رییس دانشگاه جامع علمی کاربردی مازندران:

دانشگاه جامع علمی کاربردی به جنگ داعش بیکاری شتافته است

۱۹ مهر ۱۴۰۳ | ۰۸:۵۲ کد : ۷۵۷۶۴ اخبار واحدهای استانی
تعداد بازدید:۲۲۷۱

به مناسبت گرامیداشت سی و سومین سال تأسیس دانشگاه؛ نشست خبری رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی مازندران با اصحاب رسانه در محل واحد استانی برگزار شد.
به گزارش روابط عمومی دانشگاه جامع علمی کاربردی مازندران، دکتر رضا لحمیان رئیس واحد استانی در این نشست اظهار داشت: آموزش مبتنی بر دانش کاربردی نیاز به برنامه های درسی متناسب، تجهیزات لازم، بهره‌مندی همزمان از تخصص نخبگان علمی و تجربه خبرگان شغلی دارد تا بتوان بین دنیای آموزش با دنیای کار ارتباط برقرار کرد. 
دکتر لحمیان افزود: دانشگاه جامع علمی‌کاربردی تلاش نموده طلایه‌دار حرکت عظیمی در کشور باشد و به عنوان یک دانشگاه مهارت آفرین به جنگ داعش بیکاری شتافته است تا از طریق بازطراحی فرآیندها و تقویت آموزش‌ها در محیط واقعی کار؛ دانش آموختگانی تربیت نماید که سرآمد و الگویی برای ترویج خودباوری و دغدغه مندی نسبت به جامعه باشند به این ترتیب این دانشگاه علاوه بر تربیت نیروی ماهر و متخصص با پرورش ذهنیت کارآفرینی در بین دانشجویان آنان را برای حرکت در مسیر اشتغال نیز هدایت می‌کند. 
رییس واحد استان مازندران تصریح کرد: در طول 3 سال اخیر، دانشگاه جامع علمی کاربردی برای انجام این مهم، ضمن ریل گذاری، گامهای بلندی را برداشته است که به لطف پروردگار، دستاوردهای ماندگاری برای کشور و استان به همراه خواهد داشت.
دکتر لحمیان در ادامه به تنظیم سندآمایش دانشگاه جامع علمی کاربردی اشاره کرد و گفت: دانشگاه جامع علمی کاربردی همسو با سیاستهای کلان و متناسب با ماموریت ترسیم شده با درک اهمیت آمایش سرزمین، از سال 1400 تنظیم سند آمایش آموزش عالی علمی کاربردی را به عنوان اولویت اصلی در دستور کار قرار داد و در حال حاضر این سند متناسب با آمایش سرزمین هر استان تهیه و شده مبنای پذیرش های دانشگاه قرار گرفته است. پیاده سازی و تمرکز بر این سند طی 4 پذیرش اخیر دانشگاه منجر به غربالگری و حذف بخش قابل توجهی از رشته محلهای فاقد تقاضا و نیاز بازار -کاهش رشته محلها از 8775 در پذیرش مهر 1401به 4409 رشته محل در پذیرش مهر 1403 - گردیده است. این تعداد در استان مازندران در دو سال گذشته نزدیک 100 کدرشته محل بوده است. 
رییس واحد استان مازندران تدوین و تصویب رشته های جدید در دانشگاه جامع علمی کاربردی به عنوان یکی دیگر دستاوردهای این دانشگاه برشمرد و افزود: ماهیت آموزشهای علمی کاربردی نشأت گرفته از نیازهای بازارکار و حوزه های شغلی است و روزآمدی این نوع از آموزشها همگام با تحولات شغلی به عنوان یک اصل قلمداد می شود. بنابراین با بهره مندی از حضور خبرگان حوزه های شغلی و متخصصان موضوعی پس از مطالعه، جمع آوری و پردازش اطلاعات بازارکار با رویکرد شناسایی، طبقه بندی مشاغل موجود و آینده کشور به ویژه با تاکید بر مشاغل نوظهور و کم سرمایه بر و با بهره گیری از منابع اطلاعاتی متعدد و نتایج مطالعات آمایش سرزمینی و آمایش آموزش عالی علمی کاربردی، 125 عنوان رشته جدید تدوین شد. این رشته ها از سال 1401 متناسب با نیاز هر منطقه در مراکز آموزش علمی کاربردی سراسر کشور در حال اجراست و سهم مازندران از رشته های جدید تدوین شده 23 رشته می باشد.
دکتر لحمیان در ادامه به تشریح برنامه تضمین اشتغال دانشگاه جامع علمی کاربردی پرداخت و گفت: دانشگاه جامع علمی کاربردی با تمرکز بر رفع چالش اشتغال جوانان، الگوهای مطلوب آموزشهای شغلی را با استفاده از ظرفیت محیط واقعی کار طراحی نموده تا در تربیت نیروی انسانی ماهر و توانمند به عنوان یکی از مولفه های توسعه ی پایدار سهیم، و در اشتغال اثربخش نیز نقش آفرین باشد. با این رویکرد طراحی، تدوین و اجرای آموزشهای عالی علمی کاربردی با توجه و نگاه به شغل و بازار کار انجام می شود که نتیجه آن اشتغال قریب به 73 درصد دانش آموختگان این نظام است. 
وی افزود: با نگرش جدید طی مشارکت همه ذینفعان از جمله صاحبان کسب و کار، همه فرآیندها، به نحوی بازآفرینی شدند که متضمن اشتغال دانشجویان و دانش  آموختگان نظام آموزش عالی علمی کاربردی باشند. بنابراین با شناسایی ظرفیت های اشتغال حوزه های شغلی و با استناد برنامه اشتغال صنایع؛ نسبت به تنظیم برنامه تضمین اشتغال اقدام شد. به طوری که طی دو سال اخیر اشتغال بیش از 15 هزار ظرفیت پذیرش دانشجو در دانشگاه دانشگاه جامع علمی کاربردی در سراسر کشور توسط صنایع مختلف کشور به دو صورت در زمان تحصیل و پس از فراغت از تحصیل تضمین شده است که سهم استان مازندران بیش از هزار و 500 نفر نفر بوده است. 
دکتر لحمیان در ادامه با اشاره به تدوین و تصویب طرح آباد توسط دانشگاه جامع علمی کاربردی گفت: طرح ملی آموزش برای اشتغال دانش آموختگان (آباد) برای ارتقای توان اشتغال پذیری دانش آموختگان دانشگاهی توسط دانشگاه جامع علمی کاربردی طراحی شده تا در گام اول در مسئولیت اجتماعی اشتغال سالانه 50 هزار دانش آموخته بیکار سایر دانشگاهها سهیم شود در این راستا طی تفاهم با سازمان نظام صنفی رایانه ای کشور نسبت به پذیرش مسئولیت 250 هزار نفر نیروی فناوری اطلاعات اعلام آمادگی شده است. چرا که شناسایی، طراحی و اجرای آموزشهای تکمیلی بین سطوح تحصیلی و کوتاه مدت به منظور افزایش توانمند تخصصی شاغلین و بروزرسانی آنها یکی از ویژگیهای خاص و متمایز این دانشگاه به شمار می رود. 
رییس واحد استان مازندران طرح صلاحیت حرفه ای را از دیگر دستاوردهای این دانشگاه برشمرد و افزود: در حال حاضر به مجوز سازمان اداری و استخدامی کشور احراز صلاحیت حرفه ای کارکنان دولت به این دانشگاه واگذار شده که در مراحل اجرایی است. در استان مازندران این طرح برای دو مجموعه دولتی استان در حال  انجام است. 
دکتر لحمیان ادامه داد: هر چند پیاده سازی و اجرای برنامه های ابتکاری دانشگاه، باعث افزایش کیفیت شده است، اما طرح جامع نظارت هوشمند برای تضمین کیفیت در دانشگاه جامع علمی کاربردی آغاز شده است. با اجرای این طرح اجرای صحیح فرآیند آموزش مورد رصد قرار گرفته و اصلاح در مسیر حرکت جایگزین تصمیمات دفعی و پایانی خواهد شد.
رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی استان مازندران در پایان خاطر نشان کرد: تمامی دست اندرکاران نظام آموزش عالی علمی کاربردی با تمام توان در تلاش هستند تا دانش آموختگانی را تربیت کنند که با اثربخشی در حوزه های شغلی و در چرخه اجرایی کشور، موجبات سربلندی و ارتقای کشور عزیزمان را فراهم نمایند. بنابراین اگر دغدغه شغلی برای آینده فرزندانمان وجود داشته باشد، باید آن ها را به سمت آموزش های مهارتی یا حرفه آموزی هدایت کنیم.


 


( ۲۰ )