رئیس انجمن پیشگامان صنعت استان مرکزی:

مدل آموزش های علمی کاربردی می تواند پاسخگوی نیاز واحدهای صنعتی در کشور به نیروی متخصص باشد

۰۷ خرداد ۱۴۰۴ | ۱۳:۳۰ کد : ۸۰۲۰۸ اخبار واحدهای استانی
تعداد بازدید:۲۰

رئیس انجمن پیشگامان صنعت استان مرکزیذ گفت مدل آموزش های علمی کاربردی می تواند پاسخگوی نیاز واحدهای صنعتی در کشور به نیروی متخصص باشد .
به گزارش روابط عمومی دانشگاه جامع علمی کاربردی استان مرکزی، رئیس انجمن پیشگامان صنعت استان مرکزی در نشست هم‌اندیشی آموزش‌های کوتاه‌مدت مرکز آموزش علمی کاربردی ماشین‌سازی اراک که با حضور دکتر نظام آبادی رئیس واحد استانی، دکتر طاعتی سرپرست دفتر برنامه‌ریزی، بودجه و تحول اداری استانداری مرکزی و جمعی از صاحب نظران صنعت استان برگزار شد، با تأکید بر اینکه مرکز آموزش ماشین‌سازی اراک یکی از افتخارات ملی است، افزود: صنعتی شدن کشور، مرهون شرکت ماشین‌سازی اراک بوده که یکی از افتخارات این شرکت، تأسیس مرکز آموزش در قلب این مجموعه است و به‌جرأت می‌توان گفت حضور صنعتگران زبده در کشور، نتیجه فعالیت ۵۰‌ساله مرکز آموزش علمی کاربردی ماشین‌سازی اراک و آموزش‌های مهارتی این مرکز می‌باشد.
مهندس سعید رهنما ادامه داد: در کشور دانشگاه‌های معتبر زیادی در سطوح علمی بالا فعالیت دارند، اما صرف تدریس تئوریک نمی‌تواند پاسخگوی نیاز واحدهای صنعتی باشد.وی افزود: ما نیازمند نیروهای متخصص و ماهر هستیم؛ لذا همواره یکی از انتظارات از مجموعه مرکز آموزش ماشین‌سازی اراک، تربیت و تأمین نیروی انسانی مورد نیاز بخش صنعت بوده است؛ خواسته‌ای که از طریق مدل آموزش‌های مهارتی علمی‌کاربردی محقق می‌شود.
رئیس انجمن پیشگامان صنعت استان مرکزی اظهار کرد: برای توسعه سرمایه انسانی باید از مدرک‌گرایی فاصله گرفته و به سمت آموزش‌های عملی رفت، بنابراین درخواست صنایع استان مرکزی از مرکز آموزش ماشین‌سازی اراک، تأمین نیروی انسانی ماهر و تکنسین در قالب دوره‌های دانشگاهی و آموزش‌های مهارتی و تخصصی کوتاه‌مدت می‌باشد.
معاون علمی دانشگاه جامع علمی‌کاربردی استان مرکزی نیز در این نشست با اشاره به برخی مشخصه های دانشگاه جامع علمی کاربردی گفت: یکی از مزیت‌های دانشگاه جامع علمی‌کاربردی، انعطاف‌پذیری در بازنگری سرفصل دوره‌هاست که این امر آموزش‌ها را به‌روز و منطبق با واقعیت جامعه می‌سازد. رحیم رضایی افزود: یکی از فعالیت های دانشگاه جامع علمی کاربردی پذیرش دانشجو بر مبنای تضمین اشتغال است و این ضمانت ناشی از به‌روز بودن آموزش‌ها، مهارت‌آموزی در فضاهای کارگاهی و آزمایشگاهی، بوت‌کمپ‌های مهارتی و تخصیص وام‌های خوداشتغالی می‌باشد.
دکتر رضا امینی‌نژاد، رئیس مرکز آموزش علمی کاربردی ماشین‌سازی اراک نیز در این نشست با اشاره به بیش از نیم‌قرن تجربه آموزش‌های مهارت‌محور در مرکز آموزش ماشین‌سازی اراک، افزود: این مجموعه طی ۵۰ سال فعالیت با وجود تجربه فراز و نشیب‌های متعدد، همواره بر رسالت و مأموریت خود تأکید داشته و تکنسین‌های بسیاری را به صنعت کشور تزریق کرده است.
امینی‌نژاد در ادامه اظهار کرد: مرکز آموزش ماشین‌سازی اراک طرح‌های متعددی را طی دو سال گذشته در راستای توسعه آموزش‌های مهارتی برنامه‌ریزی و اجرایی کرده است که می‌توان به بازنگری سرفصل دوره‌های آموزشی و برگزاری نشست‌های تخصصی با مدیران صنایع در راستای تدوین دوره‌های کوتاه‌مدت اشاره کرد.
رئیس مرکز آموزش علمی کاربردی ماشین‌سازی اراک در پایان با اشاره به پیشینه این مجموعه گفت: مرکز آموزش ماشین‌سازی اراک دو سال پیش از شکل‌گیری شرکت، به‌منظور تربیت نیروی کار مورد نیاز خود آغاز به کار کرده و علاوه بر تربیت نیروی فنی متخصص، از سال ۱۳۷۷ تاکنون نیز به‌عنوان مرکز علمی‌کاربردی، دانشجویان فنی و متخصص بسیاری را جذب و فارغ‌التحصیل نموده است.
مهندس مهدی شهری مشاور صنعتی و مدرس دانشگاه جامع علمی کاربردی نیز در این نشست با اشاره به لزوم آموزش مهارت‌های نرم در مقوله آموزش و توسعه سرمایه انسانی، افزود: برای دستیابی به منابع انسانی کارآمد، نباید از نقش آموزش مهارت‌های نرم در کنار آموزش‌های فنی و مهارتی به‌ویژه برای مدیران و روسا غافل شد.
شهری ادامه داد: نوسازی سرمایه انسانی نیازمند آموزش‌های یکپارچه و هدفمند است که در این مسیر، نباید نسبت به آموزش‌های بدو خدمت و حین خدمت بی‌تفاوت بود. این مدرس دانشگاه افزود: دانشگاه جامع علمی‌کاربردی یک مدل آموزشی موفق بوده که به‌واقعیت بازار کار نزدیک‌تر است.