استاندار زنجان:
ظرفیت های منحصربفرد دانشگاه جامع علمی کاربردی، فرصت مناسبی برای تأمین نیروی مهارتی مورد نیاز کشورهای همجوار است
استاندار زنجان گفت: ظرفیت های منحصربفرد دانشگاه جامع علمی کاربردی، فرصت مناسبی برای تأمین نیروی مهارتی مورد نیاز کشورهای همجوار است.
به گزارش روابط عمومی دانشگاه جامع علمی کاربردی استان زنجان، سرپرست معاونت پژوهش و فناوری دانشگاه جامع علمی کاربردی با استاندار زنجان دیدار و گفت و گو کرد.
در این دیدار، دکتر سید محسن صادقی استاندار زنجان با بیان اینکه دانشگاه جامع علمیکاربردی میتواند پایلوت آموزش بینالمللی نیروی کار فنی باشد، بر ظرفیتهای منحصر بهفرد این دانشگاه در تربیت نیروی انسانی ماهر و لزوم تدوین برنامهای استراتژیک مبتنی بر نیازهای صنعت و حرکت به سوی آموزش بینالمللی نیروی کار فنی تأکید کرد.
دکتر صادقی، با بیان اینکه این دانشگاه از ساختاری متفاوت و کاربردی برخوردار است؛ گفت: دانشگاه جامع علمیکاربردی بهعنوان دانشگاهی مهارتمحور و صنعتگرا، ظرفیتی ممتاز و متمایز نسبت به سایر دانشگاههای کشور دارد که باید به درستی از آن بهره گرفته شود. وی با اشاره به ساختار منعطف و نزدیک این دانشگاه به نیازهای بازار کار و صنعت، افزود: ضروری است با تدوین یک برنامه راهبردی جامع، متناسب با نیازهای واقعی صنایع استان و کشور، زمینه تعامل دوسویه میان دانشگاه و صنعت بیش از پیش فراهم شود. استاندار زنجان همچنین با تأکید بر نگاه بینالمللی به مقوله آموزشهای علمی کاربردی، خاطرنشان کرد: بر اساس نیازسنجی های انجام شده در کشورهای حاشیه خلیج فارس، امکان تربیت نیروی انسانی فنی و متخصص برای اعزام به بازار کار بینالمللی وجود دارد و دانشگاه جامع علمیکاربردی میتواند نقش محوری در این زمینه ایفا کند. نماینده عالی دولت در استان زنجان با اعلام آمادگی کامل استانداری زنجان در حمایت از توسعه آموزشهای علمی کاربردی، تصریح کرد: استان زنجان آماده است تا با همکاری دانشگاه جامع علمیکاربردی، گامهای مؤثری در راستای تربیت نیروی کار توانمند و مورد نیاز بازارهای بینالمللی بردارد.
استاندار زنجان در ادامه به مواردی مانند لزوم ورود دانشگاه به بخش های گردشگری و صنایع دستی در استان اشاره کرد و ضمن تشکر از اقدامات دانشگاه جامع علمی کاربردی در ارائه آموزش های لازم، لزوم ورود هر چه بیشتر دانشگاه را به ارائه آموزش ها در حوزه های هنر مسگری، گلیم بافی، ملیله کاری و چاروق دوزی مهم و ویژه برشمرد. بخش کشاورزی استان نیز موضوع دیگری بود که دکتر صادقی از آن به عنوان یکی از مسائل مهم در جهت صرفه جویی منابع آبی اشاره کرد و افزود: دانشگاه می تواند از طریق آموزش های مهارتی کوتاه مدت به کشاورزان راه های جایگزینی روشهای مدرن در کشاورزی را با روش های سنتی در راستای صرفه جویی و بهره برداری حداکثری از منابع و تکنولوژی آموزش دهد.
در ادامه دکتر خلیلی، سرپرست معاونت پژوهش و فناوری دانشگاه جامع علمیکاربردی کشور، ضمن قدردانی از حمایت های استاندار زنجان، از آمادگی این دانشگاه برای توسعه آموزش های علمی کاربردی مسئله محور در استان خبر داد و گفت: دانشگاه جامع علمیکاربردی می تواند با تکیه بر تجربه، ساختار منعطف و بهره گیری از ظرفیت شرکت های صنعتی استان، خدمات آموزشی مؤثر و هدفمندی ارائه دهد. وی با اشاره به برنامه ریزی برای ایجاد برج های فناوری تخصصی در حوزههای توسعه شرکت های دانش بنیان و صنایع غذایی سالم افزود: برگزاری دوره های کوتاه مدت مهارتی در راستای نیازهای استان زنجان، از دیگر برنامههای دانشگاه جامع علمیکاربردی است که میتواند در کاهش مشکلات اشتغال و ارتقاء بهرهوری نیروی انسانی مؤثر واقع شود.
سرپرست معاونت پژوهشی و فناوری دانشگاه در بخش دیگری از سخنان خود به موضوع ایجاد صندوق پژوهش و نوآوری با همکاری بخش خصوصی اشاره کرد و گفت: با راه اندازی صندوق با محوریت دانشگاه جامع علمی کاربردی، بخشی از زیست بوم تجاری سازی علم و توسعه اشتغال که همواره مورد تأکید استانداران می باشد توسط دانشگاه پوشش داده خواهد شد و در این راستا خواستار حمایت بخش خصوصی استان زنجان در ایجاد و توسعه صندوق مذکور شد. دکتر خلیلی در ادامه به موضوع به بخش تقویت نیرو انسانی دانشگاه و توانمندسازی مدرسان دانشگاه از طریق رتبه بندی اشاره کرد و اظهار امیدواری کرد که مجموع اقدامات دانشگاه در قالب ده سیاست محوری، نویدبخش آینده ای روشن برای آموزش های علمی کاربردی در سال های آتی خواهد بود.
در بخش پایانی، دکتر یوزباشی، رئیس واحد استانی، ضمن اشاره مختصر به برخی اقدامات واحد استانی زنجان در طی سال های گذشته و اثرگذاری در موضوع اشتغال، اظهار داشت: تمامی فعالیت های دانشگاه از جمله برگزاری آموزش های کوتاه مدت و اجرای رویدادهای شتاب دانشگاه در تطابق و همسویی کامل با سیاست های توسعه ای استان انجام می شوند. وی اظهار امیدواری کرد دانشگاه جامع علمی کاربردی استان به عنوان بخشی از توسعه حکمرانی بر پایه آموزش، نقشی اثرگذار ایفا نماید.
