مدیرکل آموزش و پرورش استان کرمان:
آماده همکاری با دانشگاه جامع علمی کاربردی در اجرای طرح آباد هستیم
مدیرکل آموزش و پرورش استان کرمان گفت: از طرح ملی آباد دانشگاه جامع علمی کاربردی استقبال می کنیم و آماده همکاری با دانشگاه برای اجرای این طرح هستیم.
به گزارش روابط عمومی دانشگاه جامع علمی کاربردی استان کرمان، دکتر رضایی در دیدار با رئیس واحد استانی اظهار داشت: 160 رشته کاردانش و 60 رشته فنی و حرفه ای در استان داریم و آماده همکاری با دانشگاه جامع علمی کاربردی برای تشکیل کارگروه تخصص آمایش و نیازسنجی دانش آموزان در بحث بازنگری رشته های فنی و کاردانش هستیم.
مدیرکل آموزش و پرورش استان کرمان افزود: باید به دانش آموزان از همان ابتدا یک مهارت آموخته شود که برای این امر نیازمند وجود محیط واقعی کار در جوار مدارس و دانشگاه ها هستیم.
دکتر مسعود ایرانمنش رئیس واحد استانی کرمان نیز در ابتدای این جلسه به ارائه توضیحاتی درخصوص رسالت و مأموریت این دانشگاه و همچنین معرفی رشته ها و مراکز آموزش علمی کاربردی این استان پرداخت و اظهارداشت: این دانشگاه علاوه بر تربیت نیروهای مهارتی، دغدغه اشتغال را هم دارد و هدف آن نیز جبران خلاء مهارتی فارغالتحصیلان است که در همین راستا آیین نامه طرح آموزش برای اشتغال دانش آموختگان دانشگاه ها با حمایت های رئیس جمهور شهید در هیأت دولت به تصویب نهایی رسید و برای هر یک از دستگاه های اجرایی تکالیفی مشخص شده است.
رئیس واحد استانی افزود: هدف دانشگاه جامع علمی کاربردی، آموزش مهارت برای اشتغال افراد است، بدین منظور ما بر اساس طرح آمایش، ابتدا نیازهای مهارتی را احصاء می کنیم و بر اساس آن رشته های موجود را پیشنهاد و یا رشته های جدید ایجاد می کنیم که در سال گذشته 3800 کدرشته در دانشگاه جامع علمی کاربردی حذف و 800 رشته محل جدید متناسب بازارکار راه اندازی شده است.
دکتر ایرانمنش گفت: شعار دانشگاه جامع علمی کاربردی، آموزش برای اشتغال است، این دانشگاه تقاضا محور است نه عرضه محور، به همین منظور امسال برای اولین بار سال گذشته تعدادی از پذیرش های این دانشگاه بر اساس تضمین اشتغال انجام شد بدین شکل که در ابتدای شروع به تحصیل، شغل دانشجو تضمین شده است.
وی عنوان کرد: نداشتن مهارت کافی یکی از نقاط ضعف فارغ التحصیلان دانشگاهی است که این دانشگاه با راه اندازی مراکز آموزشی در جوار صنعت و آموزش دانشجویان در محیط واقعی کار این مشکل را حل کرده است.
رئیس واحد استانی با تاکید بر لزوم نیازسنجی و نیاز آفرینی ادامه داد: باتوجه به ظرفیت های دانشگاه جامع علمی کاربردی و ارتباط با صنایع و بازار کار و همچنین دسترسی به محیط واقعی کار، می توان بخشی از معضل فارغ التحصیلان را در افزایش مهارت و ارتقاء توانایی های شغلی رفع کرد.
دکتر ایرانمنش ادامه داد: در پایه نهم مدارس در بحث هدایت تحصیلی و شغلی، اگر نیاز سنجی متناسب با بازار کار صورت پذیرد و دانش آموزان در مسیر صحیح شغلی قرار گیرند برای رفع مشکل اشتغال کار بزرگی انجام می شود.
در پایان با توجه به اعلام همکاری اداره کل آموزش و پرورش مقرر گردید جلسات کارشناسی برگزار و در جهت رفع نیازهای فی مابین، تفاهم نامه همکاری آماده و به امضای طرفین برسد.