به مناسبت گرامیداشت ۱۸ مهرماه ، سالروز تأسیس دانشگاه؛

برگزاری نشست خبری رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی استان کرمان با اصحاب رسانه

۱۹ مهر ۱۴۰۳ | ۱۲:۲۹ کد : ۷۵۸۱۹ اخبار واحدهای استانی
تعداد بازدید:۳۷

به مناسبت گرامیداشت آغاز سی و سومین سال تأسیس دانشگاه جامع علمی کاربردی؛ رئیس واحد استانی کرمان با اصحاب رسانه استان دیدار و گفتگو کرد.
به گزارش روابط عمومی دانشگاه جامع علمی کاربردی استان کرمان، دکتر مسعود ایرانمنش رئیس واحد استانی با گرامیداشت یاد و خاطره شهید سید حسن نصرالله و شهیدان راه مقاومت، ضمن تبیین رسالت و مأموریت این دانشگاه به معرفی رشته ها و مراکز آموزش علمی کاربردی این استان پرداخت و اظهار داشت: باتوجه به مشکل هرم نیروی انسانی بنگاههای اقتصادی و صاحبان بزرگ صنایع، تربیت تکنسین و کارشناس متخصص ماهر را در اولویت برنامه ها قرار داده ایم. 
رییس دانشگاه جامع علمی کاربردی استان کرمان اظهار داشت: آیین نامه طرح آموزش برای اشتغال دانش آموختگان دانشگاه ها با حمایت های رئیس جمهور شهید در خرداد ماه سال جاری در هیأت دولت به تصویب نهایی رسید و در قالب ۸ ماده است که می‌تواند چالش‌ها و موانع اشتغال فارغ‌التحصیلان دانشگاه را برطرف کند و بر اساس این طرح، بایستی سالانه زمینۀ اشتغال ۵۰ هزار نفر از فارغ‌التحصیلان دانشگاه‌ها فراهم شود که سهم استان کرمان از این تعداد، حدود ۲۵۰۰ نفر است.
دکتر ایرانمنش افزود: فارغ‌التحصیلان دانشگاهی به دلیل نداشتن مهارت جذب بازار کار نمی‌شوند، زیرا دانشگاه‌ها محیط واقعی کار ندارند و این مسئله از چالش‌های مهم دانشگاه‌هاست.
وی با بیان این‌که ‌هیئت دولت در این مصوبه، تکالیف و مشوق‌هایی را برای دستگاه‌های اجرایی و بخش خصوصی مشخص کرده است گفت: پس از ابلاغ ‌این مصوبه به تمام دستگاه‌های اجرایی، در استان‌ها و زیر نظر استاندار، کمیته‌ای با عنوان توانمندسازی و اشتغال دانش‌آموختگان دانشگاهی تشکیل شد که تحت کارگروه اشتغال استان بود و اعضای این کمیته روسای کلیۀ دانشگاه‌ها و دستگاه‌های اجرایی هستند که در استان کرمان رئیس کمیته معاون اقتصادی استاندار و دبیر کمیته رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی است.
رییس دانشگاه جامع علمی کاربردی استان کرمان ادامه داد: در مراحل اجرایی این طرح، دانشگاه جامع علمی کاربردی باید بر اساس نیازسنجی شغلی بازار و رشته‌های فارغ‌التحصیلان دانشگاهی و تطابق آن‌ها با یکدیگر، دوره‌هایی که برای تقویت مهارت دانشجویان و فارغ‌التحصیلان نیاز است را در قالب دوره‌های پودمانی طراحی و مجری توانمند برای آن انتخاب کند تا دانشجویانی که جویای کار هستند این دوره‌ها را بگذرانند.
دکتر ایرانمنش با اشاره به وضعیت آمارهای اشتغال فارغ التحصیلان دانشگاهی افزود: طرح آباد از طریق ارایه آموزش های مهارتی برای جبران خلأ مهارت های شغلی در سطوح آموزش عالی و بر اساس آمایش و نیاز سنجی آموزشی و شغلی می باشد و باتوجه به تعهد دولت مبنی بر اشتغال حداقل 25 درصد از فارغ التحصیلان دانشگاهی، اجرای طرح آباد کمک شایانی برای تحقق این مهم خواهد بود.
وی با بیان این‌که دانشگاه جامع علمی کاربردی مکمل سایر دانشگاه‌ها است، توضیح داد: شعار دانشگاه، آموزش برای اشتغال است و به همین دلیل بر اساس نیازسنجی بازار کار، دانشجو می‌پذیرد و ساختار دانشگاه نیز بر همین اساس طراحی شده است.
رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی استان کرمان ادامه داد: یک ساختار اگر بخواهد آمایش‌پذیر باشد باید انعطاف هم داشته باشد تا بتواند به‌راحتی یک یا چند رشته را حذف کند یا رشته‌های جدید ایجاد کند که این کار در سایر دانشگاه‌ها امکان‌پذیر نیست.
وی افزود: دانشگاه جامع علمی کاربردی برخلاف دانشگاه‌های دیگر که آموزش‌محور هستند، تقاضامحور است و اگر در رشته‌ای تقاضا کم شد یا به صفر رسید، آن رشته را تعطیل می‌کند و در دکتر ایرانمنش یکی دیگر از ویژگی‌های دانشگاه علمی کاربردی را وابستگی اندک آن به بودجه‌های دولتی بیان کرد و گفت: ویژگی منحصر به‌فرد دیگر دانشگاه، آموزش در محیط واقعی کار است.
رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی استان کرمان خاطر نشان کرد: دانشگاه جامع علمی کاربردی از سال ۱۴۰۰ اقدام به تنظیم سند آمایش علمی کاربردی در تمام استان‌ها کرد که  پیاده‌سازی آن منجر به غربالگری و حذف یکسری از رشته‌ها شد و ۸۷۸۵ رشته‌ در سال ۱۴۰۱ به ۴ هزار و  ۴۰۹ کد رشته در سال‌جاری رسید و همچنین دانشگاه از سال گذشته برای توسعۀ مراکز آموزشی جدید علمی کاربردی، شرط تضمین اشتغال را مطرح کرده که بر اساس آن، مراکزی که می‌خواهند راه‌اندازی شوند باید در کنار یک صنعت یا بنگاه اقتصادی باشند که خروجی آن منجر به اشتغال شود که با اجرای این طرح حدود ۱۵ هزار ظرفیت پذیرش دانشجو فراهم شد.
دکتر مسعود ایرانمنش با بیان اینکه براساس آمارها طی سه سال گذشته ۸۸ درصد دانش‌آموختگان این دانشگاه در استان شاغل شده‌اند گفت: از این تعداد ۵۹ درصد در ابتدای دانشجویی و طول دوران تحصیل و ۴۱ درصد نیز بعد از اتمام تحصیل به چرخه اشتغال رسیده اند.
وی تاکید کرد: یک هزار رشته در مراکز آموزش علمی کاربردی  کشور وجود دارد که در استان کرمان ۱۰۹ کد رشته محل داریم که ۶۷ رشته در مقطع کاردانی و ۴۲ رشته در مقطع کارشناسی را شامل می شود. براساس آمایشی که در سال ۱۴۰۳ انجام دادیم ۱۶ کد رشته از رشته های دانشگاه جامع علمی کاربردی استان کرمان حذف شد چون بازار کار نداشتند.
رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی استان کرمان اظهار داشت: یکی دیگر از اقدامات دانشگاه جامع علمی کاربردی با هدف تضمین ارتقاء کیفیت آموزش، نظارت هوشمند است که از مهرماه سال‌جاری، تمام مراکز آموزشی ملزم به اجرای این نظارت هوشمند شده‌اند و ساختار فیزیکی آن هم ایجاد شده و تمام مراحل آموزش، تحت نظارت آنلاین است.
دکتر ایرانمنش بیان کرد: یکی از ویژگی‌های منحصر به‌ فرد دانشگاه جامع علمی کاربردی این است که در حوزۀ آموزش متکی به نیروهای آموزشی ثابت نیست و نیروها به‌صورت حق‌التدریس با دانشگاه همکاری می‌کنند زیرا آموزش‌ها بر اساس نیاز جامعه ارائه می‌شود و هر سال تعدادی از رشته‌ها حذف می‌شوند و رشته‌های جدید جایگزین می‌شوند. وی خاطرنشان کرد: شرکت‌ها، موسسات و دستگاه‌های اجرایی زیادی در زمینۀ آموزش هزینه می‌کنند اما این آموزش‌ها هدفمند نیست و ممکن است در راستای نیاز شغلی فرد نباشد که با انجام صلاحیت حرفه‌ای آموزش‌ها هدفمند می‌شوند که در این زمینه نیز اخیرا سازمان امور استخدامی کشور مجوز انجام هزار نفر انجام صلاحیت حرفه‌ای را به دانشگاه جامع علمی کاربردی داده است که دستگاه‌های اجرایی می‌توانند آن را انجام دهند.
وی یادآور شد: داشتن مدرک کارشناسی ارشد، حداقل سه سال سابقۀ کار در ارتباط با رشتۀ خود و شرط سنی بین ۲۸ تا ۶۵ سال از شرایط پذیرش مدرس برای دانشگاه جامع علمی کاربردی است.
رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی استان کرمان در خاتمه با بیان این‌که در کشور و خصوصاً استان کرمان مشکل ضعف فرهنگ کار وجود دارد، گفت: متاسفانه بخشی از فارغ‌التحصیلان دانشگاهی تمایلی به کسب مهارت برای جذب در بازار کار ندارند.