در میزگرد تخصصی همایش ملی مهارت افزایی، هدایت شغلی و صلاحیت حرفه ای از سوی کارشناسان مطرح شد:
مشکلات امروز جامعه عدم توجه کافی به آموزش های عالی مهارتی در نقشه علمی کشور در ادوار گذشته است
در میزگرد تخصصی همایش ملی مهارت افزایی، هدایت شغلی و صلاحیت حرفه ای، کارشناسان متخصص یکی از مشکلات امروز جامعه را عدم توجه کافی به آموزش های عالی مهارتی در نقشه علمی کشور در ادوار گذشته عنوان کردند.
به گزارش روابط عمومی دانشگاه جامع علمی کاربردی، در میزگرد تخصصی روز پایانی همایش ملی مهارت افزایی،هدایت شغلی و صلاحیت حرفه ای با حضور دکتر عظیمی راد نماینده مجلس و سخنگوی کمیسیون آموزش، مهندس چمنیان رئیس گروه نیان و نایب رئیس اتاق بازرگانی استان، مهندس شریف الحسینی مدیرعامل مجمع خیرین توسعه آموزش های فنی حرفه ای، دکتر ابراهیمی دبیر خانه صنعت و معدن استان، دکتر سلجوقی رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی استان و دکتر احمدی رئیس دانشگاه ملی مهارت استان ، مشکلات عدم توجه به آموزش های مهارتی و نقش آن در جامعه مورد بحث و بررسی قرار گرفت.
دکتر عطیمی راد نماینده مجلس و سخنگوی کمیسیون آموزش در این میزگرد گفت: بررسی مشکلات با حضور کارشناسان و صاحب نظران زمینه را برای حل این معضلات فراهم می آورد وی اقبال جامعه به دانشگاه های جامع علمی کاربردی و ملی مهارت را نتیجه ، حرکت جامعه به سوی مهارت محوری دانست و گفت: باید محیط های دانشگاهی به سمت مهارت محوری سوق پیدا کند چرا که جامعه مدت هاست که از مدرک گرایی عبور کرده است و حتی اینکه مدرک دانشگاهی فارغ التحصیل ولو هردانشگاهی که بادش دیگرملاک نیست بلکه تخصص و تبحر فرد در تبدیل ایده به محصول مهم است و ارائه خدمتی موثر و نو برای جامعه است که ملاک قرار می گیرد.
وی یکی دیگر از مشکلات دیگر عدم توجه به مهارت محوری در ارتقا رتبه اساتید دانست و آنرا نیازمند اصلاح دانست تا به کسانی در حوزه پرورش نیروی ماهر می پردازند نیز اعمال گردد. توزیع نامناسب بودجه های پژوهشی بین همه دستگاه ها نیز معضل دیگری بود که این نماینده مردم مشهد و کلات علاج آنرا تجمیع بودجه های پژوهشی در صندوق پژوهش و فناوری وزرات عتف دانست تا به کار تیمی اساتید و دانشجویان برای تبدیل دانش به محصول و ایده به خدمت واقعی اختصاص یابد.
مهندس چمنیان رئیس گروه نیان و نائب رئیس اتاق بازرگانی استان با اشاره به اینکه صنعت نگاهش به دانشگاه است گفت: دانشگاه باید آینده نگری داشته باشد و نیازهای صنعت و جامعه را پیش بنی کند و برای آن فناوری ارائه دهد اما به نظر هنوز محیط های آموزشی ما سنتی هستند و منتظر اعلام نیاز از سوی صنعت لذا ما همواره از فناوری های جهانی عقب می مانیم از طرفی باید آموزش های به گونه ای باشد که مهندس ما بجای تکنسین کار انجام ندهد بلکه کار فناورانه و نو را ارائه دهد. عدم توجه دانشگاه ها به آینده سبب شده است که صنعت ما همواره تکنولوژی مورد نیاز برای تولید را از کشورهای پیشرو تهیه کند لذا ما در چرخه فناوری همواره مصرف کننده باقی می مانیم لذا اصرار ما این است که دانشگاه بیش از گذشته به آینده نگاه کند و نیازها را از قبل احصا کند و برای آن فناوری ایجاد نماید.
دکتر ابراهیمی دبیر خانه صنعت و معدن و فعال اقتصادی در این میزگرد ضمن اشاره به ظرفیت های عظیم موجود دراستان گفت: در استان خراسان رضوی حدود 6هزار کارخانه و شرکت،هزار معدن و 47 نوع ماده کانی داریم که 14هزار نفر در معادن و 130هزار نفر در صنایع مشغول به خدمت هستند اما هنوز نیروی کار ماهر نیازمند است.
وی با اشاره به وجود منابع نفتی در غرب و جنوب ایران گفت: با این حال ما در استان خراسان رضوی سال گذشته بیش از 2میلیارد دلار درآمد از محل مصنوعات صنعتی داشتیم و این نشان می دهد علی رغم محدودیت ها و با تکیه بر نیروی انسانی ماهر می توانیم بر بخش عظیمی از مشکلات فائق شویم.
دکتر ابراهیمی افزود: صنعت زمانی شروع به رشد کرد که وابستگی ان به نفت را قطع کردند امروز هم نیاز است برای جهش دانشگاه ها و ارتباط قوی تر این مجموعه ها با صنعت، از تزریق پول نفت به دانشگاه ها جلوگیری شود چون زمانی ارتباط قوی بین دانشگاه و صنعت برقرار خواهد شد که پول نفت از این نهادها گرفته شود.
وی با اشاره به کم توجهی به دانشگاه های مهارت محور گفت: جامعه ما امروز تنها 5 درصد به نیروی ستادی و دفتری نیاز دارد و 95 درصد نیاز صنعت،خدمات و هنر جامعه ما به نیروی صف و نیروی ماهر است لذا باید توجه بیشتری به آموزش های مهارت محور و دانشگاه های متولی آن انجام شود.
رئیس دانشگاه جامع علمی کا ربری خراسان رضوی در پنل پایانی تخصصی همایش ملی مهارت افزایی با عنوان چالش ها و فرصت های آموزش های مهارتی دانشگاه جامع علمی کاربردی، با اشاره به شاخص های جمعیتی، اقتصادی و ظرفیت های استان خراسان رضوی گفت: پدیده بیکاری فارغ التحصیلان دانشگاهی یکی از معضلات جامعه است که طی دو دهه 2 برابر شده است و طبق آمار اتاق بازرگانی 65 درصد شاغلان در رشته ای غیر از رشته تحصیلی خود مشغول به کار هستند لذا انتظار بهره وری از این نیروها بدون آموزش های لازم مهارتی انتظار بجایی نیست و لازم است در آموزش نیروی انسانی بازنگری جدی صورت پذیرد.
دکتر سلجوقی تشریح کرد: طبق برنامه هفتم توسعه 40 درصد دانشجویان کشور باید مهارتی باشند ولی این موضوع مستلزم ایجاد فرهنگ مهارت آموزی از سطوح پایین آموزش حتی پیش از دبستان و از طریق هم افزایی همه دستگاه های اجرایی است
وی یکی دیگر از مشکلات آموزش های مهارتی را کم توجهی به منزلت مهارت محوری و جایگاه نظام مرجعیت مهارتی در سند آموزش عالی دانست لذا این معضل، جذابیت کاذب کار دفتری و نیروی ستادی را ایجاد می کند دانشجویان به امید تصدی کار ستادی و دفتری از مهارت آموزی غفلت می کنند در حلی که آموزش ها باید بگونه ای باشد که صنعت دغدغه نیروی ماهر را نداشته باشد. دکتر سلجوقی ادامه داد: پدیده بیکاری دانش آموختگان نشان می دهد وجود مراکز آموزش عالی مهارتی در شهرها ضرورت پیدا کرده است
وی حضور 33 مرکز آموزش عالی علمی کاربردی در استان و 10 دانشکده مهارت در بین 125 مرکز آموزش عالی استان را نشان دهنده هدفدار بودن آموزش های مهارتی استان دانست اما برای حمایت از توسعه اشتغال و کارآفرینی استان ، ارتقاء کیفیت و اعتباربخشی حرفه ای آموزش های علمی کاربردی، ارتقاء منزلت اجتماعی آموزشهای علمی کاربردی، گسترش همکاریهای آموزشی و پژوهشی بین المللی واحد استانی، تعمیق فضائل اخلاقی و ارزشهای انقلاب اسلامی نیازمند هم افزایی دولت، مجلس و بخش های دولتی و خصوصی لازم است تا به آنچه در برنامه هفتم توسعه برای آموزشهای مهارت محور دیده شده است برسیم.
