معاون پژوهشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری:
دانشگاه جامع علمی کاربردی با ظرفیت بینظیر آموزش در محیط واقعی کار و دانشگاه ملی مهارت با زیرساختهای خوب، میتوانند الگویی ایرانی از آموزش عالی مهارتی را شکل دهند
معاون پژوهشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری گفت: دانشگاه جامع علمی کاربردی با ظرفیت بینظیر آموزش در محیط واقعی کار و دانشگاه ملی مهارت با زیرساختهای خوب، میتوانند الگویی ایرانی از آموزش عالی مهارتی را شکل دهند.
به گزارش روابط عمومی دانشگاه جامع علمی کاربردی، دکتر پیمان صالحی در مراسم اختتامیه سومین همایش ملی مهارتافزایی، هدایت شغلی و صلاحیت حرفهای در آموزش عالی کشور، با اشاره به پیشرفت چشمگیر کیفیت این رویداد نسبت به دورههای پیشین، گفت: این دوره با کیفیتی بالاتر و فاخرتر برگزار شد و گامی مؤثر در جهت تثبیت جریان ملی مهارتآموزی در آموزش عالی بود.
معاون پژوهشی و فناوری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری ضمن قدردانی ویژه از تلاشهای دکتر محمد علی اکبری رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی کشور و دکتر غلامرضا زمانی رئیس دانشگاه ملی مهارت، تصریح کرد: این دو نهاد با همکاری هدفمند و هماهنگ، نقش محوری در تحقق این رویداد موفق ایفا کردهاند. دکتر صالحی با اشاره به نگاه ویژه مسئولان کشور به آموزش مهارتی، گفت: اهمیت مهارت در آموزش عالی دیگر بر کسی پوشیده نیست، دانش بهتنهایی دیگر تضمینکننده اشتغال، کارآفرینی یا پیشرفت حرفهای نیست. خوشبختانه در مسیری هستیم که بهتدریج از فرهنگ مدرکگرایی فاصله گرفته و به سمت نظامهای مبتنی بر شایستگی و توانمندی عملی حرکت میکنیم.
وی بر ضرورت تقویت نظام صلاحیت حرفهای تأکید کرد و افزود: این نظام باید مسیر رشد شغلی و علمی افراد ماهر را باز کند؛ یعنی کسی که در کارگاه، کارخانه یا محیط واقعی کار، مهارتهای خود را ارتقا داده، بتواند در نظام آموزش عالی نیز جایگاه شایستهای یابد. معاون پژوهشی وزارت علوم دو نهاد دانشگاه جامع علمی کاربردی و دانشگاه ملی مهارت را دو رکن اصلی در حوزه آموزش مهارتی در کشور خواند و تصریح کرد: دانشگاه جامع علمی کاربردی با ظرفیت بینظیر آموزش در محیط واقعی کار و دانشگاه ملی مهارت با زیرساختهای خوب، هر دو در کنار هم میتوانند الگویی ایرانی از آموزش عالی مهارتی را شکل دهند. دکتر صالحی تربیت دانشآموخته های ماهر و کارآمد را مستلزم همافزایی همزمان در سه سطح دانست: اول، سطح سیاستگذاری، جایی که تصمیمات کلان شکل میگیرد؛ دوم، سطح سیستمی و نهادی که در آن نهادها، قوانین و زیرساختها هماهنگ میشوند؛ و سوم، سطح معرفتی و تربیتی که در آن محتوای آموزشی، روشهای یادگیری و فرهنگ آموزشی دگرگون میشود. این سه سطح در هم تنیدهاند و تقویت یکی بدون دیگری نتیجهبخش نخواهد بود.
در پایان، معاون پژوهشی وزارت علوم بر لزوم استفاده از تجربیات بینالمللی تأکید کرد و گفت: الگوهای موفق جهانی در آموزش مهارت از سیستم دوگانه آلمان گرفته تا مدلهای آموزشی کشورهای پیشرفته آسیایی میتوانند الهامبخش باشند. اما کلید موفقیت، بومیسازی این الگوها با توجه به شرایط فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی ایران است.
دکتر صالحی با ابراز امیدواری گفت: اگر نهادهای آموزش مهارتی کشور دست در دست یکدیگر بگذارند و در چارچوب هماهنگی سیاستی، استفاده بهینه از ظرفیتها و طراحی آموزشی مبتنی بر شایستگی عملی حرکت کنند، بدون شک فصل تازهای در تاریخ آموزش ایران رقم خواهد خورد فصلی که در آن مهارت، دانش و کار، سه گانهای یکپارچه خواهند بود.
