به مناسبت آغاز سی و سومین سال تأسیس دانشگاه
سخنرانی معاون فرهنگی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری دانشگاه جامع علمی کاربردی پیش از خطبه های نماز جمعه شهر دماوند
به مناسبت گرامیداشت آغاز سی و سومین سال تأسیس دانشگاه؛ معاون فرهنگی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه جامع علمی کاربردی پیش از خطبه های نماز جمعه شهر دماوند سخنرانی کرد.
به گزارش روابط عمومی دانشگاه جامع علمی کاربردی ، حجت الاسلام مجید علی محمدی رزوه جمعه 20 مهرماه به عنوان سخنران پیش از خطبه های نماز جمعه شهر دماوند ، گزارشی از فعالیت های این دانشگاه ارائه کرد.
حجت الاسلام علی محمدی اظهار داشت: دانشگاه جامع علمیکاربردی با هدف تربیت نیروی انسانی متخصص و کارآمد و رفع نیازهای علمی و مهارتی بازار کار کشور از سال ۱۳۷۱ تأسیس شد. در واقع، این دانشگاه یکی از مهمترین نهادهایی است که بین علم و مهارتهای عملی پلی ایجاد میکند. بسیاری از جوانان این مرز و بوم، با ورود به این دانشگاه، نه تنها مدرک تحصیلی دریافت میکنند، بلکه مهارتهای کاربردی و عملی را نیز فرا میگیرند که برای پیشرفت شخصی و همچنین توسعه کشور بسیار حیاتی است. وی افزود: یکی از ویژگیهای برجسته دانشگاه جامع علمیکاربردی این است که تمرکز خود را بر آموزشهای عملی و کاربردی گذاشته است در واقع، هدف اصلی دانشگاه این است که فارغالتحصیلان خود را مستقیماً برای ورود به بازار کار آماده کند. در دنیای امروز که تکنولوژی و صنایع به سرعت در حال تغییر و پیشرفت هستند، وجود نیروی کار متخصص و ماهر از اهمیت بسیاری برخوردار است. معاون فرهنگی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه جامع علمی کاربردی افزود: این دانشگاه با ارائه دورههای متنوع در رشتههای فنی، مهندسی، خدماتی، فرهنگی و هنری، کمک میکند تا جوانان ما بتوانند در عرصههای مختلف جامعه نقشآفرینی کنند.
وی در ادامه گفت: امروز یکی از مشکلات اصلی کشور ما بیکاری جوانان است و دانشگاه جامع علمیکاربردی با ارائه آموزشهای مهارتی و تربیت نیروهای متخصص، به حل این معضل کمک میکند. این دانشگاه تلاش میکند تا با شناسایی نیازهای واقعی بازار کار و ایجاد دورههای متناسب با این نیازها، جوانان را برای مشاغل مختلف آماده کند. در نتیجه، فارغالتحصیلان این دانشگاه نه تنها دارای دانش تئوری هستند، بلکه توانایی عملی انجام کارها را نیز دارند.
حجت الاسلام علی محمدی تصریح کرد: علاوه بر این، دانشگاه جامع علمیکاربردی ارتباط نزدیکی با صنایع و مراکز تولیدی دارد. این ارتباط باعث میشود که دانشجویان با نیازها و چالشهای واقعی صنایع آشنا شوند و در نتیجه، آموزشهایی که دریافت میکنند مستقیماً با نیازهای بازار کار مطابقت داشته باشد. این رویکرد میتواند به بهبود وضعیت اقتصادی کشور نیز کمک کند، چرا که با تربیت نیروی متخصص و کارآمد، بهرهوری در بخشهای مختلف افزایش مییابد.
حجت الاسلام علی محمدی در ادامه گفت: دانشگاه جامع علمی کاربردی به عنوان یکی از بازوان اجرایی آموزشهای عالی، همسو با سیاستهای کلی اشتغال ابلاغی سال 1403 مقام معظم رهبری مدظله العالی و در جهت تحقق تکالیف تعیین شده در برنامه های توسعه مبنی بر ارتقای سهم آموزشهای مهارتی به ویژه برنامه های ششم و هفتم؛ با تمرکز بر رفع چالش اشتغال جوانان، الگوهای مطلوب آموزشهای شغلی را با استفاده از ظرفیت محیط واقعی کار طراحی نموده تا در تربیت نیروی انسانی ماهر و توانمند به عنوان مولفه ی انکارناپذیر توسعه ی پایدار، سهیم و در اشتغال اثربخش نیز نقش آفرین باشد ، با این رویکرد اگرچه طراحی، تدوین و اجرای آموزشهای عالی علمی کاربردی با توجه و نگاه به شغل و بازار کار انجام می شود که نتیجه آن اشتغال قریب به 73 درصد دانش آموختگان این نظام است.
وی افزود: با نگرش جدید طی مشارکت همه ذینفعان از جمله صاحبان کسب و کار، همه فرآیندها، به نحوی بازآفرینی شدند که متضمن اشتغال دانشجویان و دانش آموختگان نظام آموزش عالی علمی کاربردی باشند. بنابراین با شناسایی ظرفیت های اشتغال حوزه های شغلی و با استناد برنامه اشتغال صنایع؛ نسبت به تنظیم برنامه تضمین اشتغال اقدام شد که طی دو سال اخیر اشتغال بیش از 15 هزار ظرفیت پذیرش دانشجو در این دانشگاه توسط صنایع مختلف کشور به دو صورت در زمان تحصیل و پس از فراغت از تحصیل تضمین شده است. ضرورت تسری و گسترش این نگاه آینده نگر موجب شد تا برای مراکز آموزش علمی کاربردی موجود نیز به عنوان حلقه واسط بین بازار و آموزش نیز تعریف نقش شود تا موتور محرکی برای تامین و تربیت نیروی انسانی مورد نیاز مشاغل متناسب با نیاز آن ها باشند.
معاون فرهنگی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه جامع علمی کاربردی در ادامه گفت: با وجود اینکه دانشگاه ها متولی ایجاد اشتغال برای خروجی های خود نیستند اما دانشگاه جامع علمی کاربردی به این موضوع ورود کرد و کارکرد خود را به گونه ای بازتعریف نمود که در صورت وجود شرایط عمومی اشتغال از جمله اراده و خواست فرد، متضمن اشتغال باشد، بنابراین با رویکرد پذیرش مسئولیت اجتماعی در اشتغال دانش آموختگان دانشگاهی و با نگاهی آسیب شناسانه، نیاز انبوه فارغ التحصیلان سایر دانشگاهها به مهارت آموزی برای ورود به بازار کار و ضرورت توانمندسازی شاغلین بخشهای مختلف را تشخیص داده و با هدف پاسخگویی به مقتضیات حوزه های شغلی و تغییرات مداوم آن؛ طرح ملی آموزش برای اشتغال دانش آموختگان –طرح آباد- را برای ارتقای توان اشتغال پذیری دانش آموختگان دانشگاهی طراحی نمود تا در گام اول در مسئولیت اجتماعی اشتغال سالانه 50 هزار دانش آموخته بیکار سهیم شود ، طرحی که با اخذ تصویب نامه هیئت وزیران در خرداد ماه سال جاری تحول جدی را در فرآیندهای جذب و بکارگیری، نگهداشت و توانمندسازی نیروی انسانی را برای صنعت و در درون صنایع تسهیل خواهد نمود. در این راستا طی تفاهم با سازمان نظام صنفی رایانه ای کشور نسبت به پذیرش مسئولیت 250 هزار نفر نیروی فناوری اطلاعات که از نیازهای اساسی کشور در این مقطع به شمار می رود و در برنامه هفتم توسعه نیز تکلیف شده است، اعلام آمادگی شده است چرا که شناسایی، طراحی و اجرای آموزشهای تکمیلی بین سطوح تحصیلی و کوتاه مدت به منظور افزایش توانمند تخصصی شاغلین و بروزرسانی آنها یکی از ویژگیهای خاص و متمایز این دانشگاه به شمار می رود. نکته قابل توجه استقبال بی نظیر متقاضیان و رشد چشمگیر ارایه این آموزشهای توانمندساز طی دو سال اخیر در این دانشگاه بوده است.
حجت الاسام علی محمدی طرح صلاحیت حرفهای را از دیگر دستاوردهای این دانشگاه برشمرد و افزود: صلاحیت حرفه ای بسیاری از مشکلات امروز مشاغل در حیطه توانمندی نیروی انسانی برای کاربرد تجهیزات و امکانات است برای رفع این معضل لازم است شاغلین هر بخش شرایط احراز شغل تخصصی خود را کسب نمایند تا بتوانند در انجام آن اثربخش باشند. این دانشگاه با تجربه همکاری از نزدیک با صنایع مختلف در این حوزه ورود کرده و طی تعامل با بخشهای مختلف به نحوی که دنیای بازار کار، نیاز خود را از منظر صلاحیت حرفه ای به دنیای آموزش منتقل و پاسخ را از آن دریافت می نماید. در حال حاضر به مجوز سازمان اداری و استخدامی کشور احراز صلاحیت حرفه ای کارکنان دولت به این دانشگاه واگذار شده که در مراحل اجرایی است. ضمن اینکه با درخواست متولیان شغلی غیر دولتی احراز صلاحیت شاغلین حوزههای مرتبط نیز در حال انجام است.
معاون فرهنگی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه جامع علمی کاربردی ادامه داد: هر چند پیاده سازی و اجرای برنامه های فوق، کیفیت را در این دانشگاه در سطح قابل توجهی ارتقا بخشید، اما از آن جایی که ارتقای مولفه هایی چون ایجاد امید اجتماعی، تحقق مسئولیت پذیری ملی و اشتغال پذیری؛ ریشه در تضمین کیفیت و حفظ و تداوم آن دارد، طرح جامع نظارت هوشمند برای تضمین کیفیت در دانشگاه جامع علمی کاربردی آغاز شده است. با اجرای این طرح فرآیندهای نظارت و ارزیابی اجرای صحیح فرآیند آموزش مورد رصد قرار گرفته و اصلاح در مسیر حرکت جایگزین تصمیمات دفعی خواهد شد.
حجت الاسام علی محمدی در خاتمه اظهار داشت: از همه شما عزیزان تقاضا دارم که جوانان خود را تشویق کنید تا به این دانشگاه و فرصتهای آن توجه ویژهای داشته باشند و اگر دغدغه شغلی برای آینده فرزندانمان وجود داشته باشد، باید آن ها را به سمت آموزشهای مهارتی یا حرفه آموزی هدایت کنیم.
