سومین همایش ملی مهارتافزایی در مشهد آغاز شد؛ تلاشی جدی برای پیوند آموزش عالی و بازار کار
سومین همایش ملی مهارتافزایی، هدایت شغلی و صلاحیت حرفهای در آموزش عالی با حضور رؤسای دانشگاهها، مسئولان کشوری، خیرین و جمعی از اساتید و دانشجویان فعال در حوزههای مهارتی، در مشهد مقدس آغاز بهکار کرد.
به گزارش روابط عمومی دانشگاه جامع علمی کاربردی، این رویداد علمی کاربردی که همزمان با سومین المپیاد ملی مهارتی دانشجویان برگزار میشود، با هدف تقویت ارتباط میان نظام آموزشی و نیازهای واقعی بازار کار طراحی شده است.
در مراسم افتتاحیه این همایش، دکتر محمدعلی اکبری رئیس دانشگاه جامع علمیکاربردی کشور، دکتر سیف مدیرکل ارتباط با صنعت وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، دکتر غلامرضا زمانی رئیس دانشگاه ملی مهارت و دکتر سید محمدرضا خلیلی معاون پژوهش و فناوری دانشگاه جامع علمیکاربردی و دبیر علمی همایش، سخنرانیهایی راهبردی ارائه دادند که نشاندهنده همگرایی نظر میان نهادهای آموزشی و سیاستگذار در مورد ضرورت تحول در آموزش عالی بود.
دکتر سید محمدرضا خلیلی در سخنانی، هدف اصلی برگزاری این همایش را تقویت پیوند آموزش عالی با بازار کار دانست و تأکید کرد: ما در دهههای گذشته بیش از حد روی مدرکمحوری تمرکز کردیم، در حالی که امروز جهان بر اساس توانمندی و مهارت تصمیمگیری میکند. دانشگاهها باید از برجهای عاج خارج شوند و به کارگاهها، کارخانهها و فضاهای واقعی اشتغال نزدیکتر شوند. معاون پژوهش و فناوری دانشگاه جامع علمیکاربردی، با اشاره به برنامههای علمی همایش، افزود: در این دوره از همایش، علاوه بر برگزاری پنلهای تخصصی و انتقال تجربههای موفق، به شناسایی و معرفی الگوهای نوآورانه در حوزه مهارتآموزی پرداختهایم. همچنین، ساماندهی فرآیندهای کارآموزی و کارورزی، یکی از محورهای کلیدی بحثهاست.
وی همچنین به نقش مراکز هدایت شغلی اشاره کرد و گفت: طراحی و گسترش مراکز هدایت شغلی در دانشگاهها تنها یک اقدام نمادین نیست، بلکه یک ضرورت استراتژیک است. این مراکز باید بهعنوان پلی میان دانشجو، دانشگاه و بازار کار عمل کنند و دانشجویان را از همان سالهای اولیه تحصیل با مسیرهای شغلی آیندهشان آشنا کنند
دکتر خلیلی با افتخار از موفقیتهای علمی این رویداد یاد کرد و افزود: دریافت مجوز ISC برای این همایش و جذب بیش از ۳۰۰ مقاله علمی پژوهشی، نشاندهنده جایگاه ملی و رشد علمی این رویداد است. این اعداد تنها رقمهای آماری نیستند؛ بلکه بازتابی از تقاضای واقعی جامعه آکادمیک برای تحول در آموزش عالی است. دبیر علمی سومین همایش ملی مهارتافزایی، هدایت شغلی و صلاحیت حرفهای، افزود: اگر قصد داریم گامهای بلندی در مسیر مهارتآموزی برداریم، باید مأموریت اصلی مهارتآموزی در آموزش عالی را به دانشگاههایی واگذار کنیم که در این حوزه سابقه، زیرساخت و تخصص دارند. دانشگاه جامع علمیکاربردی و دانشگاه ملی مهارت از جمله نهادهایی هستند که میتوانند این نقش را با موفقیت ایفا کنند.
در بخش دیگری از مراسم، مهندس قامتی معاون عمرانی استانداری خراسان رضوی، با اشاره به ظرفیتهای منطقهای، گفت: مهارت، ارزش واقعی دانش را رقم میزند. امروز بیش از هر زمان دیگری به نیروی ماهر و متخصص نیاز داریم. آموزش مهارتی باید از سطوح ابتدایی آغاز شود و بخش خصوصی نیز باید در این مسیر همراه فعال آموزش عالی باشد.
همچنین مهندس مستشاری رئیس هیئت مدیره مجمع خیرین توسعه و ترویج آموزشهای فنی و حرفهای، با انتقاد از نگاه دوگانه جامعه به رشتههای فنی و هنری، گفت: هنوز در ذهن عموم، رشتههای فنی و حرفهای در رده دوم قرار دارند. در حالی که بیش از ۶۰ درصد آموزش دانشآموزان باید مبتنی بر مهارت باشد. برای تحقق این هدف، نیازمند تجهیزات کارگاهی و آزمایشگاهی بهروز هستیم. باید از شعارگرایی خارج شویم و دانشگاهها را به مأموریت اصلیشان یعنی پرورش نیروی متخصص و کارآمد بازگردانیم.
دکتر غلامرضا زمانی نیز در سخنانی تأثیرگذار، پرسشی بنیادین مطرح کرد: چرا به مهارت نیاز داریم؟ چون توسعه اقتصادی آینده کشور بر پایه توانمندی است، نه مدرک. وی ادامه داد: امروز با ناترازی آشکاری میان مدرک تحصیلی و مهارت مواجهیم؛ در حالی که صنعت از کمبود نیروی ماهر رنج میبرد. باید در نظام آموزشی، دورههای کوتاهمدت و پویای مهارتافزایی طراحی شوند که مستقیماً با نیازهای بازار کار همخوانی داشته باشند.
در پایان مراسم افتتاحیه، از برگزیدگان سومین المپیاد ملی مهارتی دانشجویان تقدیر شد. همچنین، کارگاهها و پنلهای تخصصی ارائه مقاله با حضور منتخبان دانشگاههای سراسر کشور و نظارت داوران مجرب آغاز شد. رؤسا و معاونان دانشگاههای جامع علمیکاربردی و ملی مهارت نیز در این جلسات حضور یافتند.
گفتنی است میزبانی و دبیرخانه اجرایی این رویداد ملی، از سوی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری به دانشگاه ملی مهارت خراسان رضوی و دبیرخانه علمی آن به دانشگاه جامع علمی کاربردی واگذرا شده است، گامی که نشان دهنده اعتماد دولت به ظرفیت های این نهادهاست.
