رئیس دانشگاه جامع علمی‌کاربردی کشور:

استاندارد آموزشی باید در تمام مراکز آموزش علمی کاربردی کشور یکسان باشد

۲۵ شهریور ۱۴۰۴ | ۲۰:۲۳ کد : ۸۱۷۹۰ اخبار ستاد
تعداد بازدید:۱۵۰۰

رئیس دانشگاه جامع علمی‌کاربردی کشور گفت: کیفیت آموزشی در تمام مراکز آموزش عالی علمی‌کاربردی کشور باید بر اساس یک استاندارد و صرف‌نظر از موقعیت جغرافیایی ارزیابی و اجرا شود. 
دکتر محمد علی‌اکبری ظهر امروز ۲۵ شهریور در نشست با روسای مراکز آموزش علمی کاربردی استان کهگیلویه و بویراحمد در یاسوج، بر ضرورت ارتقاء کیفی مراکز و نقش‌آفرینی دانشگاه در توسعه مهارت‌محور کشور تأکید کرد. رئیس دانشگاه جامع علمی‌کاربردی کشور با بیان اینکه ما یکی از متولیان اصلی آموزش های مهارتی کشور هستیم، اظهار کرد: همان‌طور که از یک برند تجاری انتظار داریم در همه شهرها کیفیت یکسانی داشته باشد، مراکز آموزش عالی علمی‌کاربردی نیز باید خروجی‌های علمی و مهارتی هم‌سطح ارائه دهند.
دکتر علی‌اکبری افزود: در مواردی مراکز غیراستاندارد را تعطیل کرده‌ایم و اگر لازم باشد، این روند ادامه خواهد داشت؛ البته از تعطیلی استقبال نمی‌کنیم، اما باید نظام‌مند عمل کنیم و مراکز جدید را با کیفیت مطلوب ایجاد کنیم. وی تأکید کرد: مراکز باید در هر سه بخش فعالیت کنند: مقطع‌دار، کوتاه‌مدت و مهارتی. صرفاً جذب دانشجو هدف نیست. دانشگاه جامع ‌‌علمی‌کاربردی باید بازوی مهارتی کشور باشد و این مهم نیازمند فعالیت گسترده در همه زمینه‌هاست. دکتر علی اکبری افزود: مراکز آموزش علمی‌کاربردی باید با عملکرد خود در کشور بدرخشند و شناخته شوند. 

آینده آموزش عالی در گرو پیوند با بازار کار است

رئیس دانشگاه جامع علمی‌کاربردی کشور اظهار کرد: در حال برنامه‌ریزی برای ایجاد رشته‌ها با همکاری بخش های دولتی، عمومی و خصوصی هستیم، این تعامل‌ها می‌تواند به کارآمدتر شدن رشته‌ها منجر شود.
دکتر علی اکبری در ادامه نشست با روسای مراکز آموزش علمی‌کاربردی استان کهگیلویه و بویراحمد، با اشاره به اهمیت نقش مراکز در اشتغال‌زایی و توانمندسازی دانشجویان گفت: انتظار ما این است که دانشگاه جامع علمی‌کاربردی بتواند فارغ‌التحصیل تمام‌عیار دارای مهارت و آماده ورود به بازار کار و مورد نیاز تحویل جامعه دهد و مراکزی که جمعیت دانشجویی بالاتری دارند، باید بیش از پیش در این مسیر گام بردارند.

دکتر علی‌اکبری تأکید کرد: ما تفاوت در فعالیت مراکز را می‌پذیریم؛ ممکن است یک مرکز در زمینه راه‌اندازی استارتاپ موفق عمل کند، دیگری صندوق اشتغال یا مرکز کاریابی راه‌اندازی کرده باشد و مرکز دیگر روی پژوهش و فعالیت‌های فرهنگی تمرکز داشته باشد، مهم آن است که هر مرکز حضور مؤثر خود را در فرهنگ، پژوهش و مهارت‌آموزی اثبات کند.
وی با اشاره به فصل پذیرش دانشجو، گفت: خوشبختانه حوزه معاونت آموزشی دانشگاه در سال جاری عملکرد قابل توجهی در ساماندهی پذیرش داشته است، فرآیند ثبت‌نام‌ها به‌موقع آغاز شد و فعلاً تا ۳۱ شهریور تمدید شده است، توصیه ما به مراکز این است که از این فرصت برای معرفی مؤثر خود به جامعه استفاده کنند.
رئیس دانشگاه جامع علمی‌کاربردی خاطرنشان کرد: هر مرکز باید در شهرستان خود به‌درستی خود را تبیین و معرفی کند. قرار نیست سازمان مرکزی دانشگاه شما را معرفی کند. چرا که مخاطب شما مردم همان منطقه‌ای هستند که در آن فعالیت می‌کنید. بر همین مبنا، تبلیغ باید هدفمند، دقیق و بر پایه معرفی قابلیت‌ها و شایستگی‌ها باشد، نه صرفاً برای جذب دانشجو.
وی افزود: آنچه باعث موفقیت یک مرکز می‌شود، افزایش کارآمدی، رعایت ضوابط و حرکت در چارچوب‌های دانشگاه است. تخلف یا سستی در این حوزه‌ها نه‌تنها کمکی نمی‌کند، بلکه به اعتبار مراکز آسیب می‌زند. دکتر علی‌اکبری با انتقاد از کندی در پاسخگویی برخی مراکز و واحدهای استانی، تأکید کرد: گزارش‌دهی شفاف، تأمین اطلاعات به‌موقع و رفع ابهام‌ها نسبت به وضعیت مراکز از جمله مواردی است که باید جدی گرفته شود. نباید گزارشی ارائه شود که باعث ایجاد شبهه درباره کیفیت یا عملکرد یک مرکز شود.
وی در ادامه گفت: همان‌طور که از یک محصول یا برند انتظار داریم در همه شهرها کیفیت یکسانی داشته باشد، خروجی‌های دانشگاه جامع علمی‌کاربردی نیز باید در سراسر کشور به یک استاندارد مشخص متعهد باشند. دکتر علی اکبری با اشاره به کیفیت فارغ‌التحصیلان دانشگاه در سطح کشور گفت: در بسیاری از نقاط کشور، دانش‌آموختگان علمی‌کاربردی باعث افتخار ما هستند و در مشاغل مهم و تخصصی مشغول به کارند. این افتخار حاصل تلاش مدیران، مدرسان و کارکنان مراکز است و باید این مسیر تقویت شود. رئیس دانشگاه جامع علمی‌کاربردی افزود: همه ما پیشینه معلمی داریم و به این نقش افتخار می‌کنیم. باید این معلمی را در دانشگاه هم معنا کنیم؛ یعنی خروجی‌هایی تحویل جامعه بدهیم که بتوانند در رشد کشور نقش مؤثر داشته باشند.
وی در پایان با اشاره به انتخاب مدرسان در مراکز آموزشی، گفت: در انتخاب مدرس دقت کافی داشته باشید. باید مصاحبه‌های حرفه‌ای و دقیق انجام شود وصلاحیت علمی و مهارتی افراد به درستی ارزیابی شود.