به مناسبت گرامیداشت آغاز سی و سومین سال تأسیس دانشگاه
سخنرانی رییس دانشگاه جامع علمی کاربردی استان تهران شرق پیش از خطبه های نمازجمعه پاکدشت
به مناسبت سالگرد تأسیس دانشگاه ، رییس دانشگاه جامع علمی کاربردی استان تهران شرق پیش از خطبههای نماز جمعه پاکدشت، به تشریح دستاوردها و برنامههای آینده دانشگاه پرداخت.
به گزارش روابط عمومی دانشگاه جامع علمی کاربردی استان تهران شرق، دکتر خداداد واحدی، واحد استانی در مراسم نماز جمعه پاکدشت، ضمن گرامیداشت یاد و خاطره شهید سیدحسن نصرالله و شهدای مقاومت، بر ادامه راه این شهیدان بزرگوار تاکید کرد و گفت: شهدای مقاومت الگوی ما در مبارزه با ظلم و استکبار هستند.
رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی استان تهران شرق اظهار داشت: لازمه تحکیم جامعه اسلامی، برخورداری از اقتصادی سالم و شکوفاست و تحقق این شکوفایی نیازمند این است که آموزشهای ارایه شده مبتنی بر دانش کاربردی باشد. برای کاربردی شدن دانش، آموزش ها باید از مولفههایی همچون تناسب برنامه های درسی و تجهیزات تخصصی با تغییرات پرشتاب محیطی، بهرهمندی همزمان از تخصص نخبگان علمی و تجربه خبرگان شغلی به عنوان موتور محرک برای خلق دانش و تلفیق آن با توانایی شغلی و همچنین پیوند بین دنیای آموزش با دنیای کار برخوردار باشند به این ترتیب ضرورت دارد متولیان آموزشهای عالی مهارتی در گذار به سوی اقتصاد مبتنی بر دانش مجدانه نقشآفرینی نمایند.
رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی استان تهران شرق افزود: بر این اساس دانشگاه جامع علمیکاربردی تلاش نموده طلایهدار حرکت عظیمی در کشور باشد ، این دانشگاه با رسالت تربیت نیروی ماهر و متخصص و با درک اهمیت کار، مهارتآموزی و کارآفرینی در نظام آموزش عالی و همچنین توجه به معارف قرآن و عترت و منظومه فکری رهبر فرزانه انقلاب اسلامی؛ به عنوان دانشگاه مهارت آفرین علم را با عمل و تئوری را با کاربرد پیوند زده به جنگ داعش بیکاری شتافته است تا از طریق بازطراحی فرآیندها و تقویت آموزشها در محیط واقعی کار؛ دانش آموختگانی تربیت نماید که ضمن سرآمدی در کاربرد علوم فراگرفته شده، الگویی برای ترویج خودباوری، خداباوری و دغدغه مندی نسبت به جامعه باشند به این ترتیب این دانشگاه علاوه بر تربیت نیروی ماهر و متخصص با پرورش ذهنیت کارآفرینی در بین دانشجویان آنان را برای حرکت در مسیر اشتغال نیز هدایت میکند.
دکتر واحدی تصریح کرد: برای تحقق این هدف تلاش شده است باتوجه به تغییرات چشمگیر در ﺟﻤﻌﯿﺖ، ﻧﯿﺮوی ﮐﺎر و اﻃﻠﺲ ﻣﺸﺎﻏﻞ کشور؛ برنامه¬ریزی برای ارایه آموزش¬های شغلی مطابق آمایش سرزمینی و نیازهای احصا شده هر استان با بهرهمندی از ظرفیت بخش خصوصی و بدون ایجاد بار مالی مازاد بر دوش دولت صورت پذیرد تا دستیابی به محصول با کیفیت که همان دانشآموخته متبحر، خلاق و کارآفرین است، مسیر شود.
وی افزود: در 3 سال اخیر، دانشگاه جامع علمیکاربردی برای ساختن ریلهایی که این مسیر پر پیچ و خم را هموار نماید تلاشهای بسیاری نمود ، اقداماتی که هر یک به لطف پروردگار، دستاوردهای ماندگاری برای میهن اسلامی به همراه خواهد داشت.
رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی استان تهران شرق در ادامه گفت: با این ملاحظه که دانشـگاهها با توجه به هدف، نقش و ماموریت خود در نسلهای مختلف و براساس شرایط محیطی، ناگزیر به تغییر رویکرد میباشند، دانشگاه جامع علمیکاربردی همسو با سیاست های کلان و متناسب با ماموریت ترسیم شده با درک اهمیت آمایش سرزمین برای مدیریت آینده، از سال 1400 تنظیم سند آمایش آموزش عالی علمی کاربردی را به عنوان اولویت اصلی در دستور کار قرار داد، سندی که اجرای آن دستاوردهای حائز اهمیتی را به دنبال داشته است ، در حال حاضر این سند متناسب با آمایش سرزمین هر استان تهیه و مبنای پذیرش های دانشگاه قرار گرفته است. دکتر واحدی تصریح کرد: پیاده سازی و تمرکز بر سند فوق طی 4 پذیرش اخیر دانشگاه منجر به غربالگری و حذف بخش قابل توجهی از رشته محل های فاقد تقاضا و نیاز بازار - کاهش رشته محل ها از 8775 در پذیرش مهر 1401 به 4409 رشته محل در پذیرش مهر1403- گردیده است.
وی افزود: با عنایت به اینکه ماهیت آموزش های علمی کاربردی نشأت گرفته از نیازهای بازارکار و حوزه های شغلی است، روزآمدی این نوع از آموزش ها همگام با تحولات شغلی به عنوان یک اصل قلمداد می شود. بر این اساس با بهره مندی از حضور خبرگان حوزه های شغلی و متخصصان موضوعی پس از مطالعه، جمع آوری و پردازش اطلاعات بازارکار با رویکرد شناسایی، طبقه بندی مشاغل موجود و آینده کشور به ویژه با تاکید بر مشاغل نوظهور و کم سرمایه بر و با بهره گیری از منابع اطلاعاتی متعدد و نتایج مطالعات آمایش سرزمینی و آمایش آموزش عالی علمیکاربردی، 125 عنوان رشته جدید از طریق تحلیل حوزه های شغلی و استخراج شایستگی هر یک از مشاغل، احصاء، تدوین شد با استقبال متقاضیان این رشته ها از سال 1401 متناسب با نیاز هر منطقه در مراکز آموزش علمیکاربردی سراسر کشور در حال اجراست.
رئیس واحد استانی تهران شرق در ادامه اظهار داشت: دانشگاه جامع علمی کاربردی استان تهران شرق دارای 58 مرکز آموزشی با بیش از 35 هزار دانشجوی فعال ، بیش از 4 هزار مدرس ، 58 مرکز نوآوری و کارآفرینی ، 20 دفتر کاریابی تخصصی، ، 236 رشته در مقطع کاردانی و کارشناسی با رسالت تربیت نیروی ماهر و متخصص و با درک اهمیت کار، مهارتآموزی و کارآفرینی فعالیت می کند. دکتر واحدی افزود: ما با ایجاد رشتههای جدید و اجرای طرحهای نوآورانه مانند طرح آباد، به دنبال ارتقای کیفیت آموزش و افزایش فرصتهای شغلی برای دانشآموختگان هستیم.
رئیس واحد استانی تهران شرق خاطر نشان کرد: از دیگر برنامه های دانشگاه جامع علمی کاربردی نظارت هوشمند است که توسط سیستم های نظارتی استاندارد کلاسها ارزیابی میشود.
گفتنی است در حاشیه برگزاری نماز جمعه پاکدشت ، میز خدمت دانشگاه جامع علمی کاربردی استان تهران شرق با حضور رئیس، جمعی از مدیران و روسای مراکز آموزش علمی کاربردی استان تهران شرق برگزار شد.
