معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه جامع علمی‌کاربردی:

توزیع نامتوازن مراکز آموزش علمی‌کاربردی در آذربایجان شرقی، نیازمند بازنگری است

۳۱ شهریور ۱۴۰۴ | ۱۵:۵۶ کد : ۸۱۹۰۵ اخبار ستاد
تعداد بازدید:۴۸۷

معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه جامع علمی‌کاربردی گفت: توزیع مراکز آموزش علمی کاربردی در آذربایجان شرقی متناسب با پراکندگی جمعیت استان نیست و باید به آن توجه شود.
به گزارش روابط عمومی دانشگاه جامع علمی کاربردی، دکتر محمد فتحی در مراسم تکریم و معارفه رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی استان آذربایجان شرقی با بیان اینکه دانشگاه جامع علمی‌کاربردی با بیش از ۲۳۰ هزار دانشجو، ۲۰ هزار مدرس کد دار و دارای صلاحیت ، ۴۷۰ مرکز فعال و بیش از ۲ میلیون و ۴۰۰ هزار دانش‌آموخته، امروزه  نقش مؤثر و جریان‌سازی در کشور دارد.
وی اظهار کرد: استان آذربایجان شرقی استانی بزرگ با تنوع جغرافیایی و امکانات خوب و صنایع و شرکت های صنعتی و خدماتی بسیار بزرگ است و از ظرفیت و پتانسیل زیادی برای  توسعه‌ و ایجاد مراکز آموزش علمی کاربردی جدید در جوار صنعت برخوردار است و همواره جزو اولین‌ها است.
دکتر فتحی افزود: دانشگاه جامع علمی‌کاربردی باتوجه به نیازی که در کشور احساس شد ایجاد گردید و تاکنون در برنامه‌های ملی و استانی نقش مهمی ایفا کرده است.
وی افزود: فلسفه وجودی این دانشگاه، آماده‌سازی دانشجویان برای حضور در محیط واقعی کار است و این رسالت آموزشی دانشگاه است و بر آن تاکید دارد.
دکتر فتحی تصریح کرد: ارتقای کیفیت آموزشی دانشجویان در دستور کار همه بخش‌های مختلف دانشگاه است و آن زمانی اتفاق خواهد افتاد که آموزش،  پژوهش و فرهنگ و مؤلفه های فرهنگی توأمان مورد توجه قرار گیرند.
معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه جامع علمی‌کاربردی با اشاره به ضرورت جهت‌دهی به آموزش و پژوهش اظهار کرد: آموزش و مهارت‌آموزی دانشجویان باید از طریق توجه و تقویت بن مایه های فرهنگی، هویت و میراث فرهنگی در قالب توجه‌ ویژه به انجمن‌های علمی و دانشجویی و کانون های فرهنگی و هنری معنا پیدا کند،  
وی یادآور شد: دشمنان ایران، در صدد آینده زدایی و القای بی آیندگی به مردم ایران و بویژه نسل جوان جامعه هستند. وی گفت: ما در مهم‌ترین مقطع تاریخی کشور قرار داریم و انسجام اجتماعی، امید و غرور ملی از مهم‌ترین مولفه‌های عبور از تهدیدات و چالش‌های پیش رو است. 
دکتر فتحی با بیان اینکه راهبرد دانشگاه، حمایت از مراکز آموزش علمی کاربردی است، گفت: تشکیل منظم جلسات شورای تعامل و هم‌اندیشی روسای مراکز و دعوت از مسولین ارشد استان به جلسات می‌تواند راهگشای بسیاری مسائل و مشکلات باشد، همچنین تشکیل جلسات شورای تعامل و هم اندیشی دانشجویی در مراکز آموزشی بسیار ضروری است، چراکه پویایی مراکز به فعال بودن دانشجو وابسته است. 
معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه جامع علمی کاربردی در پایان خطاب به روسای مراکز آموزش علمی کاربردی تاکید کرد: باتوجه به ابلاغ دستورالعمل ۵ درصد فرهنگی مراکز موظف هستند طبق برنامه سالانه نسبت به تقویت انجمن های علمی و دانشجویی و کانون های فرهنگی، هنری و ورزشی و استفاده از مشاوران واجد شرایط تمهیدات و تدابیر لازم را داشته باشند. 
مدیرکل سیاسی استانداری آذربایجان شرقی نیز در این مراسم طی سخنانی با بیان اینکه در جنگ دوازده روزه دشمنان احساس می‌کردند بازوهای ایران ضعیف شده است، گفت: تحلیلگران داخلی دشمنان طراحی کرده بودند که پس از بمباران و ترور دانشمندان، مردم معترض خودشان بر علیه حاکمیت وارد صحنه شوند و رژیم تغییر کند، اما مردم کاری کردند کارستان و پس از دوازده روز، دشمنان خودشان درخواست آتش‌بس دادند. 
وی با اشاره به جایگاه علم در حل مسائل جامعه افزود: علم را باید کاربردی کنیم. علی امیری راد افزود: ما نتوانستیم علم را وارد فرهنگ، صنعت، اقتصاد و مسائل اجتماعی کنیم و همچنان در مسیر گذار از سنت به مدرنیته هستیم، در حالی که این فرآیند بسیار طولانی شده است. 
امیری‌راد با تأکید بر ضرورت افزایش تولید و کاهش مصرف از طریق بهره‌وری تصریح کرد: باید تولیدات را با بهره‌وری افزایش می‌دادیم و مصرف را نیز با بهره‌وری کاهش می‌دادیم.
مدیرکل سیاسی استانداری آذربایجان شرقی در پایان خاطرنشان کرد: باید مزیت نسبی استان را ارتقا دهیم و استانداری آذربایجان شرقی دست یاری و حمایت به سوی همه خدمتگزاران این نظام دراز می‌کند.
حجت‌الاسلام علیزاده مسئول مرکز راهبری، نظارت و ارزیابی دفتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌، نیز طی سخنانی با اشاره به مواجهه تاریخی دو جبهه حق و باطل اظهار کرد: در طول تاریخ، جریان فرهنگ غرب و تجدد در برابر ادیان الهی قرار داشته است. امروز حتی مشاهده می‌کنیم که برخی اساتید دانشگاه‌های غربی مجوز بمباران بیمارستان‌های غزه را امضا کرده‌اند. 
وی افزود: نبرد نظام سلطه امروز به عرصه علم و دانش کشیده شده است. نگاه دانشگاه باید فراتر از تولید مقاله صرف، بر تربیت انسان متمرکز باشد. با وجود خواست دشمنان، دانشگاه‌های کشور ما همچنان در مسیر توسعه حرکت می‌کنند. 

علیزاده با اشاره به وضعیت دانشگاه‌ها در استان آذربایجان شرقی گفت: در استان ما ۱۱ دانشگاه فعال هستند که در پنج رتبه تقسیم‌بندی شده‌اند. اگرچه در شاخص تعداد مقالات علمی، رتبه اعضای هیئت علمی دانشگاه علمی‌کاربردی در رده‌های پایین‌تر قرار می‌گیرد، اما اگر به مأموریت و رسالت این دانشگاه نگاه کنیم، جایگاه آن به‌عنوان یک دانشگاه مهارت‌محور و اشتغال‌آفرین، هم‌ردیف دانشگاه ملی مهارت تعریف می‌شود.

اصغر عابدزاده رئیس سابق دانشگاه جامع علمی‌کاربردی آذربایجان شرقی نیز در ادامه این مراسم ضمن آرزوی موفقیت برای رئیس جدید، اظهار کرد: ما در سال ۱۴۰۱ این مجموعه را تحویل گرفتیم. تعداد دانشجویان علیرغم حذف پنج مرکز، بیشتر از زمان گذشته بود. همچنین در اجرای دوره‌های کوتاه‌مدت آزاد طی دو سال متوالی موفق شدیم رتبه نخست کشور را کسب کنیم.

ایلدار صادقی، سرپرست دانشگاه جامع علمی‌کاربردی آذربایجان شرقی، با تأکید بر نقش این دانشگاه در تربیت نیروهای متخصص اظهار کرد: تلاش خواهیم کرد با حمایت مسئولان وزارتی و استانی و همراهی همکاران دانشگاهی، در مسیر پیشرفت و ارتقای جایگاه دانشگاه و در راستای منویات مقام معظم رهبری، گام‌های مؤثری برای چابک‌سازی این دانشگاه برداریم. 

وی با بیان اینکه دانشگاه‌ها باید در تربیت نیروهای متخصص و کارآمد همواره خود را با نیازهای جامعه و روند پیشرفت آن هماهنگ کنند، افزود: دانشجویان این دانشگاه نیروهای مهارت‌محور هستند و ادامه این مسیر باید بر پایه مهارت‌افزایی، کیفیت، نوآوری و آینده‌نگری در تربیت دانشجویان شکل گیرد. سرپرست دانشگاه جامع علمی‌کاربردی آذربایجان شرقی همچنین خاطرنشان کرد: این دانشگاه با ۱۴ مرکز فعال و پنج مرکز نیمه‌فعال و با حدود ۵ هزار دانشجو، یکی از وسیع‌ترین واحدهای استانی دانشگاه به شمار می‌رود.

شایان ذکر است در خاتمه این مراسم الدار صادقی به عنوان سرپرست جدید دانشگاه جامع علمی کاربردی استان آذربایجان شرقی معرفی و از زحمات اصغر عابدزاده رئیس سابق واحد استانی تجلیل به عمل آمد.


( ۲ )