قائم مقام رییس و معاون آموزشی دانشگاه جامع علمی کاربردی:
آموزش های مهارتی مراکز آموزش علمی کاربردی متناسب با آمایش پیش می رود
قائم مقام رییس و معاون آموزشی دانشگاه جامع علمی کاربردی گفت: آموزش¬های مهارتی مراکز آموزش علمی کاربردی متناسب با آمایش پیش می رود.
به گزارش روابط عمومی دانشگاه جامع علمی کاربردی استان زنجان، گردهمایی واحدهای استانی منطقه 3 با حضور دکتر کشتکار قائم مقام رئیس و معاون آموزشی دانشگاه، دکتر فیروزفر شهردار زنجان، دکتر خیابانی مدیرکل دفتر آموزش های کوتاه مدت، روسا و معاونین علمی استان های آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، اردبیل و زنجان و نمایندگان روسای مراکز آموزش علمی کاربردی منطقه 3 به میزبانی واحد استانی زنجان برگزار شد.
دکتر کشتکار در این گردهمایی گفت: متناسب با شرایط و ظرفیت هر منطقه ، برای آموزش و اشتغال در همان منطقه، برنامهریزی آموزشی صورت میگیرد. وی با بیان اینکه مراکز جدید علمی کاربردی با شرط تضمین اشتغال مجوز دریافت میکنند، افزود: همه مراکزی که قصد راهاندازی داشته باشند از نظر تضمین اشتغال، چگونگی ورود دانشجو و چگونگی ورود به شغل آینده بررسی میشوند بنابراین مراکز آموزش لازم است مطابق با اهداف دانشگاه گام بردارند.
قائم مقام رئیس و معاون آموزشی دانشگاه جامع علمی کاربردی در ادامه اظهار داشت: علیرغم حذف تعداد زیادی از کد رشته هایی که نیاز آموزشی صنایع و بازار کار به این قبیل رشته ها رفع شده است؛ جمعیت دانشجویی مراکز آموزشی طی دو سال گذشته افزایش یافته است و طی این مدت، ۱۲۷رشته جدید و نوظهور تعریف کرده¬ایم. وی به نقش مهم مراکز آموزشی علمی کاربردی در پاسخ گویی به نیازهای واقعی بازار کار و صنعت اشاره کرد و گفت: از ۸۷۰۰ کد رشته 4417 مورد فعال است و حذف کد رشته ها بر اساس طرح آمایش صورت پذیرفته است و این تفاوت نظام اموزش عالی علمی کاربردی با سایر زیر نظام ها است.
دکتر کشتکار بر اهمیت، مدیریت آموزش و نحوه ارایه آموزشهای لازم در این دانشگاه تاکید کرد و گفت: هر آموزشی نباید وارد این دانشگاه شود؛ بلکه آموزشهایی که براساس آمایش صورت گرفته و منجر به اشتغال میشوند اجازه ارائه در این دانشگاه را دارند.
قائم مقام رییس دانشگاه جامع علمی کاربردی دوره فعلی دانشگاه را دوره مدلسازی، اشتغالمحوری و مهارتآفرینی برشمرد و اظهار کرد: ماموریت اصلی دانشگاه، تربیت نیروی انسانی ماهر، علمی و کاربردی است.دکتر کشتکار همچنین یادآور شد: تقویت مراکز موجود، مهارتآفرینی، حذف کدرشتههای غیرضرور و حرکت بر اساس طرح آمایش، هدف اصلی دانشگاه است.
وی با اشاره به اینکه مدرسان ، پایه و ارکان آموزش هستند، گفت: ۲۵۰ هزار دانشجو و ۴۵ هزار مدرس حق التدریس داریم، نتیجه نگرش ما اشتغال زایی بیش از ۷۲ درصد از فارغ التحصیلان ما است. وی همچنین اذعان کرد: طرح توسعه، اشتغال دانش پایه، طرح آمایش استانی امسال نیز براساس نیازها و سنجههای جدید بازنگری میشود.
در ادامه دکتر خیابانی مدیرکل دفترآموزشهای کوتاه مدت دانشگاه ضمن ارائه آماری از جلسات کارگروه آموزش های عالی کوتاه مدت، مجوزها و برنامههای درسی، تعدد اشتغال استانها و همچنین طرح آباد، گفت: تسریع صدور مجورها درکارگروه و تعیین شهریه دوره و مسائل دیگری در کارگروه عنوان شده است. استان زنجان ۱۰۰ درصد از مجوزهای دریافتی را اجرا کرده است و در کل منطقه ۳ دانشگاه وضعیت خوبی در مجوزهای دریافتی و اجرا دارند. دکترخیابانی عنوان کرد: براساس طرح آباد، دانش آموختگان دانشگاهها با گذراندن یک یا دو دوره کوتاه مدت مهارتی تخصصی در محیط کار واقعی، میتوانند توانمندی لازم برای ورود به بازار کار را کسب کنند.
دکتر علیرضا فیروزفر شهردار زنجان نیز در این گردهمایی با اشاره به ارتباط دو سویه صنعت و دانشگاه، گفت: این مهم بایستی به درستی اجرا شود چرا که کشورما پر از مسئله است در سطوح مختلف نیاز به حل مسائل داریم. دکتر فیروزفر در ادامه به چالش های در ایده پردازی و اجرا پرداخت و رویکرد دانشگاه جامع علمی کاربردی در حوزه اشتغال را مطلوب دانست.
در ادامه ، دکتر یوزباشی رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی استان زنجان ضمن ارایه گزارش از آمار دانشجویان استان زنجان گفت: دانشگاه جامع علمی کاربردی زنجان به دنبال تسهیل دستیابی جوانان به اشتغال است و خلاء های مهارتی کارجویان را رفع میکند. وی در ادامه به ظرفیتهای استان زنجان، تفاوت دانشگاه جامع علمی کاربردی با سایر نظامهای آموزشی و عملکرد استان در رابطه با میزان پیشرفت ماموریت های جدید این دانشگاه پرداخت.
در ادامه نشست روسای واحدهای استانی منطقه 3 دانشگاه جامع علمی کاربردی، معاونان علمی و نمایندگان روسای مراکز آموزش علمی کاربردی استان ها به بیان عملکرد و نحوه پیشبرد ماموریت های دانشگاه و اجرایی کردن مطلوب سنجه های برنامه های راهبردی در سطح استانها و مراکز آموزشی پرداختند.