهارتی نیز می تواند منجر به خلاء نیروی انسانی ماهر در کشور برای دهه های بعد حتی در مقایسه با سایر کشورهای همجوار منطقه شود.
در ادامه کتایون عباسی، مسئول مشاوره تربیتی تحصیلی آموزش و پرورش منطقه دو با اشاره به برنامه های توانمندسازی درنظرگرفته شده برای مشاوران تحصیلی هنرستان ها در آموزش و پرورش، حضور در نشست معرفی دانشگاه جامع علمی کاربردی را گامی مهم جهت آشنایی و توانمندسازی مشاوران تحصیلی هنرستان ها عنوان کرد.
 وی با اشاره به  حضور بیشترمشاوران مدارس دولتی در نشست امروز نسبت به مدارس غیرانتفاعی گفت؛ به نظر آموزش های شغلی و کاربردی برای خانواده هایی که از توانایی مالی بالاتری برخوردارند نسبت به ادامه تحصیل فرزندان در دانشگاه های نظری، در اولویت کمتر است. لذا آشنایی با دانشگاه جامع علمی کاربردی و اطلاع از مزایای تحصیلی آن  می تواند  افق تازه ای را پیش روی خانواده ها و دانش آموزان هنرستانی قرار دهد.
 وی در ادامه رعایت عدالت آموزشی حین هدایت تحصیلی، فرهنگسازی و پرهیز از اجبار به سمت انتخاب رشته های خاص، توسعه و متوازن سازی رشته ها، افزایش روحیه خودباوری و شناخت بین دانش آموزان، شکستن تصورات کلیشه ای و کاذب پیرامون رشته های مهارتی و فنی را از جمله موضوعاتی دانست که باید در این نشست های تعاملی دنبال کرد و در پایان  ابراز امیدورای کرد تا بتوان با تدراک برنامه ای  ویژه در هفته مشاغل زمینه بازدید مشاوران و دانش آموزان را از مراکز آموزش علمی کاربردی غرب تهران فراهم کرد. 
در بخش پایانی این نشست خانم دکتر صادقی معاون تدوین و بازنگری برنامه های درسی و خانم دکتر اسماعیلی رئیس اداره برنامه ریزی درسی و گسترش آموزش عالی واحد استان تهران غرب  هریک به طور جداگانه ضمن معرفی دانشگاه جامع علمی کاربردی، به بیان چشم انداز و اهداف آن پرداختند، تفاوت بین آموزش های علمی کاربردی و آموزش های نظری، تناظر و تنوع رشته های همگون و متجانس در نظام آموزش علمی کاربردی بر اساس نظام فنی و حرفه ای و کاردانش در آموزش و پرورش، مزیت ها و تعدد مراکز آموزش علمی کاربردی  و پراکندگی آن در سطح تهران و پیشنهادهایی جهت تعامل هدفمند و اثربخش نظام آموزش متوسطه  و نظام آموزش عالی از جمله مواردی بود که بدآن پرداخته شد.