معاون نظارت و سنجش صلاحیت حرفه ای دانشگاه جامع علمی کاربردی:

مدیریت حرفه ای مراکز، تضمین کنندۀ کیفیت نظام آموزش عالی علمی کاربردی است

۱۱ آبان ۱۴۰۴ | ۰۸:۵۳ کد : ۸۲۹۹۹ اخبار ستاد
تعداد بازدید:۱۴۹

معاون نظارت و سنجش صلاحیت حرفه ای دانشگاه جامع علمی کاربردی گفت: مدیریت حرفه ای مراکز، تضمین کنندۀ کیفیت نظام آموزش عالی علمی کاربردی است.
به گزارش روابط عمومی دانشگاه جامع علمی کاربردی، دکتر محمدرضا نیستانی با حضور در استان گیلان از مراکز آموزش علمی کاربردی شرکت دانیال شمال، تشکیلات خانه کارگر استان گیلان، فرماندهی انتظامی استان گیلان، صنایع چوب و کاغذ و تالش 1 بازدید کرد. در این بازدیدها ضمن بررسی فضای کالبدی، کارگاه ها و آزمایشگاه های مراکز با حضور در کلاس های درس، به گونه ای رو در رو با دانشجویان و مدرسان گفتگو و به واکاوی وضعیت رهبری و مدیریت مراکز و کیفیت مدرسان، نحوی برگزاری کلاسها، به ویژه نحوۀ تشکیل دروس عملی، کارورزی و کاربینی پرداخت.
معاون نظارت و سنجش صلاحیت حرفه ای دانشگاه در طول بازدید بر توسعه مراکز با کیفیت، رشته های مورد نیاز بازار کار و برگزاری دوره های کوتاه مدت تاکید کرد. دکتر نیستانی با همراهی مدیران معاونت نظارت و سنجش صلاحیت حرفه ای در جلسه های مختلف در گفتگو با مدیران و کارکنان مراکز، رهبری حرفه ای و مبتنی بر نظریه های مدیریت آموزش عالی را تضمین کنندۀ کیفیت نظام آموزش های علمی کاربردی عنوان کرد و گفت: توسعه کیفی آموزش های علمی کاربردی در مراکز نیازمند برنامه ریزی راهبردی و عملیاتی، شناسائی نیازهای واقعی جامعه و صنعت، بهره گیری از مدرسان قوی و توانا، فراهم آوردن محیط واقعی کار، برگزاری درست و دقیق کارورزی و به ویژه نحوۀ تعامل بالنده و سازنده با نسل جدید دانشجویان است از این رو، مدیران می بایست باتوجه به کیفیت روابط انسانی و بهره گیری از اصول رفتار و روانشناسی سازمانی در برخورد با دانشجویان، مدرسان و کارکنان را به عنوان مهمترین عامل برانگیزاننده در مدیریت آموزشی مراکز مدنظر قرار دهند.

توجه به شاخصهای پیامدی و آثار در ارزیابی میزان اثربخشی واحدهای استانی

در ادامه سفر معاون نظارت و سنجش صلاحیت حرفه ای دانشگاه به استان گیلان، دکتر نیستانی با همکاران واحد استان گیلان دیدار و گفتگو کرد.
در این جلسه، ابتدا دکتر ابراهیم کازرونی منفرد رییس واحد استان گیلان درخصوص عملکرد حوزه های مختلف واحد استانی، چالش ها و فرصت های موجود گزارشی ارائه کرد. در ادامه دکتر نیستانی ضمن ابراز خرسندی از حضور در جمع همکاران واحد استانی به نقش و اثرگذاری فرآیند نظارت بر مراکز آموزش علمی کاربردی اشاره کرد. وی با توضیح اینکه اساساً کیفیت در توجه به جزئیات است، هدف نهایی از فرآیند نظارت را ارتقای سطح کیفی مراکز آموزش عنوان کرد و افزود: واحدهای استانی دانشگاه، بایستی به گونه ‫ای مداوم، فعالانه و کنشگرانه در مراکز حضور پیدا کنند و به راهنمائی و هدایت آنها در اعتلای آموزش ‫های علمی کاربردی مبادرت نمایند.
دکتر نیستانی یادآور شد: مدیریت واحدهای استانی برای ارزیابی میزان موفقیت و اثربخشی برنامه ‫های خویش لازم است به شاخص ‫های پیامدی و آثار همچون نرخ رشد جذب خیرین، نرخ رشد برگزاری دوره ‫های کوتاه مدت، نرخ رشد گسترش مراکز و رشته‫ های آموزش عالی مورد نیاز واقعی منطقه با همراهی شرکای بزرگ، نرخ رشد ارتقای سطح کیفیت مراکز استان بر اساس سطح ‫بندی دفتر ناتک دانشگاه، نرخ رشد سنجش صلاحیت حرفه ‫ای مشاغل توجه داشته باشند. وی بیان کرد: باتوجه به ظرفیت استان، گسترش مراکز آموزشی با کیفیت و در جوار صنعت باید مد نظر باشد.