به مناسبت گرامیداشت آغاز سی و سومین سال تأسیس دانشگاه؛
برگزاری نشست خبری رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی استان خراسان جنوبی با اصحاب رسانه
به مناسبت گرامیداشت آغاز سی و سومین سال تأسیس دانشگاه جامع علمی کاربردی ؛ نشست خبری رئیس واحد استان خراسان جنوبی با اصحاب رسانه استان برگزار شد.
به گزارش روابط عمومی دانشگاه جامع علمی کاربردی استان خراسان جنوبی در این نشست دکتر آتش روز با بیان اینکه برای راه اندازی مراکز آموزشی جوار صنعت در استان آمادگی داریم ،گفت: تضمین اشتغال در این مراکز اولویت دارد و راه اندازی آن قطعا کمک بزرگی به صنعت و اشتغال کشور است.
رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی استان خراسان جنوبی با اشاره به پیشینه بیش از ۳۰ ساله دانشگاه جامع علمی کاربردی گفت: موضوع دهه هفتاد سازندگی و ساخت و ساز پس از جنگ بود و یکی از مهم ترین دغدغه های آن روزها قطعا حضور افراد متخصص بود و به همین سبب شجره این دانشگاه با تمرکز بر مهارت ایجاد شد. دکتر آتش روز ادامه داد: رسالتی که بر عهده دانشگاه جامع علمی کاربردی است رسالتی مهم و تعیین کننده در کشور است .وی افزود: در دانشگاه جامع علمی کاربردی آموزش های مهارتی که به دانشجویان داده می شود تقریبا هیچ باری بر دوش بودجه عمومی دولت ندارد. دکتر آتش روز با اشاره به تفاوت های دانشگاه جامع علمی کاربردی و دیگر دانشگاه ها گفت: نظام آموزشی این دانشگاه در کنار مباحث تئوریک به مباحث کاربردی می پردازد و اولین تفاوت برنامه های درسی این دانشگاه با دیگر دانشگاه هاست و زیرشاخه های نظری وجود ندارد بلکه به شکل عملی و کاربردی است .
دکتر آتش روز با اشاره به تفاوت دوم دانشگاه علمی کاربردی با دیگر دانشگاه ها گفت: محل آموزش در دانشگاه جامع علمی کاربردی با دیگر دانشگاه ها متفاوت بوده و تلاش کردیم محل آموزش صنعت باشد و ارتباط موثری میان دانشگاه و صنعت بسازد و امروز دو مرکز جوار صنعت در منطقه ویژه اقتصادی و شرکت تهیه و تولید مواد نسوز منیزیم سربیشه داریم که مهر امسال برای اولین بار در شرکت تهیه و تولید مواد نسوز منیزیم سربیشه در چهار رشته دانشجو پذیرفتیم .
وی افزود: همجواری مراکز آموزشی با صنعت راه برون رفت مشکلات صنعتی کشور است چرا که تمام رشته های مورد نظر در این مراکز مرتبط و عملی است برای مثال رشته گمرک منطقه ویژه اقتصادی بیرجند به تسهیل گمرک در این منطقه کمک کرده است .رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی استان خراسان جنوبی سومین تفاوت این دانشگاه ها را مدرسان دانشگاه دانست و گفت: مدرسان دانشگاه جامع علمی کاربردی ملزم به داشتن مدرک تحصیلی آکادمیک نیستند و تخصص و مهارتی که دارند مد نظر دانشگاه است .وی ادامه داد: دانشجو های دانشگاه جامع علمی کاربردی نیز طیف وسیع تری از جامعه هستند و هر آن کسی که میخواهد مهارتی را آموزش ببیند و در هر سنی در این دانشگاه حضور دارند .
رئیس دانشگاه علمی کاربردی استان خراسان جنوبی با اشاره به علاقه مندی برخی از فارغ التحصیلان دانشگاه های دیگر به مهارت اموزی در دانشگاه علمی کاربردی گفت: دوره های کوتاه مدت دانشگاه علمی کاربردی برای اموزش به افرادی که نمی خواهند مجددا مدرک دریافت کنند و در دانشگاه های دیگر تحصیل کرده اند در نظر گرفته شده و درس آزاد را در ۲۰ الی ۴۸۰ ساعت میگذرانند تا مهارت را آموزش ببینند و وارد بازار کار شوند .: تا امروز نزدیک به ۷۵۰ نفر در دوره های کوتاه مدت دانشگاه علمی کاربردی استان توانمند شده اند . وی در ادامه به اهمیت سرفصل های مهارتی در جامعه و بازار کار اشاره کرد و گفت: به سبب افزایش رغبت افراد برای مهارت اموزی پذیرش دانشگاه نسبت به جمعیت رو به رشد بوده و این پذیرش به صورت تک پذیرش بوده و با توجه به نیاز جامعه میتواند یک رشته اضافه و یا حذف گردد ..به عنوان مثال براساس نیاز منطقه یا صنعت رشتههای خاص مانند جوشکاری و مکانیکی فعال شده و بعد از اتمام دوره و رفع نیاز صنعت مربوطه به پایان میرسد.
رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی خراسان جنوبی با اشاره به فعالیت این دانشگاه در استان از سال ۱۳۸۵ افزود: واحد استانی دانشگاه ۱۷ هزار نفر دانش آموخته داشته است . وی به فعالیت ۴۲۰ نفر مدرس از جمله ۲۰ مدرس خبره اشاره کرد و گفت: یکی از اهداف و برنامههای دانشگاه کیفیت بخشی است که در این زمینه نظارت آنلاین یا هوشمند در استان کلید خورد و نیازی نیست برگه حضور و غیاب اساتید یا دانشجویان بررسی شود بلکه از مهر امسال نظارت هوشمند فعال است .آتشروز از تعیین صلاحیت حرفهای و صدور گواهی توسط دانشگاه جامع علمی کاربردی نیز خبر داد و افزود: این برنامه در بخش دولتی شروع شد و به زودی تمامی استخدامها، ارتقاها و تغییر وضعیتهای ادارات از مسیر صلاحیت حرفهای عبور میکند در غیر این صورت رتبه کارکنان ارتقا نخواهد یافت. وی بیان کرد: بخشی از صلاحیت حرفهای با مجوز سازمان امور اداری و استخدامی کشور به این دانشگاه سپرده شد و تیم ارزیابی کننده این اقدام را انجام میدهد.
