معاون نظارت و سنجش صلاحیت حرفه ای دانشگاه جامع علمی کاربردی:
آموزش های علمی کاربردی نیاز بازار کار به نیروهای ماهر و متخصص را برطرف می کند
معاون نظارت و سنجش صلاحیت حرفه ای دانشگاه جامع علمی کاربردی گفت: آموزش های علمی کاربردی نیاز بازار کار به نیروهای ماهر و متخصص را برطرف می کند.
به گزارش روابط عمومی دانشگاه جامع علمی کاربردی، مراسم تکریم و معارفه سرپرست جدید واحد استان کهگیلویه و بویراحمد با حضور معاون نظارت و سنجش صلاحیت حرفه ای دانشگاه جامع علمی کاربردی، مسئولان استانی و کشوری در سالن شهید سلیمانی دانشگاه یاسوج برگزار شد.
دکتر محمدرضا نیستانی معاون نظارت و سنجش صلاحیت حرفه ای دانشگاه جامع علمی کاربردی در این مراسم با بیان اینکه تمام دورههای آموزشی در دانشگاه جامع علمی کاربردی پایش میشود، گفت: کیفیت آموزشی مراکز بصورت مستمر رصد می شود تا استانداردهای لازم را رعایت نمایند. دکتر نیستانی تصریح کرد: هیچکدام از زیرنظامهای آموزش عالی کشور هنوز به سطح پایش و ارزیابی 4 هزار 622 دوره آموزشی که ما انجام دادهایم، نرسیدهاند.
وی افزود: دانشگاه جامع علمی کاربردی با بیش از ۲۳۰ هزار دانشجو در سطح کشور، پیشگام در اعتباربخشی و ارزیابی مستمر دورههای آموزشی است. دکتر نیستانی اظهار کرد: ما در حال اجرای دقیق فرآیند اعتباربخشی هستیم که در دانشگاه های بزرگ دنیا جریان دارد و در این مسیر، کیفیت عملکرد مراکز بصورت مستمر رصد می شود. معاون نظارت و سنجش صلاحیت حرفه ای دانشگاه جامع علمی کاربردی کشور اظهار داشت: خوشبختانه در استان کهگیلویه و بویراحمد همدلی خوبی میان زیرنظامهای آموزش عالی وجود دارد و این ظرفیت ارزشمندی برای توسعه آموزشهای مهارتی و کاربردی است. دکتر نیستانی تصریح کرد: آموزش علمی کاربردی نهاد دولتی دائمی نیست، بلکه برای پاسخ به نیاز روز صنعت و بازار طراحی شده است؛ بنابراین مراکز یا دوره هایی که کارکرد و کیفیت لازم را نداشته باشند، باتوجه به نتایج اعتباربخشی، در آنها بازنگری، تغییر و اصلاح صورت می پذیرد.
وی با تأکید بر اینکه استان باید در حوزه آموزشهای علمی کاربردی تلاش بیشتری داشته باشد، ادامه داد: از شش مرکز در جوار صنعت در این استان، تنها یک مرکز فعال است، در حالیکه با توجه به تعداد قابل توجه شهرکهای صنعتی، این رقم بسیار اندک است. معاون نظارت و سنجش صلاحیت حرفه ای دانشگاه جامع علمی کاربردی کشور افزود: ما نیازمند ورود جدی صنایع و شرکتهای بزرگ به مسئولیتهای اجتماعی در حوزه آموزش هستیم، شکل گیری دورههای کوتاه مدت و مبتنی بر شایستگی نه تنها به ارتقاء کیفیت نیروی انسانی صنایع کمک میکند بلکه بهره وری این واحدها را نیز افزایش میدهد. دکتر نیستانی در خاتمه از مدیران استان، دانشگاهها و صنایع استان خواست با درک ضرورت آموزشهای مهارتی، برای ارتقای این نهاد ارزشمند علمی و توسعه اشتغال و مهارت محوری در استان، مشارکت فعال تری داشته باشند.
فتاح محمدی معاون سیاسی و امنیتی استاندار کهگیلویه و بویراحمد نیز با بیان اینکه دانشگاهها امروز نه کارمند، بلکه باید کارآفرین تربیت کنند، گفت: کارکرد دانشگاهها در دنیای امروز صرفاً آموزشی نیست، بلکه باید علاوه بر آموزش و پژوهش، نقشآفرینی در حوزه کارآفرینی و تربیت نیروی ماهر برای صنعت را نیز بر عهده بگیرند. وی افزود: نگاه به اشتغال در کشور ما غلط جا افتاده و هنوز بسیاری از دانشجویان تنها به دنبال پشت میزنشینی هستند، در حالیکه دانشگاهها باید تکنیسین و دانشجوی مهارت محور تحویل جامعه دهند. محمدی با بیان اینکه علم چراغ عقل است، اظهارکرد: ارتقاء عقلانیت در جامعه از مسیر علم میگذرد و دانشگاهها نقشی کلیدی در این فرآیند دارند.
دکتر مهدی نوری پور رئیس دانشگاه یاسوج نیز در این مراسم گفت: جنگ امروز جنگ تکنولوژی است و جایگاه علم و دانشگاه در جنگ تحمیلی ۱۲ روزه خود را نشان داد و پس از جنگ دانشگاهها مورد توجه بیشتر قرار گرفته اند. وی افزود: دانشگاه جامع علمی کاربردی یک ماهیت دوگانه دارد که دولتی است اما مراکز آن خصوصی است.
دکتر علی اکبر دسترنج، رئیس قبلی دانشگاه جامع علمی کاربردی استان کهگیلویه و بویراحمد نیز گفت: دانشگاه جامع علمی کاربردی براساس نیاز بازار کار رشته های خود را پایش کرده و پذیرش دانشجو می کند. دکتر دسترنج افزود: هم اکنون ۸ هزار و ۹۲ دانشجو در ۶ مرکز آموزش علمی کاربردی در استان کهگیلویه و بویراحمد مشغول تحصیل هستند. وی خاطرنشان کرد: ساختمان جدید دانشگاه جامع علمی کاربردی استان که عملیات اجرایی آن سال ۱۴۰۱ با اعتباری بالغ بر ۳۰ میلیارد تومان شروع شده بود آماده بهره برداری است. دکتر دسترنج افزود: در دو سال اخیر، دو مرکز آموزش علمی کاربردی استان کهگیلویه و بویراحمد به سطح دو ارتقا پیدا کردند.
دکتر محسن آرمین سرپرست جدید دانشگاه جامع علمی کاربردی استان کهگیلویه و بویراحمد نیز گفت: پرهیز از رفتارهای سلیقهای و تلاش برای رفع مشکلات آموزشی، فرهنگی و پژوهشی در اولویت کارها قرار دارد. وی افزود: سعی می کنیم که فضای واحد استانی دانشگاه جامع علمی کاربردی را به فضای همدلی تبدیل کنیم و رویکرد دولت وفاق ملی را پیگیری خواهیم کرد. دکتر آرمین افزود: برنامه ریزی ها باید قائل به شخص نه بلکه قابل به سیستم باشد، مسیر و سیاستهای دانشگاه جامع علمی کاربردی را دنبال خواهم کرد. سرپرست جدید دانشگاه جامع علمی کاربردی استان کهگیلویه و بویراحمد بیان کرد: حمایت از تشکلهای سیاسی، تقویت انجمن های علمی، ضرورت جهاد تبیین، حمایت از دانشجویان سرآمد، توجه به کیفیت آموزش را پیگیری خواهیم کرد.
در پایان مراسم از زحمات دکتر علی اکبر دسترنج، تقدیر و دکتر محسن آرمین به عنوان سرپرست جدید دانشگاه جامع علمی کاربردی استان کهگیلویه و بویراحمد معرفی شد.