معاون توسعه مدیریت و منابع استانداری خوزستان:
مهارت آموزی کاربردی، جوانمحوری و حضور مؤثر بانوان از مهم ترین نقاط قوت دانشگاه جامع علمیکاربردی استان خوزستان است
معاون توسعه مدیریت و منابع استانداری خوزستان با اشاره به رویکرد جوانمحور دانشگاه جامع علمیکاربردی استان خوزستان، مهارتآموزی کاربردی و حضور فعال بانوان در این مجموعه را از مهمترین ظرفیتها و نقاط قوت این دانشگاه دانست و بر نقشآفرینی آن در پاسخ به نیازهای اجرایی، اداری و صنعتی استان تأکید کرد.
به گزارش روابط عمومی دانشگاه جامع علمی کاربردی استان خوزستان، نهمین گردهمایی روسای مراکز آموزش علمی کاربردی استان خوزستان در سالجاری با حضور دکتر حاجی زاده معاون توسعه مدیریت و منابع استانداری خوزستان در سالن جلسات واحد استانی برگزار شد.
در این گردهمایی، دکتر حاجیزاده با اشاره به دغدغههای اساسی حوزه آموزش عالی در استان اظهار کرد: یکی از مهمترین مسائل استان، کیفیتمحوری در دانشگاههاست که باید مورد توجه جدی قرار گیرد. توسعه دانشگاهها امر مطلوبی است، اما این توسعه باید همراه با ارتقای کیفیت و افزایش اثرگذاری دانشگاهها باشد. وی افزود: دانشگاه باید بتواند در حل مشکلات اشتغال نقش مؤثری ایفا کند و خروجی آن متناسب با نیازهای واقعی استان باشد. در همین راستا، جوانمحوری در دانشگاه جامع علمیکاربردی استان یک نقطه قوت محسوب میشود و با توجه به اینکه نیمی از جمعیت کشور را بانوان تشکیل میدهند، حضور بانوان در این مجموعه نیز نکته مثبت و قابل توجهی است. معاون استاندار خوزستان با تأکید بر اهمیت مهارتآموزی گفت: بحث مهارتآموزی و مهارتمحوری باید به صورت جدی در دانشگاهها دنبال شود. باتوجه به ماهیت و عنوان دانشگاه جامع علمیکاربردی، این دانشگاه باید نیازهای بخش اداری، اجرایی و صنعتی استان را تأمین کند و آموزشهای مهارتی کاربردی را در این حوزهها توسعه دهد. حاجیزاده همچنین یکی دیگر از مسائل مهم دانشگاههای استان را نتیجه محور بودن پژوهشها دانست و تصریح کرد: پژوهشها باید در راستای حل مسائل و چالشهای استان، از جمله مشکلات زیست محیطی، ناترازیها و سایر معضلات اساسی انجام شود تا خروجی آنها گرهگشا باشد.
وی با تأکید بر لزوم نوآوری در حوزه تحقیق و پژوهش گفت: باید طرحهای تحقیقاتی و روشهایی ابداع شود که بتواند به حل مشکلات استان کمک کند. پژوهشهای دانشگاهی باید مسألهمحور و نتیجهگرا باشند و به شکل عملی مشکلات را برطرف کنند. معاون استاندار خوزستان در ادامه خاطرنشان کرد: دانشگاه جامع علمیکاربردی باید به سمتی حرکت کند که نقصان مهارتآموزی در استان را جبران کند و انتظار ما از این مجموعه، با توجه به ماهیت و نام دانشگاه جامع علمیکاربردی، همین رویکرد است. وی با اشاره به مشکلات خوزستان در حوزه اشتغال عنوان کرد: مهارتآموزی مبتنی بر نیازهای واقعی استان، یکی از راهکارهای اصلی برای حل مشکل بیکاری در خوزستان است و این موضوع باید بهطور ویژه در مراکز آموزش علمیکاربردی استان مورد توجه قرار گیرد. حاجی زاده در پایان با اشاره به تفاهم نامه منعقد شده استانداری خوزستان با دانشگاه جامع علمی کاربردی در اجلاس سراسری روسای واحدهای استانی دانشگاه جامع علمی کاربردی در استان خوزستان، از آمادگی استانداری برای اجرای آن تاکید کرد.
همچنین در این نشست، دکتر بهرهی رئیس واحد استانی ضمن اعلام آمادگی دانشگاه جامع علمی کاربردی استان خوزستان برای کمک به توسعه استان و رفع معضل بیکاری و همکاری مشترک در زمینه های مختلف با استانداری خوزستان، گزارشی جامع از برنامه های مهم در دست اقدام این دانشگاه در راستای توسعه اشتغال، طرح آباد، پذیرش دانشجو و ایجاد دو مرکز آموزشی جدید ثامن الائمه(ع) اهواز و مرکز آموزشی شرکت حفاری دانا و اقدام برای ایجاد مراکز آموزشی جدید بر اساس طرح آمایش آموزش عالی مهارتی استان ارائه داد.
دکتر بهرهی با بیان اینکه اقبال برای جذب دانشجویان در حوزه های مهارتی وجود دارد، گفت: این باور ایجاد شده است که کوتاه ترین مسیر برای ایجاد اشتغال در کشور بحث آموزش های مهارتی به ویزه در دانشگاه های علمی کاربردی است. رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی خوزستان عنوان کرد: در شهرستانهایی که مرکز آموزش علمی کاربردی ندارند، اما نیاز به این مراکز وجود دارد، بر اساس سند آمایش عالی مهارتی استان در حال برنامهریزی هستیم تا در کنار شرکتها و مراکز توانمند فعالیت کنند.
وی با اشاره به روند رو به رشد جذب دانشجو در استان، اعلام کرد: علیرغم کاهش تعداد مراکز، روند جذب دانشجو در مراکز آموزش علمی کاربردی استان خوزستان همچنان رو به رشد است به طوری که در پذیرش مهرماه بیش از ۳۵۰۰ دانشجو جذب کردهایم که نست به سال قبل رشد قابل توجهی داشته است.
در پایان این مراسم از مراکز آموزشی برتر در فرآیند جذب دانشجو در مهرماه 1404 که حائز رتبه برتر شدند و مراکز آموزشی فعال در نمایشگاه هفته پژوهش تجلیل شد.
