مدیرکل کار،تعاون و رفاه اجتماعی استان خراسان رضوی:
اولویت دانشگاه جامع علمی کاربردی پرورش نیروهای خلاق و کارآفرین است
مدیرکل کار، تعاون و رفاه اجتماعی خراسان رضوی در دیدار با رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی استان گفت: اولویت دانشگاه جامع علمی کاربردی پرورش نیروهای خلاق و کارآفرین است.
به گزارش روابط عمومی دانشگاه جامع علمی کاربردی استان خراسان رضوی، دکتر عقیل مختاری، مدیرکل اداره کار، تعاون و رفاه اجتماعی خراسان رضوی در دیدار با رئیس واحد استانی، ضمن اشاره به اهمیت آموزش های مهارتی برای اشتغال گفت: امروزه بیشتر دانشگاه ها اذعان دارند که نیروهای مهارتی پرورش می دهند یا به سمت این آموزش ها در حرکت هستند اما آنچه برای دانشگاه جامع علمی کاربردی باید در اولویت قرار گیرد پرورش نیروهای خلاق و کارآفرین است چرا که تجربه کشورهای توسعه یافته نشان می دهد که پرورش نیروهای کارآفرین و خلاق موجب کاهش هزینه های دولت می شود و علاوه بر اینکه خودش توقع شغل از دولت ندارد بلکه تعدادی از نیروهای ماهر را جذب بازار کار می نماید.
وی افزود: صنایع کشور به نیروهای ماهر نیازمند هستند و دانش آموخته ماهر بیکار نمی ماند اما آنچه اتفاق افتاده این است که همه دانشگاه ها عزم شان را بر آموزش نیروهای کاری ماهر گذاشته اند ولی در دانشگاه جامع علمی کاربردی مسیر آموزش های مهارتی و تخصصی به گونه ای است که کارآفرین پرورش می دهد، دولت نیز بستر حمایت از کارآفرینی را فراهم آورده است و ما در اداره کل کار، تعاون و رفاه اجتماعی استان آمادگی مراهی با کارآفرینان را داریم.
دکتر مختاری در ادامه با اشاره به موازی کاری سازمان ها و نهادها در امر آموزش گفت: موازی کاری به ویژه در حوزه آموزش های مهارتی در میان سازمان ها و ارگان های متولی موجب سردرگمی و افت این آموزش ها شده است و این موضوع به یک معضل تبدیل شده است درحالی که باید یک هم افزایی و انسجام بین ارگان های متولی آموزش های مهارتی بوجود آید تا بتوانیم برای ارتقاء فرهنگ مهارت آموزی تلاش بیشتر و موثری داشته باشیم
وی با اشاره به بخش حفاظت و ایمنی و بهداشت کار که برعهده اداره کار، تعاون و رفاه اجتماعی است به عنوان یک نمونه از این کارها گفت: از آنجا که این بخش مهم برعهده این اداره است اگر در این حوزه اتفاقی در هرجایی افتاد بازرسی در اولین مراجعه از اداره کار و تعاون استعلام می گیرد و ما باید پاسخگو باشیم لذا ما موظف هستیم در این بخش، خودمان آموزش بدهیم و برون سپاری این موضوعات به سختی اتفاق می افتد و اگر هم باشد باید مورد تایید وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی باشد لذا ما باید در آموزش نیز ورود پیدا کنیم در صورتی که این کار وظایف ما را گسترده می کند و موجب عریض و طویل شدن سازمان می گردد.
مختاری در پایان گفت: برای برون رفت از این مسایل و موازی کاری ها باید سازمان های متولی امر مهارت آموزی با یک وفاق نظر و هم اندیشی و تقسیم مسئولیت آنرا به سرانجام برسانند و جایگاه هر ارگان و سازمانی که نقشی در امر این امر دارند در شوراهای مشورتی، کارگروه ها و اتاق فکرها مشخص و معین باشد.
رئیس واحد استانی خراسان رضوی نیز در این دیدار با شرح مختصری از فلسفه وجودی دانشگاه جامع علمی کاربردی گفت: یکی از محوری ترین مسوولیت های تعریف شده برای دانشگاه جامع علمی کاربردی در اسناد بالادستی، توانمند سازی و بهبود فضای اشتغال است لذا باید ساز و کاری پیدا کرد تا آموزش های مهارتی علمی کاربردی توسعه بیشتری پیدا کرده و دانش آموختگان ذیل طرح آباد دانشگاه، آموزش های مهارتی ببینند.
وی افزود: دانشگاه هم چنین با برنامه ریزی درسی و آمایش آموزش عالی حوزه مهارتی در مناطق کشور درخصوص نیاز استان کاملا واقف است که بسیاری از شهرستان ها به آموزش رشته های جدید نیاز دارد اما در این خصوص به همراهی و تعامل سازمان ها و ارگان های استان نیاز دارد تا بتواند مسوولیت خود را که آموزش های مهارتی مختص مشاغل آن منطقه است را با بهترین کیفیت اجرا کند و این موضوع سبب جلوگیری از هدر رفت وقت و هزینه های نیروی انساانی ان منطقه می شود.
وی در پایان اظهار داشت: دانشگاه جامع علمی کاربردی برای انتقال تجربیات و تعامل و همراهی باهمه متولیان عرصه آموزش های مهارتی در بخش های مختلف استان اعلام آمادگی می کند.
