معاون نظارت و سنجش صلاحیت حرفه ای دانشگاه جامع علمی کاربردی:

صلاحیت حرفه‌ای؛ محور تحول آموزش های علمی کاربردی و محل پیوند آموزش و بازار کار است

۲۸ تیر ۱۴۰۴ | ۱۳:۰۲ کد : ۸۱۰۵۹ اخبار ستاد
تعداد بازدید:۴۰۳۷

معاون نظارت و سنجش صلاحیت حرفه ای دانشگاه جامع علمی کاربردی گفت: صلاحیت حرفه‌ای؛ محور تحول آموزش های علمی کاربردی و محل پیوند آموزش و بازار کار است.
به گزارش روابط عمومی دانشگاه جامع علمی کاربردی، دکتر محمدرضا نیستانی معاون نظارت و سنجش صلاحیت حرفه ای دانشگاه در جلسه هم‌اندیشی مراکز آموزش علمی کاربردی استان زنجان، ضمن تبیین جایگاه و اهمیت نظارت، پاسخ گویی و مسئولیت اجتماعی در مأموریت دانشگاه جامع علمی کاربردی، گفت: نظارت و ارزیابی در نظام آموزش علمی کاربردی صرفاً یک ابزار کنترل و بررسی عملکرد نیست، بلکه یک فرآیند راهبری برای ارتقاء کیفیت، نهادینه ‌سازی اخلاق حرفه ‌ای و بسترسازی برای تحقق دانشگاه پاسخگو و متعهد به جامعه است. دکتر نیستانی افزود: هدف از نظارت، نه صرفاً شناسایی کاستی‌ها، بلکه کمک به اصلاح عملکرد، ایجاد انگیزه برای بهبود مستمر و حمایت از مراکز برای تحقق مأموریت‌های واقعی آموزش علمی کاربردی است. 
وی تصریح کرد: امروز مراکز آموزش علمی کاربردی باید بیش از هر زمان دیگر به این سؤال پاسخ دهند که ما چگونه می توانیم به دانشجو، جامعه و نظام آموزش عالی کشور پاسخگو باشیم، در این راستا، پاسخگویی نه ‌تنها یک الزام اجرایی، بلکه نشان بلوغ نهادی و حرفه‌ای نظام آموزش عالی علمی کاربردی است. دکتر نیستانی تفاوت مهمی میان دو مفهوم کلیدی پاسخگویی و مسئولیت اجتماعی قائل شد و افزود: پاسخگویی به معنای الزام قانونی و اداری به ارائه توضیح، مستندسازی و امکان مواخذه است، این امر از الزامات رسمی عملکرد در نظام آموزش عالی علمی کاربردی است. معاون نظارت و سنجش صلاحیت حرفه ای دانشگاه جامع علمی کاربردی خاطر نشان کرد: مسئولیت اجتماعی سطحی فراتر از پاسخگویی دارد و به تعهد اخلاقی، انسان‌دوستانه و داوطلبانه مراکز برای ایفای نقش مؤثر در حل مسائل اجتماعی، توسعه منطقه‌ای و حمایت از گروه‌های آسیب‌پذیر اشاره دارد. وی افزود: مراکز آموزش علمی کاربردی برای رعایت اصل پاسخگوئی، نباید صرفاً به تأمین برنامه درسی و حضور مدرس بسنده کنند، بلکه لازم است کیفیت محیط یادگیری، نحوه ارتباط با صنعت، میزان اثربخشی آموزش در ارتقاء مهارت دانشجو و میزان موفقیت دانش‌آموختگان در بازار کار را در کانون توجه قرار دهند. معاون نظارت و سنجش صلاحیت حرفه ای دانشگاه جامع علمی کاربردی افزود: دانشگاه از مراکزی که به دنبال کیفیت بخشی فعالیتها و برنامه های خود هستند، انتظار دارد تا به خودارزیابی توجه ویژه داشته باشند. در این راستا، ستاد دانشگاه، آمادگی دارد تا با برگزاری کارگاه‌های تخصصی و توانمندسازی، مراکز را در این زمینه همراهی نماید.
دکتر نیستانی در بخش دیگری از سخنان خود، به موضوع مهم صلاحیت حرفه‌ای پرداخت و آن را مهم‌ترین پارادایم جدید در آموزش‌ عالی معرفی کرد. وی گفت: دانشگاه جامع علمی کاربردی با تکیه بر آموزش‌های مبتنی بر مهارت واقعی و تجربه عملی، پلی میان دانش و بازار کار ایجاد کرده و به فعالان بخش دولتی و خصوصی کمک می‌کند تا از طریق فرآیند ارزیابی صلاحیت حرفه ای، نیروهای شایسته‌ای را جذب و توسعه دهند. وی ادامه داد: سنجش صلاحیت حرفه‌ای گفتمان حاکم بر مدیریت منابع انسانی است و تمام فرآیندهای جذب، آموزش و ارتقاء کارکنان، نیازمند شناسایی و سنجش صلاحیت‌های حرفه‌ای مشاغل است. دکتر نیستانی با اشاره به تحولات جهانی در حوزه آموزش عالی گفت: امروزه در دنیا دو مدل آموزش بر پایه صلاحیت حرفه‌ای شکل گرفته است: یکی در سطح شرکت‌ها و آموزش‌های سازمانی و دیگری در سطح دانشگاه‌ها که هر دو بر مهارت واقعی، تجربه عملی و آمادگی حرفه‌ای افراد تأکید دارند. معاون نظارت و سنجش صلاحیت حرفه ای دانشگاه جامع علمی کاربردی در خاتمه گفت: شرکت‌ها برای بقا و رشد در بازار رقابتی به آموزش نیاز دارند، اما اغلب نمی‌دانند آموزش واقعی چه معنایی دارد، وظیفه دانشگاه، تبیین و تأمین آموزش‌هایی است که متناسب با نیاز صنعت و مبتنی بر ارزیابی صلاحیت حرفه‌ای باشد. 
در ادامه نشست، پیری، معاون دفتر صلاحیت حرفه ای دانشگاه، ضمن تبیین مفهوم و ساختار صلاحیت حرفه ای، برخی مصداق های موفقیت دانشگاه در بحث صلاحیت حرفه ای را مورد تجزیه و تحلیل قرار داد و به واکاوی برنامه های کاری مراکز آموزش علمی کاربردی استان زنجان در جهت موفقیت در بحث صلاحیت حرفه ای پرداخت. 
همچنین در این نشست، دکتر یوزباشی، رئیس واحد استانی زنجان، حضور معاون نظارت و سنجش و هیات همراه در استان زنجان را فرصتی مغتنم برای تقویت تعاملات، هم‌اندیشی و هم‌افزایی میان ستاد مرکزی دانشگاه و مراکز آموزش علمی کاربردی استان دانست. وی با اشاره به تحولات کلان در حوزه آموزش‌های علمی کاربردی و انتظارات روزافزون جامعه و بازار کار از دانشگاه جامع علمی کاربردی، تأکید کرد: مأموریت دانشگاه صرفاً ارائه آموزش نیست، بلکه تربیت نیروی انسانی دارای صلاحیت حرفه‌ای، مسئولیت‌پذیر و پاسخگو است. ادکتر یوزباشی در ادامه گزارشی از وضعیت کنونی استان زنجان در حوزه نظارت و ارزیابی و فعالیت های صلاحیت حرفه ای ارائه کرد و بر ضرورت نگاه جامع، هدفمند و مبتنی بر داده در ارزیابی ها تاکید کرد.


( ۲ )